728 x 90

روحانی و سرخ نگه‌داشتن صورت نظام با سیلی

سخن روز
سخن روز

روز گذشته یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان رژیم و گروه ۱+۴(آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) به ریاست هلگا اشمید، معاون موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مدت ۵ساعت در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد. در پایان این نشست بیانیه‌ای صادر شد که بازتاب زیادی در رژیم داشت. این اولین اجلاس کمیسیون مشترک برجام بعد از اعلام اینس‌تکس(ابراز اتحادیه اروپا برای مبادلات تجاری با رژیم پس از اعمال تحریم‌های آمریکا) بود.

در بیانیهٔ اتحادیهٔ اروپا تأکید شده که رژیم به تعهدات خودش در قبال آژانس عمل کرده و در این رابطه از پایبندی رژیم استقبال شده، اما در عین‌حال رسانه‌های باند خامنه‌ای واکنش غیظ‌آلودی نسبت به این بیانیه نشان دادند.

 

علت خشم باند خامنه‌ای 

این که اتحادیهٔ اروپا تأیید کرده رژیم به تعهداتش در قبال آژانس پایبند بوده و دست از پا خطا نکرده است، چیزی به کیسه رژیم نمی‌ریزد، تا آنجا که سازوکار اروپایی و اینس‌تکس برمی‌گردد حتی عراقچی گفته ما هنوز نمی‌دانیم اینس‌تکس چطور می‌خواهد کار کند و مشکل‌گشا باشد؟ او گلایه کرد که خواست ما از اروپاییها این است که خیلی جدی‌تر در این عرصه وارد بشوند.

علت عصبانیت رسانه‌های باند خامنه‌ای روشن است چرا که به‌عنوان نمونه وطن امروز(۱۶اسفند) نوشت: «عراقچی می‌گوید: قرار است در این نشست محتوای بسته نفت در برابر دارو و غذا مورد بررسی قرار گیرد»!

این روزنامه سپس سازوکار اروپا را توهین به مردم ایران دانسته و نوشت: «پیشنهاد ۳کشور اروپایی به ایران را یک طراحی برای خروج آرام اروپا از برجام نیز ارزیابی کرده‌اند. کارشناسان می‌گویند اروپایی‌ها در عمل از برجام خارج شده‌اند اما در مواضع خود، هم‌چنان خودشان را به برجام وفادار اعلام می‌کنند».

و اضافه می‌کند: «تروئیکای اروپایی به‌دنبال آن است تا از طریق اتلاف وقت و معطل نگه‌داشتن ایران پای برجام، با سیاست ترامپ برای افزایش فشارهای تحریم بر مردم ایران همراهی کند».

کیهان خامنه‌ای هم نوشته: «اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گستاخانه از خروج آمریکا از برجام صرفاً ابراز تأسف کرده و با لحنی طلبکارانه به ایران دستور داده است که باید یکطرفه تعهدات برجامی خود را ادامه دهد»!

و اضافه می‌کند: «اتحادیه اروپا در این بیانیه، ضمن یادآوری پایبندی ایران به مفاد برجام گفته که ایران «باید» این کار را ادامه دهد: «طبق تأییدات آژانس در ۱۴گزارش متوالی، ایران به اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای خود که در معرض نظام جامع راستی‌آزمایی و نظارت آژانس قرار دارد ادامه داده و باید این کار را ادامه دهد».

 

دانه‌شمار کردن تعهدات آخوندها به‌اضافه تمدید تحریم ۸۲خرمهره رژیم!

کیهان همچنین با غیظ می‌نویسد که در بیانیه اروپا دانه‌دانه تعهدات رژیم در برابر آژانس مثل دسترسی به همهٔ سایتها و محدودیتهای مربوطه و ضرورت تصویب پروتکل الحاقی قید و تأکید شده و همچنین از این‌که تحریم‌های حقوق‌بشری دوباره تمدید شده سوزوگداز شده است.

خوب است در رابطه با این اشارة‌ه کیهان، این نکته نیز یادآوری گردد که به موازات اجلاس وین، اتحادیه اروپا تحریم ناقضان حقوق‌بشر در ایران را یک‌سال دیگر تمدید می‌کند.

تحریم اتحادیه اروپا شامل ۸۲تن از فرماندهان سپاه پاسداران و نیروی انتظامی و قضات و دادستانهای جنایتکار رژیم آخوندی می‌شود.

تمدید این تحریم‌ها رسماً توسط اجلاس وزیران اتحادیه اروپا در هفته‌های آتی تصویب می‌شود.

 

سکوت روحانی نسبت به این‌همه خبر! 

همزمان با انتشار این‌ خبرها روحانی مطلقاً به موضوع اتحادیهٔ اروپا و خبرهای مورد نظر اشاره نکرد و با سکوت از آنها گذشت بی‌شک به این علت که به نفعش نبوده است!

در حالی‌که متقابلاً در سخنرانی‌اش در لاهیجان بر اهمیت برجام به‌عنوان یک دستاورد تأکید کرد و از مذاکره و مصالحه حرف زد و بعد در شورای اداری استان هم این موضوع را با صراحت بیشتری تکرار کرد.

 

حرف‌های متناقض روحانی 

روحانی در جلسهٔ اداری استان گیلان با تأکید بر این‌که واضح است روزهای سختی برای کشور پیش رو داریم اما راهی جز ایستادگی و مقاومت وجود ندارد، گفت: «در سفر به نیویورک در سال ۹۶ مقامات دولت آمریکا ۸بار تقاضای ملاقات با دولت جمهوری اسلامی ایران را داشتند و در سال ۹۷ نیز ۵رهبر دنیا واسطه ملاقات شدند و ما نشان داده‌ایم هم اهل مذاکره ایم و هم از میدان جنگ ترسی نداریم».

این حرف‌ها باید مقایسه شوند با سخنرانی‌ او در لاهیجان که گفت:‌ «ما، در یک اختلاف‌نظری نیستیم امروز با آمریکا که نه قابل مذاکره باشد نه قابل مصالحه باشد».

البته هم‌چنان که در مقدمه این جمله به‌طور متناقضی گفت: «اختلاف ما با آمریکا بر سر این است که به ما می‌گوید برگردید به ۴۰سال قبل و ما می‌گیم برنمی‌گردیم».

از سوی دیگر از دخالت‌های رژیم در کشورهای منطقه و مشخصاً سوریه و عراق دفاع کرد و در حالی که تلاش می‌کرد صورت نظام را با سیلی ادعای پیروزی در سوریه و عراق سرخ نگه‌دارد، گفت که رژیم قدرت بزرگ در منطقه است.

در حالی‌که همین روحانی قبلاً گفته بود که به جای این‌که در فکر قدرت اول منطقه شدن باشیم باید به قدرتمند شدن منطقه فکر کنیم.

 

واقعیت حرف‌های روحانی

واقعیت این‌ همه حرف‌های متناقض چیزی نیست جز بالانس کردن حرفهایش در مورد مذاکره و مصالحه!

کما این‌که خیلی صریح گفت: «ما نیز اهل مذاکره هستیم و قدرت آن را نیز داریم و به‌دلیل تخصص در این حوزه با قدرت اعلام می‌کنم ترسی از میز مذاکره نداریم... و از میز مذاکره بحث حقوقی و جنگ ترسی نداریم».

و بعد هم این نکته را اضافه کرد: «مبنای رابطه ما با دنیا منفعت مشترک است و قطعاً یک رابطه یک‌طرفه نبوده و باید در مراودات با کشورهای دنیا منفعت یکدیگر در نظر گرفته شود وگر نه این مسیر ادامه‌دار نیست».

منظورش این بود که اگر می‌خواهیم چیزی به دست بیاوریم، باید یک چیزی هم بدهیم.

 

آنها هم انتظاراتی دارند! 

این حرف روحانی را یکی از کارشناسان باند او به نام بیگدلی خیلی صریح گفته وی با اشاره به اجلاس وین و توقعات رژیم از اروپا گفت:‌ «آنها هم انتظاراتی از ما دارند و ما هنوز آن انتظارات را برآورده نکرده‌ایم. برآورده نشدن انتظارات اروپا از ایران ادامه داد: بنابراین دولت ایران هم نباید انتظار داشته باشد یک معجزه در این کنفرانس که بین ایران و ۱+۴ انجام شد، اتفاق بیفتد».

البته روشن است که روحانی در این مورد تصمیم‌گیرنده نیست و آن کسی که باید تصمیم نهایی را بگیرد،‌ خامنه‌ای است و خامنه‌ای هم هم‌چنان سکوت کرده است.

 

شانه خالی کردن از فرماندهی جنگ

روحانی و ظریف بارها گفته‌اند که بدون اجازه و دستور خامنه‌ای هیچ کاری نکرده و نخواهند کرد. این حرف هم مثل همان حرف قبلی روحانی است که گفت خامنه‌ای بارها هم به‌طور خصوصی و هم در جمع مسئولان نظام گفت که «با FATF مخالفتی ندارم»!

معنی مشخص این حرفها این است که خامنه‌ای خودش قادر به تصمیم‌گیری نیست.

روحانی حتماً در مورد حرفهایی که روحانی در سخنرانی‌های چهارشنبه و پنجشنبه ۱۴ و ۱۵اسفند ۹۷ گفته است، چراغ سبز خامنه‌ای را داشته است. اما اینها هنوز نشان نمی‌دهد که خامنه‌ای در این زمینه تصمیمی گرفته باشد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/83e925ad-8f79-4993-8aaa-bf6236eef2e9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات