728 x 90

آب در ایران نایاب می‌شود

بحران آب
بحران آب

بحران آب در ایران یکی از نشانه‌های فاجعه حکمرانی در نظام ولایت مطلقه فقیه است. آخوندهای حاکم بر میهن و پاسداران نگهبانشان ۴۰ سال فرصت داشتند تا بنیانها، زیر‌ساختها و محیط‌زیست میلیون‌ها ایرانی را به لبه پرتگاه نیستی بکشانند و در این کار موفق هم بودند. هر چه حاکمیت فاشیسم دینی تداوم داشته باشد، سقوط هر آنچه که برای حیات ملت لازم است، به دره تباهی اجتناب‌ناپذیرتر می‌شود.

 

هشدار درباره خشکسالی و بحران آب در ۱۳ استان

مدیرکل دفتر مدیریت بحران منابع آب، نسبت به بحران کم‌آبی در ۱۳ استان شامل تهران، قم، مرکزی، فارس، قزوین، زنجان، البرز و چهارمحال و بختیاری هشدار داده اما پای کاهش بارندگی را هم به میان آورده است تا بالانسی در اوضاع وخامت‌بار مدیریت آب ایجاد کرده باشد: «در پاییز بارش قابل توجهی نداشتیم. آمار بارش‌ها نگران‌کننده است... آمار مخازن سد‌های کشور نیز خوب نیست، علی‌رغم ورودی کم به مخازن سدها، میزان خروجی از سد‌ها هم‌چنان بالا و با ۲۱ درصد رشد همراه بوده است و میزان پرشدگی سد‌های کشور نیز ۴۰ درصد است» (آفتاب‌نیوز۱۰دی۱۴۰۲).

 

اگر برای من آب ندارد برای تو که نان دارد!

ایرانی‌ها ضرب‌المثلی دارند که اگر مقنی در کندن چاه به آب نمی‌رسد اما برای کارش از صاحب ملک دستمزد مناسبی (نان و نوا) می‌گیرد. سال‌هاست که کارگزاران رژیم آخوندی برای تأمین آب کشور بودجه‌های هنگفتی می‌گیرند و جیب‌هایشان را پر پول می‌کنند. آنها با برگزاری همایش، کنفرانس و نمایش‌های دیگر، زمان بی‌بازگشتی را برای به دست آوردن آب و دیگر مایحتاج حیاتی میهن تلف می‌کنند.

 

درست ۱۰ سال پیش بود که یکی از علائم اخطار درباره بحران آب در آینده نزدیک هویدا گردید. اگر چه قبل و بعد از آن هم از این هشدار‌ها صادر شده است. در آن سال به بحران آب در افق سال۱۴۰۴اشاره شده بود اما نکته جالب پیش‌بینی بحران در ۱۳ استان بود که امروزه اتفاق افتاده است:

«بحران آب در دنیا یک بحران حکمرانی است نه بحران کمیابی آب. ایران با بحران آب مواجه خواهد شد. مصرف سرانه آب در کشور، حدود ۱۸۰۰ مترمکعب است که در حال نزدیک شدن به آستانه بحران یعنی کمتر از ۱۷۰۰ مترمکعب می‌باشد. در حال حاضر تعداد ۱۱ استان کشور در مرحله پایین‌تر از آستانه مذکور می‌باشند. در سال ۱۴۰۴ نیز سرانه آب به ۱۵۳۰ مترمکعب خواهد رسید و تعداد ۱۳ استان در مرحله بحران آب قرار خواهند گرفت و در این میان وضعیت استان تهران با سرانه ۱۰۰ مترمکعب به‌مراتب بدتر خواهد شد»! (هیدروپلیتیک بحران آب۱۳۹۲)

بنا به گزارش «سیویلیکا CIVILICA. com دایره المعارف تخصصی علوم»، اولین همایش ملی بحران آب (۱۳۹۴) در دانشگاه یزد بر گزارشد. سپس دومین همایش توسط انجمن آب دانشگاه تهران بر گزار شد و انبوهی مقاله و کتاب و تحقیقات و... تهیه شد. سپس مجموعه مقالات (۱۶۸ مقاله توسط ۴۵۳ پژوهشگر) در سومین همایش ملی راهبردهای مدیریت منابع آب در خرداد۱۴۰۲ در ساری منتشر گردید تا رسیدیم به شانزدهمین! همایش ملی آبیاری در مهر۱۴۰۲ در دانشگاه کرمان که ۸۸ مقاله توسط ۲۳۸ پژوهشگر ارائه گردید... از هفتمین کنفرانس بین‌المللی توسعه فناوری علوم آب، در مرداد۱۴۰۲ و دیگر جلسه‌های مراکز پژوهشی و مؤسسات تحقیقاتی می‌گذریم. با این همه کنفرانس و همایش بحران آب هم‌چنان ادامه دارد و منبع درآمد و و رتبه و پست و مقام برای کارگزاران رنگارنگ حکومتی است. برای ملت ایران تنها هزینه‌هایش در ردیف بودجه سالیانه درج می‌شود.

 

ورشکستکی آبی در رژیم آخوندی

کارشناسان مستقل محیط‌زیست می‌گویند ایران با ورشکستگی آبی روبه‌رو است. مصرف منابع آب شیرین تجدیدپذیر بیشتر از مقدار آبی است که در سدها و سفره‌های آب زیرزمینی و آبخوانها و... است که در حال محو شدن است. عیسی کلانتری، وزیر سابق کشاورزی و رئیس پیشین سازمان حفاظت محیط‌زیست، وضعیت بحرانی آب را این‌گونه تشریح می‌کند:

«من از حدود ۲۵ سال پیش معترض سیاست‌های آبی کشور هستم. الآن بزرگ‌ترین مشکل کشور، نه برجام است، نه آزادی بیان، نه حجاب و نه هیچ مسأله دیگر؛ مسأله اصلی کشور آب است. این موضوع کشور را ویران می‌کند. نسل بعد جایی در این سرزمین نخواهد داشت و کشاورزی تعطیل می‌شود. اگر این سیاست‌ها ادامه پیدا کند تا سال ۱۴۲۰ آب‌های زیرزمینی ما تمام شده است. وقتی منابع آب تمام شود، کشور تسلیم شده است. ». (دنیای اقتصاد۲۷دی۱۴۰۱).

همین یک قلم اعتراف تکان‌دهنده کافی است و نیازی به آن همه هزینه برای همایش‌های نمایشی نیست. چرا که کسی این هشدارها را می‌دهد که دستش در کار بوده است و بیشتر از اینها را هم می‌داند. هر چند از مافیای آب و باندهای مستقر در سپاه برای سد سازیهای پولساز اما نابود کننده محیط‌زیست سخنی به اشاره بگوید.

در تأیید گفته‌های مقام پیشین، گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس هم خواندنی است که «بحران آب در ایران تنها ناشی از تغییرات اقلیمی نیست. به عبارت دیگر، سوءمدیریت و عدم برنامه‌ریزی در بخش آب نیز در این بحران دخیل هستند» (تجارت نیوز۲آبان۱۴۰۲).

 

ایران رتبه نخست صادر کننده آب مجازی در خاورمیانه

در این فاجعه نبود آب و غیرقابل سکونت شدن فلات ایران، اما رژیم آخوندی هم‌چنان درصدد کسب دلارهای سبز است و با صادر کردن محصولات کشاورزی که آب زیادی مصرف می‌کنند در پی به دست آوردن ارزخارجی است تا نقشه‌های ضدمردمی سرکوب و صدور تروریسم را تأمین کند. «نتایج یک پژوهش در مورد وضعیت منابع و مصرف آب کشاورزی در ایران نشان می‌دهد: ایران بالاترین صادر کننده آب مجازی در خاورمیانه است» (ایرنا۹آبان۱۴۰۲).

در همین رابطه مدیر عامل بنیاد ملی گندم‌کاران می‌گوید: «هندوانه می‌کارند و به مرز عراق و دیگر کشورها صادر می‌کنند. هندوانه ۴ برابر گندم آب مصرف می‌کند. در واقع آب کشور را صادر می‌کنیم. به ازای هر کیلو هندوانه ۳۰۰ لیتر آب مصرف می‌کنیم. آن هم صرفاً به‌دلیل منفعت طلبانی که وجود دارند و می‌خواهند دلار وارد کشور کنند و از منابع کشور سوء‌استفاده می‌کنند» (خانه کشاورز۱۱خرداد۱۴۰۱).

***

پیش از آن که فرزندان این آب و خاک در اثر تشنگی و گرسنگی و نابودی محیط‌زیستشان، از زندگی محروم گردند، باید ضحاک مار بر دوش را به بند کشید و آزادی و آبادی و سرسبزی را به ایران‌زمین بازگرداند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7ea47b2b-db03-4e20-bd60-b2b84bf6ac1c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات