728 x 90

«ماهان ایر»؛ در خدمت تروریسم سپاه پاسداران

ماهان-یمن-ایران-۱
ماهان-یمن-ایران-۱

در تاریخ عملیات تروریستی جهان تاکنون سابقه نداشته که تروریستها با استفاده از امکانات دولتی چنین بهشتی را حتی به خواب هم دیده باشند که با پاسپورتهای رسمی و شرکت‌های هواپیمایی ویژه و امکانات دیپلماتیک و با سلام و صلوات همراه با خروارها سلاح و مواد منفجره از سخت‌ترین معابر و گذرگاههای گمرکی عبور کنند!

ماهان ایر یکی از مهم‌ترین شرکت‌های هوایی سپاه تروریستی پاسداران است که بخش اصلی ترابری و ترددات تروریستی و پشتیبانی لجستیک عملیات و اطلاعات این باند جنایتکار را انجام می‌دهد.

این شرکت هوایی، در لیست تحریم‌های آمریکا قرار دارد و اضافه بر آمریکا، چند کشور مهم اروپایی از ورود هواپیماهای آن به حریم خود جلوگیری می‌کنند.

 

 

نگاهی به سوابق هواپیمایی ماهان ایر متعلق به سپاه تروریستی پاسداران

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۶بهمن ۱۳۹۷ به‌ نقل از منابع دولتی آلمان گزارش کرد این کشور (مجوز) پروازهای هواپیمایی ماهان به آلمان را لغو کرده است. بنا بر این گزارش، دولت فدرال آلمان «مشکلات ایمنی» و همچنین احتمال استفاده رژیم ایران از این شرکت هوایی برای «اهداف نظامی» را به‌عنوان دلیل اتخاذ این تصمیم یاد کرده است.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه ۲۱ژانویه (اول بهمن) در نشست وزاری خارجه اتحادیه اروپا صریحاً گفت که ماهان ایر اقدام به حمل اسلحه و سرباز به مناطق جنگی در سوریه کرده است و لغو مجوز ماهان ایر را مرتبط با مسائل امنیتی کشورش دانست.

وزارت‌خارجه آلمان نیز در پیامی اعلام کرد: این تصمیم، در چهارچوب تحریم‌های اخیر توافق شده توسط شورای اتحادیه اروپا بعد از تحولات (تروریستی) در (خاک) فرانسه و دانمارک اتخاذ شده است». این شرکت اگر ‌چه تحت عنوان یک مؤسسه خصوصی شروع به کار کرده و ثبت شده است، اما تمام شواهد دال بر ارتباطات گسترده آن با بالاترین مقامات حکومتی از روزهای نخست شروع کار و استفاده گسترده از امکانات حکومتی در بالاترین سطوح در راه‌اندازی و گسترش آن است.

 

سهام‌داران ماهان ایر؟

مؤسسه موسوم به «مولی الموحدین» که در سال ۱۳۶۶ در کرمان ثبت شد، صاحب ۱۰۰درصد سهام خط هوایی ماهان است. مرکز تأسیس شرکت ماهان، شهر کرمان است. اسم شرکت ماهان، برگرفته شده از شهر کوچکی به‌نام ماهان است که در ۳۵کیلومتری کرمان قرار دارد.

اسم شرکت توسط عطاالله مهاجرانی وزیر ارشاد آخوند محمد خاتمی بر روی این شرکت گذاشته شد. از نظر زمانی، شرکت ماهان اندکی بعد از شکل‌گیری نیروی قدس به‌عنوان ارگان خارج کشوری سپاه پاسداران، تأسیس شده و تاریخ دقیق تأسیس آن با اندکی اختلاف همزمان با تأسیس نیروی تروریستی قدس است.

 

مدیران ماهان ایر؟

بخش اعظم نفرات اصلی و تعیین‌کننده شرکت ماهان از اعضای سپاه پاسداران و مشخصاً از فرماندهان نیروی قدس به فرماندهی قاسم سلیمانی هستند از جمله حمید عرب نژاد خانوکی، که متولد زرند کرمان است، مدیر عامل این خط هوایی و از دوستان بسیار نزدیک قاسم سلیمانی است. سرتیپ پاسدار حمید اصلانی که در ابتدا در گروه‌های ضربت سپاه پاسداران بود، متعاقباً به معاونت منابع انسانی سپاه پاسداران منصوب گردید. او همزمان، معاونت نیروی انسانی خط هوایی ماهان را نیز به‌عهده داشت و سپس مشاور حمید عربنژاد، مدیر عامل ماهان شد.

حمید عسکری که تهیه غذا و کیترینگ خطوط هوایی ماهان در شرکتی به‌نام «آرمان» را به‌عهده‌ دارد، از فرماندهان لشکر۴۱موسوم به « ثارالله»، از نفرات نزدیک به قاسم سلیمانی است. از سال ۲۰۱۱ و اوجگیری قیام مردم سوریه علیه بشار اسد و افزایش دخالت‌ها و لشکرکشی رژیم آخوندی به این کشور، ماهان‌ایر عملاً در خدمت نیروی قدس برای منتقل کردن پرسنل و مزدوران خارجی به سوریه و همین‌طور تجهیزات برای رژیم سوریه و برای حزب‌الله لبنان مورد استفاده قرار گرفت.

 

امکانی برای تردد‌های ویژه

خطوط هوایی ماهان ایر مهم‌ترین امکان تردد‌های هوایی سرکردگان نیروهای تروریستی پاسداران است.

به‌عنوان نمونه تردد سرکردگان سپاه و نیروی قدس به دمشق اساساً با پروازهای این شرکت انجام می‌گرفت و اکنون نیز وضع به همان منوال است.

قاسم سلیمانی از طریق عوامل رژیم در عراق، مشخصاً هادی العامری، فرمانده نیروی بدر سپاه پاسداران، ترتیبات پرواز هواپیماهای شرکت هوایی ماهان بر فراز حریم هوایی عراق و منتقل کردن نفر و تجهیزات برای دیکتاتور سوریه را داد. لازم به یادآوری است که در یکی از حساس‌ترین مقاطع بحران منطقه، ناگهان هادی عامری سکان وزارت راه و ترابری عراق را به دست گرفت! در آن هنگام به‌جز مجاهدین خلق کمتر کسی سر از علت آن انتصاب در آورد. خامنه‌ای و پاسدارانش با فرستادن هادی عامری سرهنگ رسمی سپاه پاسداران به ریاست یک وزارت‌خانه عراقی امر ترددات خود از تهران تا سوریه را از نظر امنیتی به‌طور کامل تضمین کردند.

(همان‌طور که با خرید اصلی‌ترین شرکت‌های خدمات تلفنی موبایل عراق – در مرکز و جنوب عراق- ارتباطات سریع و آسان خود را در یک گستره حیرت‌انگیز از مرزهای افغانستان تا سواحل مدیترانه لابلای ارتباطات شهری میلیونها شهروند بی‌خبر ایرانی و عراقی و سوری پنهان کردند).

 

تعدد مبادی پروازهای تروریستی و کور کردن رد تروریست‌ها

ماهان‌ایر پروازهای متعدد روزانه از تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و آبادان به دمشق دارد. این پروازها که از فضای عراق عبور می‌کنند حامل سلاح، تجهیزات و پاسدار برای جنگ علیه مردم سوریه هستند.

این شرکت شبه‌نظامیان خارجی از جمله اتباع افغانستان را که توسط پاسداران برای اعزام به سوریه به خدمت گرفته شده‌اند در دسته‌های ۲۰۰نفره به فرودگاه دمشق منتقل کرده است.

گروه‌های شبه‌نظامی عراقی وابسته به نیروی قدس با اتوبوس از طریق بصره به آبادان فرستاده شده و از آنجا با هواپیماهای ماهان به دمشق منتقل شده‌اند و در کشتار مردم سوریه به‌طور مستقیم شرکت داشتند.

 

ماهان ایر و فرودگاههای چراغ خاموش پاسداران

سپاه تروریستی پاسداران اضافه بر ماهان‌ایر و فرودگاههای رسمی کشور از یک مجموعه فرودگاههای اختصاصی سپاه که در اصطلاح به آنها فرودگاههای چراغ خاموش گفته میٰ شود نیز استفاده می‌کند. یکی از مهمٰ‌ترین فرودگاهٰ‌های چراغٰ‌خاموش سپاه، فرودگاه پیام کرج است که ظاهراً یک فرودگاه تبادلات پستی دولتی است اما در واقع بزرگترین فرودگاه خصوصی پاسداران محسوب می‌گردد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز ۱۲آبان ۱۳۹۵ در گزارشی با ذکر این مقدمه نوشت، ماهان ایر که دومین خطوط هوایی بزرگ ایران است، در فهرست تحریم‌های تروریسم قرار دارد. آمریکا این شرکت را متهم کرده که به نیروی قدس سپاه پاسداران در زمینه‌های «ترابری، انتقال پول و نیروی نظامی» به سوریه و لبنان خدمات ارائه می‌کند.

پس از تحریم ماهان ایر، آمریکا دو شرکت هوایی را هم به‌علت کمک به هواپیمایی ماهان تحریم کرد.

 

تحریم ماهان‌ایر یک روز پس از لو رفتن یک عملیات تروریستی پاسداران

وزارت خزانه‌داری آمریکا ماهان ایر را در ماه اکتبر ۲۰۱۱تحریم کرد که یک روز پس از آن بود که دولت باراک اوباما نیروی قدس سپاه را به تلاش برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن متهم کرد، اتهامی که گرچه رژیم حاکم بر ایران آن را رد کرد، اما مسأله روشن‌تر از آن بود که جایی برای انکار باقی بگذارد. البته همان عملیات لو رفته تروریستی نیز به‌علت حاکمیت سیاست مماشات، کمی بعد بایگانی شد! به هر حال این اولین باری نبود که شرکت‌های دیگر به‌علت خرید برای ماهان توسط آمریکا جریمه می‌شدند.

در سال ۲۰۰۸میلادی دولت آمریکا شرکت بریتانیایی "بالی" و شرکتهای اقماری آن "ارمنی بلو ایرویز" را به‌علت آن که سه فروند هواپیمای ساخت آمریکا را از ایالات متحده خریداری کرده و در اختیار ماهان قرار دادند به مدت شش ماه از از امتیازات تجاری آمریکا محروم کرد.

به‌دنبال این قبیل تحولات بود که دولت آلمان به‌دلیل "نگرانی‌های امنیتی و جاسوسی" مجوز پرواز شرکت هواپیمایی "ماهان ایر" را لغو کرد. دلیل این تصمیم ظن سوءاستفاده از هواپیماهای این شرکت برای مقاصد نظامی توسط سپاه پاسداران عنوان شده است.کمی بعد رویترز به‌ نقل از یک مقام ارشد دولت آلمان نوشت به‌دلیل "نگرانیهای امنیتی و جاسوسی" مجوز پرواز هواپیماهای شرکت هوایی "ماهان ایر" به آلمان از دوشنبه اول بهمن ۹۷لغو شد.

همان مقام ارشد، علت این تصمیم را گمان دولت آلمان ‌به سوءاستفاده از هواپیماهای "ماهان ایر" برای مقاصد نظامی و جاسوسی توسط سپاه پاسداران ایران و برای انجام فعالیت‌های تروریستی عنوان کرد. چند کشور عضو اتحادیه اروپا ایران را به جاسوسی یا برنامه‌ریزی برای انجام حملات تروریستی در اروپا متهم کرده‌اند.

 

اوج‌گیری موج تحریم‌ها

پیش از رویترز روزنامه آلمانی "زود دویچه"، شبکه تلویزیونی شمال آلمان (NDR) و شبکه رادیو تلویزیون غرب آلمان (WDR) هم نوشته بودند اداره فدرال خطوط هوایی آلمان به‌زودی مجوز پرواز "ماهان ایر"به آلمان را لغو می‌کند.

آمریکا این شرکت هواپیمایی را متهم کرده که با هواپیماهایش نفرهای جنگجو و همچنین سلاح و مهمات به سوریه منتقل کرده است. دولت آمریکا به همین علت شرکت ماهان را متهم کرد که در ایجاد درد و رنج شهروندان سوریه به‌شدت سهیم بوده است.

در ماه دسامبر سال میلادی ۲۰۱۸ روزنامه آلمانی "بیلد" گزارش داد دولت آلمان در نظر دارد جلوی فرود "خطوط هوایی تروریستی ملاها" در آلمان را بگیرد. اما شرکت هوایی ماهان در پاسخ اعلام کرد که این اخبار واقعی نیستند.گفتنی است که این اقدام آلمان در ارتباط با تحریم‌های اتحادیه اروپا که از آغاز ژانویه علیه ایران برقرار شده‌اند نیست.

برمبنای اطلاعات مقامات قضایی و اطلاعاتی اروپا دولت ایران به احتمال قریب به یقین در دو قتل در هلند دست داشته و انفجارهایی در پاریس و دانمارک را نیز برنامه‌ریزی کرده است.

گفته می‌شود در یکی از این موارد یکی از اعضای سفارت ایران در اتریش دست داشته که در ماه ژوئیه سال گذشته میلادی (۲۰۱۸) در اتوبانی در ایالت بایرن آلمان دستگیر شد. با دستگیری این مرد، دولت ایران نیز در تلافی این اقدام، سفیر آلمان در تهران را فراخواند.

گفته می‌شود این دیپلمات ایرانی برنامه‌ریزی انفجار در مراسم یکی از گروه‌های اپوزیسیون ایران در پاریس را به عهده داشته است؛ مراسمی که در آن رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک، و یکی از نزدیکان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز سخنرانی کرده بود.

دولت ایران همواره این ادعاها را رد کرده و آنها را توطئه‌های دشمنان این کشور خوانده است.

 

واحد ۱۹۰نیروی تروریستی قدس؟!

واحد ۱۹۰ از پروازهای مسافربری و نظامی بین ایران و سوریه که از عراق رد می‌شوند، جهت قاچاق هزاران تن اسلحه برای رژیم بشار اسد و سازمان حزب‌الله لبنان استفاده می‌کند. شرکت‌های هواپیمایی ایرانی از جمله هما، ماهان، کاسپین و معراج در قاچاق اسلحه دائماً دخالت دارند. به‌عنوان مثال، طی ماههای آوریل تا مه سال ۲۰۱۳، موشک‌های فاتح ۱۱۰ از طریق این محور هوایی برای تروریست‌های حزب‌الله ارسال شد. این موشکها البته در خاک سوریه منهدم شده و هرگز به لبنان و انبارهای حزب‌اله نرسیدند، واقعه‌یی که پاسداران حتی از اعلام خبرش هم احساس سرشکستگی می‌کردند!

اکنون سالهاست همگان می‌دانند اکثر سلاحهایی که ارتش بشار اسد و حزب‌الله از آن علیه مبارزین سوریه‌ای استفاده می‌کنند از طریق این محور به دست آنها رسیده. نیروی قدس از خطوط پروازهای مسافربری و باربری شرکت‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که از ترکیه عبور می‌کنند جهت قاچاق اسلحه و تجهیزات برای حزب‌الله بهره می‌برد. سلاحها و تجهیزاتی که به‌وسیله هواپیما از تهران به فرودگاه بین‌المللی سوریه حمل شده است، توسط واحد ۱۹۰ نیروی قدس از طریق پروازهای مسافربری از دمشق به خارطوم قاچاق می‌شود. بخشی از اسلحه و تجهیزات مختص تشکیلات و سازمانهای تروریستی فلسطینی در نوار غزه و بخشی از آن به دولت شمال سودان اختصاص دارد.

 

تبادلات هوایی تروریست‌ها!

در تاریخ عملیات تروریستی جهان تاکنون سابقه نداشته که تروریستها با استفاده از امکانات دولتی چنین بهشتی را حتی به خواب هم دیده باشند که با پاسپورتهای رسمی و شرکت‌های هواپیمایی ویژه و امکانات دیپلماتیک و با سلام و صلوات همراه با خروارها سلاح و مواد منفجره از سخت‌ترین معابر و گذرگاههای گمرکی عبور کنند!

روز اول دی سال ۱۳۸۸ و در اوج قیام مردم ایران، دویچه وله فارسی درباره یک هواپیمای توقیف شده در تایلند اعلام کرد:«به‌نوشته روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال مقصد نهایی هواپیمای توقیف‌ شده در تایلند، احتمالا ایران بوده است. محموله‌ٔ این هواپیما که حاوی ۳۵تن سلاح بوده، در روز ۱۱دسامبر توقیف شد. حدود دو هفته پیش مأموران انتظامی تایلند موفق به کشف مقادیر زیادی سلاح در یک هواپیما شدند. مبدأء پرواز این هواپیمای ایلوشین کشور کره‌شمالی بوده و تنها برای سوخت‌گیری توفقی کوتاه در پایتخت تایلند داشته است.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال با استناد به مدارکی نوشت: این محموله‌ٔ بزرگ سلاح در راه انتقال به ایران بوده است. خمپاره‌های ضدتانک و موشک‌اندازهای قابل حمل از جمله سلاحهای کشف شده هستند. دنیس بلر، سرپرست سازمان امنیت آمریکا، در هفته پیش گفته بود، که محموله ۳۵تنی اسلحه به‌رغم تحریم‌های سازمان ملل ‌متحد از سوی دولت کره‌شمالی برای کشوری در خاورمیانه ارسال شده بود. وی از ذکر مقصد مشخص این هواپیما خودداری کرد.روزنامه وال‌استریت ژورنال با اشاره به بررسی کارشناسان از مسیر پرواز مدعی شده است، که هواپیما برای سوخت‌گیری توقف‌هایی را نخست در سریلانکا و سپس در امارت متحده تدارک دیده بود. بنا‌ به همین گزارش هواپیما پس از تخلیه محموله خود در تهران، می‌بایست به مقصد بعدی‌اش در اوکراین پرواز کند.

.به گفته وال‌استریت ژورنال، این اطلاعات از سوی تحلیلگران آمریکایی در شیکاگو و کارشناسان بلژیکی از مؤسسه بین‌المللی صلح در آنتورپ تنظیم شده است.پلیس تایلند اعتراف کرد، که بازرسی هواپیمای ایلوشین ۷۶ و توقیف محموله‌ٔ آن با توجه به اطلاعات منتقل شده از سوی مقامات آمریکایی صورت گرفته است.

 

صحنه سازیهای متعدد برای «رد»گم کردن!

خلبان آن هواپیمایی که در تایلند متوقف شد، تبعه بلاروس و چهار خدمه آن تابعیت قزاقستان را داشته‌اند. هر پنج سرنشین هواپیما هم‌اکنون در بازداشت به‌سر می‌برند. به‌گفته پلیس تایلند بازداشت‌ شدگان مدعی شدند، که از محموله سلاح آگاهی نداشته و گمان می‌کردند، که "قطعات یدکی برای صنایع نفت" را حمل می‌کنند. کارشناسان نیز با توجه به مدارک به‌دست آمده، ادعای خدمه هواپیما را محتمل می‌دانند. وال‌استریت ژورنال نوشت، عاملان این خرید و فروش تلاش زیادی کرده‌اند، که هویت واقعی‌شان از طریق دخالت واسطه‌گران متعدد پنهان بماند.مخفی‌کاری تا آنجا پیش رفته است، که هواپیما نخست از سوی شرکتی در گرجستان اجاره، و سپس به شرکتی دیگر از نیوزیلند واگذار شده است. ظاهرا این شرکت نیوزیلندی وابسته به کنسرن نفتی «شل» است. در این میان از دو شرکت میانجی دیگر، از کشورهای تایلند و هنگ‌کنگ، نیز نام برده می‌شود.

دویچه وله فارسی /روز ۳۰شهریور ۱۳۹۱ به‌ نقل از رویترز و با استناد به یک سند محرمانه نوشت، ایران از طریق عراق و با استفاده از هواپیماهای مسافربری تقریباً روزانه دهها تن تجهیزات نظامی و "تعداد زیادی از اعضای سپاه پاسداران" را به سوریه می‌فرستد.

روز چهارشنبه، ۲۹شهریورهمان‌سال وزارت خزانه‌داری آمریکا سه شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، ماهان‌ایر و یاس‌ایر را به همکاری در ارسال تسلیحات و افراد سپاه پاسداران به سوریه متهم کرد و تمام ۱۱۷ هواپیمای ثبت شده به نام آنها را در فهرست تحریم‌ها قرار داد. به گزارش آسوشیتدپرس وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت کار انتقال نظامیان ایران به دمشق در پوشش "کمکهای انسان‌دوستانه" انجام می‌شود. جان کری، سناتور آمریکایی همان‌ روز با اشاره به گزارشهای مربوط به استفاده‌ٔ ایران از حریم هوایی و راههای زمینی عراق تهدید کرد که آمریکا ممکن است در مورد کمکهای مالی خود به این کشور تجدیدنظر کند.استفاده احتمالی ایران از هواپیماهای مسافربری برای ارسال تجهیزات نظامی به سوریه اتهام جدیدی نیست.

 

یک شغل پرزحمت!

اکنون در نظر بگیرید یک شرکت هواپیمایی، چندین فرودگاه به اضافه سرپل‌های ارتباطی توریستی در کشورهای مختلف که با پشتیبانی دیپلماتیک سفارت‌خانه‌های آخوندها به کار پرزحمت صدور تروریسم مشغول هستند! این، بخشی از آن اختاپوسی است که اکنون در معرض ضربات کشنده جهانی قرار گرفته است، ضرباتی که زمینه‌ساز آن مقاومت مردم ایران بوده است.

به گزارش تسنیم روز ۱۹تیر ۱۳۹۷: وزارت خزانه‌داری آمریکا یک شرکت وابسته به هواپیمایی ماهان را در لیست تحریم‌های ثانویه خود قرار داد. نام این شرکت «شرکت مسافرت و گردشگری ماهان» اعلام شده است که دفتر آن در کوالالامپور مالزی قرار دارد!

شرکت مسافرت و گردشگری ماهان در سال ۱۹۹۲ و بر اساس قانون صنعت گردشگری مالزی، در این کشور به ثبت رسیده است. شرکت مسافرت و گردشگری ماهان عامل فروش شرکت هواپیمایی ماهان در مالزی معرفی شده است.

به گزارش بیان نیوز روز ۵فروردین سال ۱۳۹۵:به‌ نقل از فارس، وزارت خزانه‌داری آمریکا ۲فرد و ۶شرکت را به اتهام ارتباط با برنامه موشکی ایران و همکاری با شرکت هواپیمایی ماهان در فهرست تحریم قرار داد. یک شهروند خارجی به اسم جِیمز متهم است که اواخر سال ۲۰۱۵، شخصاً در یک سری مذاکرات تجاری برای خرید یک قطعه هواپیمای آمریکایی شرکت جسته؛ این قطعه بنا بوده بر روی یکی از هواپیماهای ماهان بسته شود.شرکت این انگلیسی هم متهم است که روند خرید قطعات هواپیما برای ماهان را تسهیل کرده است.یک شرکت انگلیسی دیگر به نام Aircraft، Avionics، Parts & Support هم در فهرست جدید تحریم‌ها نام خود را جای داده، این شرکت هم متهم است که با شرکت‌های زیرمجموعه ماهان همکاری و برای آنها قطعه خریده است.رئیس این شرکت یعنی «جان اِدواردز» آخرین انگلیسی لیست جدید تحریم‌هاست.

دو شرکت بازرگانی اماراتی FZE و HSI هم به دلائل مشابه یعنی کمک به ماهان، تحریم شده‌اند.

FZE متهم است که در قراردادهای تعمیر و نگهداری و حتی خرید هواپیما، از جانب ماهان وارد مذاکره شده است.

HSI علاوه بر اتهام کمک به خرید هواپیما، متهم است که در فعالیت‌های بازرگانی هم با ماهان همکاری داشته است. شرکت ماهان در سال ۲۰۱۱به اتهام کمک به سپاه قدس و بر اساس دستور اجرایی شماره ۱۳۲۲۴تحریم شد. دستورات اجرایی آن دسته از قوانین آمریکا است که مشابه مصوبات هیأت وزیران ایران، از سوی رئیس‌جمهور ایالات‌متحده مستقیماًً ابلاغ می‌شود و لغو آن هم در اختیار خود وی است.

روز سوم خرداد سال ۹۷خبرگزاری فارس گزارش داد: دولت آمریکا، پنجشنبه نام چند فرد و شرکت مرتبط با چند خطوط هوایی قبلاً تحریم‌شده ایران و چندین هواپیمای مرتبط با آنها را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، به‌عنوان اتاق جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران روز پنجشنبه اعلام کرد ۳فرد و ۶شرکت مرتبط با خطوط‌ هوایی ماهان، معراج، کاسپین و پویا را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است. در فهرستی که خزانه‌داری آمریکا منتشر کرده علاوه بر نام این نفرات و شرکتها نام ۳۱فروند هواپیما و شماره‌های ثبت آنها نیز آمده است. بررسی خبرنگار بین‌الملل فارس نشان می‌دهد هواپیمای ایرباس ۳۲۰خطوط هوایی معراج با شماره دم EP-AJC که امروز در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت.

 

وقتی سیاست مماشات تحریمها را پشتگوش می‌انداخت!

رسانه حکومتی قدس آنلاین روز شنبه ۲۲خرداد ۱۳۹۵ اعلام کرد: شرکت ماهان ایر ایران از این ماه شهر پاریس را به لیست مقصدهای هوایی اروپایی خود یعنی آتن، کپنهاگ و دوسلدورف اضافه خواهد کرد. اما نکته جالب توجه این است که شرکت ماهان ایر همان هنگام در فهرست تحریم‌های دولت آمریکا قرار داشت. سرویس اقتصادی «قدس‌آنلاین» نوشت بر اساس ادعای اداره کنترل داراییهای خارجی خزانه‌داری آمریکا، ماهان ایر اقدام به انتقال نیروها و تجهیزات به سوریه کرده است. همان‌گونه که انتظار می‌رود، اشخاص آمریکایی حق هیچگونه معامله با شرکت‌های تحت تحریم دولت این کشور را ندارند، اما تحریمها فراتر از این است. اشخاص غیرآمریکایی که با این شرکتها معامله کنند، ممکن است در معرض تحریم‌های دولت آمریکا قرار گیرند.

در ماه مارس، اداره کنترل داراییهای خارجی، نام ۲تاجر انگلیسی، یعنی جفری اشفیلد و جان میدو را به‌دلیل کمک به ماهان ایر در تأمین میلیون ها دلار اعتبار و خرید قطعات هواپیمای ساخت آمریکا در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

نورافکن‎ِ وزارت‌خارجه آمریکا از مدتها پیش بر روی همکاری ایرلاین‎های خصوصی ایران، سپاه قدس و گروه‎های تروریستی دیگر قرار داشت اما همان سیاست مماشات بود که اجازه نمی‌داد دست و بال تروریستها بسته شود.

روز ۲۳شهریور ۱۳۹۷ دفتر اداره کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری ایالات متحده (OFAC) شرکت هواپیمایی «مای ایویشن» در تایلند را به‌دلیل ارتباط با ماهان تحریم کرد. پیش از آن نیز، ۱۹تیر ۱۳۹۷(۱۰ژوئیه) آژانس مسافرتی و گردشگری ماهان شعبه مالزی به اتهام مشارکت هواپیمایی ماهان در تروریسم در لیست تحریم‎های ثانویه آمریکا قرار گرفت.

اکنون مدت‌هاست که هواپیمایی معراج و هواپیمای ماهان و همچنین شرکت هوایی قدس، شرکت هواپیماسازی ایران و سازمان صنایع هوایی، در فهرست تحریم‎های وزارت خزانه‎داری آمریکا قرار گرفته‌اند.

 

مبارزه بشری با یک حکومت ضدبشر!

اکنون می‌توان گفت همکاریهای سپاه و ایرلاین‎های ایرانی نه تنها زیر ذره‎بین دولت آمریکا قرار دارد بلکه در نقاط مختلف جهان هستند افرادی که از قرار معلوم به‌طور شخصی این قضایا را دنبال می‎کنند.

به‌عنوان نمونه یک کاربر هلندی توئیتر به اسم Gerjon وجود دارد که خود را ملتزم به ردیابی هواپیماها معرفی کرده است. او دانشجوی فوق‌لیسانس ژئوفیزیک است و پروازهای ماهان به سوریه را از طریق وبسایت «فلایت رادار ۲۴» رصد می‎کند. او اخیراً بررسی کرده که آمار پروازهای ماهان ایر از ماه مه کاهش چشمگیری داشته است!

بی‌تردید هر اندازه که ایرانیان آزاده در مقابل این دیکتاتوری فاشیستی بایستند، جهان نیز سرانجام به ایستادگی در مقابل آن تحریک و تشویق خواهد شد چرا که هر پدیده پاک انسانی به‌رغم تمامی مشکلات سرانجام رشد خواهد کرد و بال خواهد گشود. اما ایجاد چنین تغییراتی نیازمند تلاش و تحرک جدی ایرانیان و مقابله فعال آنان در برابر این رژیم ضدبشری خواهد بود.

جارو کردن پاسداران و نهادهای تروریستی‌شان از سراسر جهان مقدمه انزوای آنها و گام بزرگی در نجات ایران و مردم قهرمان آن از شر این فاشیسم آدم‌خوار است. کاری که با همبستگی جهانی ایرانیان و تهاجم یک‌پارچه آنان به تمامیت رژیم، نهادها و عوامل آن میسر خواهد شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6c06d639-774e-4c98-8237-a95d121fd717"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات