728 x 90

اهمیت و پیام کنفرانس بین‌المللی اشرف۳

سخن روز
سخن روز

گردهمایی‌های سالانه مقاومت ایران امسال متفاوت از سالهای گذشته برگزار می‌شود. در سالهای قبل گردهمایی بزرگ مقاومت ایران در پاریس و اکثراً در ویلپنت برگزار می‌شد، این پروژه سالانه که به کهکشان معروف است، امسال شامل سلسله برنامه‌هایی است که س۳مورد آن تظاهراتها و راه‌پیمایی‌هایی بود که طی هفته‌های گذشته، به‌ترتیب در بروکسل، واشنگتن و برلین انجام شد، ادامهٔ این پروژهٔ‌ عظیم در حال حاضر در اشرف۳ و طی ۵روز متوالی جریان دارد که یکی از حلقات آن کنفرانسی بین‌المللی بود با شرکت شماری از برجسته‌ترین شخصیتهای سیاسی از آمریکا و کانادا شامل شهردار رودی جولیانی، جان برد، وزیر خارجه قبلی کانادا، سفیر رابرت جوزف، معاون پیشین وزارت‌خارجه آمریکا، ارتشبد جیمز کانوی، سناتور رابرت توریسلی و ایوان ساشا شیهان، مدیر اجرایی دانشکده امور بین‌المللی دانشگاه بالتیمور و سفیر لینکلن بلومفیلد که مدیریت کنفرانس را به عهده داشتند.

این کنفرانس با عنوان «سیاست در قبال ایران و یک آلترناتیو معتبر» بر مسألهٔ ایران بر ۲نکته متمرکز بود:‌

  • بررسی وضعیت رژیم و موقعیت آلترناتیو
  • جایگزین سیاسی این رژیم
  •  

اهمیت کنفرانس بین‌المللی اشرف۳

اهمیت هر رویداد سیاسی را چند عامل تعیین می‌کند:

  • یکی خود موضوع که چه میزان اهمیت دارد
  • دوم شرایط و ظرف زمانی و مکانی آن واقعه
  • و سوم ترکیب کنفرانس و شخصیتهای شرکت‌کننده در آن
  •  

شرایطی که کنفرانس در آن برگزار می‌گردد

ایران و وضعیت به‌شدت بحرانی رژیم حاکم بر ایران به‌خصوص طی یکی دو سال گذشته در صدر خبرهای دنیا قرار داشته و دارد. و این ناشی از این است که کمتر ناظر سیاسی و تحلیلگری است که بتواند تردید کند رژیم حاکم بر ایران در‌ آستانهٔ تغییر و سرنگونی قرار ندارد. اگر اختلافی باشد بر سر چگونگی یا دیر و زود بودن آن است.

کمتر تحول سیاسی بین‌المللی است که در آن بحران ایران جایی نداشته باشد. ایران و مسألهٔ ایران اکنون مدتهاست که کانون مسائل بین‌المللی است.

هیچ مسأله‌یی به‌خصوص در خاورمیانه حل نخواهد شد، مگر آن که مسألهٔ ایران و مسألهٔ رژیم ایران حل شود. از موضوع بنیادگرایی تا جنگ سوریه تا وضعیت عراق، لبنان، یمن، افغانستان و غیره.

یک عامل مهم دیگر که به اهمیت کهکشان امسال ضریب می‌زند، ویژگی استثنایی برگزاری کهکشان در اشرف۳ است.

 

وجوه متفاوت کنفرانس

این کنفرانس ۲وجه داشت؛

یک وجه، رژیم حاکم بر ایران و بررسی آن بود

یک وجه هم آلترناتیو این رژیم و بررسی موقعیت و کم و کیف این نیرو.

 

کنفرانس و دیکتاتوری حاکم بر ایران

نکات مهم و کلیدی که در این کنفرانس در رابطه با رژیم مطرح شد، حاکی از یک درک بالا و عینی است که بسیار منطبق است با دیدگاه مقاومت ایران که از جمله عبارت بودند از:‌

اولاً و به‌عنوان نمونه سفیر رابرت جوزف گفت: «رژیم ایران سقوط خواهد کرد، این رژیم، رژیمی فاسد و ناتوان است».

ژنرال کانوی گفت: «سیاست درست سیاستی است که رژیم ایران را هر چه سریع‌تر به پایان خودش نزدیک کند. سیاست غلط سیاستی است که عمر رژیم حاکم بر ایران را افزایش دهد. سیاست مماشات به‌همین دلیل سیاست غلطی بود و سیاست فشار حداکثری به همین دلیل سیاست درستی است. سیاست درست در قبال رژیم ایران قاطعیت و قدرت است. اگر قدرت و قاطعیت نشان دهید، رژیم ایران عقب می‌نشیند. سیاست درست این است که نقض حقوق‌بشر در ایران و کشتار مردم ایران را محکوم کنیم».

رودی جولیانی گفت:‌ «اشتیاق و تمایل مردم ایران به سرنگونی این رژیم است... رژیم ایران اکنون در موضع دفاعی قرار گرفته است».

سناتور توریسلی گفت: «روشن است که هیچ دولتی نمی‌تواند فشار اقتصادی کنونی که به رژیم ایران وارد می‌شود را تحمل کند. پس شرایط کنونی شرایط بی‌ثباتی است. من اولین و آخرین مشورت خودم را به آخوندها می‌دهم. اگر جای شما بودم از هم‌اکنون پنهان می‌شدم».

رابرت جوزف گفت: «این رژیم ادعای مذهب می‌کند اما یک فاشیسم را حاکم کرده است».

در نهایت، شخصیت‌های شرکت‌کننده در این کنفرانس با بررسی جنگ‌افروزی‌های رژیم آخوندی، استمرار اقدامات تروریستی و ادامه دادن به ماجراجویی‌های اتمی، جامعه جهانی را به اتخاذ سیاستی قاطع علیه این رژیم فراخواندند.

ارزیابی شرکت‌کنندگان از آلترناتیو و جنبش مقاومت ایران

شرکت‌کنندگان در این کنفرانس دیدگاه بسیار روشنی راجع به جامعه ایران و مقاومت ایران و مردم ایران داشتند، آنها عموماً‌ با درکی متدیک درباره یک آلترناتیو صحبت کرده و آلترناتیو شورا را با چنین روشی مورد ارزیابی قرار دادند:

ویژگیهای یک آلترناتیو

سخنرانان که سیاستمداران کارکشته و استادان دانشگاه بودند، در مورد ویژگی‌های یک آلترناتیو روی محورهای زیرین دست گذاشتند:

  • پایه اجتماعی
  • استراتژی مشخص و روشن و برنامهٔ سیاسی شفاف
  • قدرت عملی کردن برای ساقط کردن رژیم
  • استراتژی و برنامهٔ خود
  • تشکیلات و رهبری
  • سابقه و ریشه‌داری و استحکام و انسجام درونی
  • اعتبار بین‌المللی
  • این که یک آلترناتیو چقدر از جانب رژیم مورد معارضه‌اش جدی گرفته می‌شود و رژیم مربوطه چه میزان از آن احساس تهدید و وحشت می‌کند

بر این اساس عموم شرکت‌کنندگان با اشاره به آلترناتیو شورا متفق‌القول بودند که: یک آلترناتیو واقعی و قدرتمند و مترقی و صلح‌دوست برای این رژیم وجود دارد.

جولیانی گفت: «جوانان در خیابان‌ها حضور دارند. متخصص‌ها حی و حاضرند. جامعه تبعیدیان حی و حاضر است و سازمان مجاهدین حی و حاضر است. بله، یک آلترناتیو وجود دارد».

توریسلی گفت: «پیام ما به دنیا این است که یک آلترناتیو (معتبر) در برابر (رژیم) ایران وجود دارد. رژیم ایران به خودی خود تغییر نخواهد کرد. ۴۰سال است یک جنگ در جریان است. جنگ میان این رژیم با مردم ایران».

جان برد، وزیر خارجه پیشین کانادا گفت: «سران رژیم ایران می‌دانند که باید پاسخگوی اعمالشان باشند. در مورد جنایاتی از قبیل قتل‌عام سال ۶۷. آنها می‌دانند که جایی برای گریز از این پاسخگویی ندارند. مردم ایران با منابع سرشار این کشور و مردم تحصیل‌کرده آن توان این‌را دارند که یکی از کشورهای پیشرو در جهان باشند و ما باید از این آینده برای مردم ایران حمایت کنیم».

رابرت جوزف نیز در این مورد گفت:‌ «وقتی من برنامه‌ ده ماده‌ای خانم رجوی را مطالعه می‌کنم، منعکس‌کننده ارزش‌هایی است که من بیان می‌کنم. به‌نظرم این دلیلی بر این واقعیت است که مجاهدین خلق و شورای ملی مقاومت ارائه‌دهنده آن آلترناتیو عملی برای رژیم کنونی هستند که خود را به‌عنوان حامی مذهبی یک دین بزرگ جلوه می‌دهد ولی دست به فاشیسم و جنایت علیه مردم خود می‌زند».

سناتور توریسلی گفت:‌ «می‌خواهم بدانید امروز که به اینجا آمدم، مشاهده آنچه انجام داده‌اید برایم بسیار فوق‌العاده است. دیدن این‌که در یک ایران آزاد، مردم با دست خالی چه چیزهایی می‌توانند بسازند».

جولیانی در بخش دیگری از سخنانش گفت:‌ «این رژیم ناامید شده است... توطئه‌های بمب‌گذاری در آلبانی و فرانسه و اقداماتی که در آمریکا(علیه مقاومت انجام دادند) نشان می‌دهد این رژیم دیگر حتی رژیمی نیست که هوشمندانه بیندیشد. من ۶ماه پیش در اشرف۳ بودم و نمی‌توانستم تصور کنم که در ظرف ۶ماه چیزی را ببینم که شما اکنون محقق کردید. می‌خواهم به همه شما اشرفیها تبریک بگویم. به این‌که دوست شما هستم افتخار می‌کنم. ما شاهد فداکاریهای شما بوده‌ایم، جانهایی که از دست رفته‌اند در مقابله با دیکتاتوری ایران. این فداکاریها اکنون در اشرف۳ ثمر داده است».

این کنفرانس هم‌چنان ادامه دارد و آنتن‌های مربوط به موضوع ایران را متوجه خود کرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a0dfc1a9-34a3-4845-b85a-e247b870483c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات