728 x 90

آرزوی خانه‌دار شدن ۱۰۰ ساله شد!

بالا رفتن قیمت مسکن
بالا رفتن قیمت مسکن

هنوز چند روزی از آغاز سال جدید نگذشته که قیمت اجناس و کالاهای ضروری مردم شتاب باز هم بیشتری گرفته است. گیر کردن خامنه‌ای در باتلاقی که جنگ‌افروزی‌هایش در منطقه ایجاد کرده، سرعت بیشتری به بی‌ثباتی اقتصادی در رژیم ولایت مطلقه فقیه داده است. قیمت دلار از ۶۴ هزار تومان هم گذشته و بقیه کالاها هم خود را با قیمت آن تنظیم می‌کنند.

برای مردم ستمدیده و اسیر در دست فاشیسم دینی بالا رفتن قیمت اجناس حتی با یک ریال هم طاقت‌فرساست. آخر مگر می‌شود مدام سفره‌های خالی را در کوچه و خیابان پهن کرد تا بلکه عمود شکسته رژیم آخوندی به همراه دولت ورشکسته آخوند رئیسی خجالت بکشند. تازه این در حالی است که تفاوت قیمت اجناس پیش و پس از عید و سال نو، خیلی فاحش گردیده است. اواخر سال گذشته گفته می‌شد برای خرید یک خانه کوچک باید بیش از ۵۰ سال صبر و پس‌انداز کرد ولی در فروردین ۱۴۰۳ کارشناسان پیش‌بینی ۱۰۰ ساله آن را می‌کنند! به زبان هم ساده نیست که دو سه نسل کار و تلاش کنند تا بلکه نوه و یا نتیجه خانواده صاحب مسکن شود. «تاخت و تاز تورم دو رقمی در کشور بیش از هر قشری مستاجران پایتخت را هدف قرار داده‌است؛ مستاجرانی که برای خانه‌دار شدن باید بیش از نیم‌قرن پول ذخیره کنند» (خبرآنلاین۱۶اسفند۱۴۰۳)

آخرین گزارش بانک مرکزی که مربوط به آذر ۱۴۰۲ است، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران به ۷۴ میلیون تومان رسیده بود. حداقل حقوق کارکنان دولت هم هفت میلیون و نهصد هزار تومان تعیین شده بود. این کارمند باید ۷۰۰ ماه (۵۴ سال) همه حقوقش را پس‌انداز کند تا بدون در نظر گرفتن تورم سالانه در بخش مسکن، شاید بتواند یک مسکن ۷۰ متری در تهران بخرد! فعلاً میانگین قیمت مسکن در تهران ۷۰۰ برابر حداقل دستمزد است، اما زمان متوقف نمی‌شود.

 

قیمت خانه در کشورهای همسایه چقدر است؟

گزارش رسانه‌ها در این باره و تفاوت قیمت مسکن همسایه‌ها با رژیم آخوندی تعجب‌آور است. در استانبول، یعنی بزرگ‌ترین و گران‌ترین شهر ترکیه «۱۸ سال طول می‌کشد تا صاحب خانه شد. در ابوظبی (امارات متحده عربی)، ۱۲ سال، طول می‌کشد تا یک کارگر صاحب خانه شود. در اسلام‌آباد پاکستان ۲۷ سال و در کابل افغانستان تحت حاکمیت طالبان، ۳۶ سال، وقت و هزینه می‌خواهد تا صاحب مسکن شد» (عصر ایران۱۷اسفند۱۴۰۲)

 

پیش بینی ترسناک از قیمت مسکن در ۱۴۰۳

همین مانده بود تا هموطنانمان در اثر جور و ستم رژیم آخوندی در چهل سال گذشته، حسرت شرایط زندگی در کشوری مانند افغانستان را بخورند که سالیان درگیر جنگ و ویرانی است. تازه باید در اضطراب وضعیت بدتر از این هم بود: «رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران اعلام کرد که در سال گذشته، قیمت مسکن افزایش قابل توجهی نداشته است (!) اما در سال جدید، او پیش‌بینی می‌کند که قیمت مسکن افزایش خواهد یافت» (تجارت نیوز۱۵فروردین۱۴۰۳)

حالا طبق گزارش بانک مرکزی در اسفند ۱۴۰۲ میانگین قیمت هر متر خانه در تهران به ۸۱.۴ میلیون تومان رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن ۲۴.۸ درصد افزایش داشته است. جالب آن که در منطقه یک تهران (شمال شهر) متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی۱۵۰.۶ میلیون تومان است! اما حتی در پایین‌ترین منطقه تهران (منطقه۱۸-جنوب غربی تهران) قیمت یک متر خانه، ۴۳.۲ میلیون تومان است!

درد مستاجران بیشتر از این هاست. یک آپارتمان ۴۸ متری در خیابان نبرد تهران با ودیعه صد میلیون تومان و اجاره ماهانه ده میلیون تومان (سایت دیوار۱۵فروردین۱۴۰۳) را کدام کارگری با دو فرزند می‌تواند تهیه کند؟

 

رکود تورمی چه بلایی بر سر مسکن آورد؟

همه این‌ها در شرایطی است که سال گذشته میزان ساخت و سازها نسبت به سال‌های ماقبلش به کمترین حد خود رسیده بود تا جایی که کارشناسان آن را نشانه‌ای از دلسردی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در ساخت و ساز مسکن عنوان می‌کنند. یک کارشناس مسکن از قفل شدگی بازار مسکن و این‌که با کاهش واقعی دستمزدها و تورم‌های بالا روبه‌رو هستیم، می‌گوید: «کارگران، کارمندان، بازنشستگان و معلمانی که دستمزدها و حقوق‌های ناچیزی دریافت می‌کنند و ۱۲ میلیون جوان ایرانی که در آستانه ازدواج قرار دارند، در شرایطی قرار گرفته‌اند که حداقل تا ۱۰۰ سال دوره انتظار خرید مسکن‌شان بالا رفته است و قادر به خرید مسکن نیستند، چرا که دستمزدها زیر خط فقر قرار گرفته‌اند» (اعتماد۱۵فروردین۱۴۰۳).

 

با بدترین نوع وام‌دادن مواجه هستیم

در این شرایط طاقت‌فرسا رژیم آخوندی حاضر شده است که وام مسکن بپردازد! حالا با چه شرایطی؟ یک کارشناس مسکن می‌گوید: «یکی از بدترین مدل‌ها برای پرداخت وام مسکن در ایران صورت می‌گیرد که در هیچ جای دنیا کاربرد ندارد این‌که یک‌چهارم وام مسکن را به‌عنوان اوراق قبل از پرداخت وام اخذ کنند و عملاً پرداخت نکنند و مابقی وام را مشمول ۲۳درصد سود کنند و حتی وامی که هنوز پرداخت نکرده‌اند را مشمول اقساط و سود کنند بسیار عجیب است» (اقتصاد۲۴-۱۵فروردین۱۴۰۳).

البته که عجیب است اما باید آخوند دین‌فروش تحت‌امر خامنه‌ای بود و سال‌ها ریاست دادگاههای فاشیستها را برعهده داشت و رئیس مرکز نهی از منکر بود و امام جمعه تهران شد و... تا دشمنان نظام با جعل امضا هزاران متر زمین به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد تومان را به نامت سند بزنند تا از این وضعیت تعجبی نکنی. اما دیگر برای این غارتگریها و سرکوب خلق و دجال‌بازی‌ها، وقت به پایان رسیده است. خامنه‌ای در حضیض ذلت و تباهی و در باتلاقی که هر‌ آن بیشتر در آن فرو می‌رود، در انتظار آتشی است که به کاخش نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f30ccaa2-199e-4493-8bf5-d619a859c834"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات