728 x 90

«انتقام سخت» و عجله در اعلام «تمام شد»

تمام شد
تمام شد

ساعاتی پس از اولتیماتوم شدید و علنی سرکرده سپاه پاسداران با مضمون «انتقام می‌گیریم، سخت، محکم، پشیمان‌کننده، قاطع و تمام‌کننده...»،

رژیم آخوندی در یک واکنش بسیار ضعیف و ترسان با شلیک ۵موشک به پایگاه آمریکاییها در اربیل و ۱۰موشک به عین‌الاسد در استان الانبار عراق که هیچ تلفاتی نداشت، اعلام کرد انتقام قاسم سلیمانی را گرفته است!

ظریف هم شتابان از ترس واکنش آمریکا به صحنه آمد گفت: حمله انجام شد و تمام شد. ایران اقدام متناسب را در دفاع از خود بر اساس ماده ۵۱ سازمان ملل انجام داد و تمام کرد... ما به‌دنبال افزایش تنش یا جنگ نیستیم!

این ماحصل ۴شبانه‌روز تبلیغات و دود و دم و ادعا و فراخوان برای «انتقام سخت» بود.

در حالی که خبرگزاری حکومتی پمپاژ دروغ می‌کردند که ۸۰نفر کشته شدند، خامنه‌ای بلافاصله بعد از موشک‌پرانی به صحنه آمد و در حالی‌که همه انتظار داشتند مفصل به موضوع انتقام سخت بپردازد و اهمیت آن را تشریح و توصیف کند تنها در یک جمله گفت: «حالا یک سیلی دیشب به اینها زده شد این مسأله دیگری است». او ۴۵دقیقه صحبت کرد اما فقط ۱۰ثانیه از صحبتش راجع به موشک‌پرانی بود.

 

تلاش خامنه‌ای برای جمع کردن بحران

خامنه‌ای هراس‌آلود تلاش می‌کند بحران پیش‌آمده را جمع کند. نه تاب ادامهٔ دود و دم را دارد و نه توان عقب‌نشینی اما با شتاب و فضاحت سعی می‌کند از تنش فاصله بگیرد.

اما این ترس و عجله برای جمع‌وجور کردن بحران برای چیست؟

علی بیگدلی، کارشناس حکومتی، به عمق بحران اشاره می‌کند و ضمن اشاره به احتمال واکنش مزدوران حکومتی مثل حشدالشعبی می‌گوید: «به نظر می‌رسد بهتر است اقدامات نظامی در همین جا پایان یابد و گروه‌های نزدیک به ایران نیز از فاز نظامی خارج شوند و اقدامات سیاسی را در پیش گیرند. رهبر انقلاب هم به نوعی همین روش را مورد تأکید قرار دادند».(سایت حکومتی فرارو ۱۸دی)

آخوند روحانی هم روز ۱۸دی از ترس به جلو فرار کرد و گفت:

«آمریکایی‌ها فردا اگر کاری در یک کشور دیگری شد نگویند اینها نیروهای نیابتی ایران هستند ما نیروی نیابتی نداریم... باز هم ممکن است حوادثی مثل حوادث آرامکو را مردم یمن بیافرینند این ربطی ندارد نه به حکومت ایران نه مردم ایران نه به نیروهای مسلح ایران، خطا نکنند آمریکایی‌ها فردا اگر مشکلی در سطح دنیا پیدا کردند نگویند فرمان ایران بوده».

 

روزنامه حکومتی آرمان نوشت: «پاسخ نظامی عالی بود الآن وقت مقابله دیپلماتیک است. واکنش نظامی باید در همین حد باقی بماند. این‌که برخی شایعه‌ها به‌وجود آمده است که ایران با هماهنگی دولت آمریکا این حمله را انجام داده است نیز مهم نیست زیرا در صورت وجود چنین امری نیز باز هم یک نمایش قدرت از سوی جمهوری اسلامی در سطح جهان بود و قطعاً راه در عرصه دیپلماتیک برای کشور بازتر خواهد کرد».

 

اما سایت حکومتی امتداد نیوز در کانال تلگرامی خود، تعارف را کنار گذاشت و با جمع‌بندی همه رویاها و سوداهای حکومتی نوشت: «به نظر می‌رسد همه در این وضعیت رضایت دارند. ایران از این‌که «سیلی» به‌صورت آمریکا نواخته و پاسخی دریافت نکرده است راضی است. ترامپ از این‌که هیچ‌کدام از نیروهایش را از دست نداده است و خط قرمزش هم‌چنان پا برجا مانده راضی است. دموکراتها از این‌که کشورشان درگیر جنگ نشده راضی هستند. عربستان راضی است. نتانیاهو راضی است. روسیه و ترکیه از این‌که سردار سلیمانی که در واقع اداره‌کننده وضعیت منطقه بود و در بسیاری مواقع با سیاست‌های آنها مخالفت داشت و حالا دیگر نیست، بسیار راضی هستند. مردم ایران هم احتمالاً از این‌که هیچ جنگی در نگرفته است، رضایت دارند. این میان ایران، مردی را از دست داد که «تکرار ناشدنی»‌ است».

یعنی بی‌خیال جنگ و انتقام و پیام و تهدید و... عمامهٔ عظما را سفت نگهداریم باد نبرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/342d7272-b2f0-4466-8efb-03ed20ae7c26"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات