728 x 90

آمارسازی برای پنهان کردن فاجعه اقتصادی

آمارسازی...
آمارسازی...

نقدی معاون هماهنگ‌کننده سپاه، پس از فراغت از وظیفه اصلی‌اش که سرکوب مردم به جان آمده است، یک نگاهی به آمار بانک جهانی انداخته و مشاهده کرده است «رشد اقتصادی ایران در سال گذشته از آمریکا بیشتر بوده است» (آفتاب۲۴خرداد۱۴۰۲)

وی احساس مسئولیت هم کرده و عنوان نموده که این «مسائل» (؟!) واقعیتی است که باید افکار عمومی از آن مطلع شوند!

 

مردم پیشرفت اقتصادی را لمس می‌کنند!

علم‌الهدی پدر زن آخوند رئیسی و امام جمعه مشهد نیز این مسئولیت را به‌عهده گرفت و گفت: «در حوزه اقتصادی در حال پیشرفت هستیم؛ مردم هم این را لمس می‌کنند» (فارس۲۶خرداد۱۴۰۲)

 

ماجرای آمار نهادهای بین‌المللی چه بود؟

بانک جهانی در دیماه ۱۴۰۱ اعلام کرده بود که رشد اقتصادی ایران در سال۲۰۲۲ به ۲.۹ رسیده است که از رشد ۱.۹ درصدی آمریکا بیشتر است (فارس۲۱ دی۱۴۰۱).

فعلاً به حجم تولید ناخالص داخلی آمریکا با ۲۵تریلیون دلار کاری نداریم که همان رشد نزدیک به ۲درصد آن چه میزان عظیمی از تولید است و به تولید ناخالص داخلی رژیم آخوندی هم بر اساس ۲.۹ درصد اکتفا می‌کنیم. اما در همان گزارش، رشد اقتصادی ایران در سال۲۰۲۱را ۴.۷ درصد برآورد کرده بود که تقریباً ۲درصد در سال بعد کاهش داشته است. هم‌چنین برآورد بانک جهانی حاکی است که در ۲۰۲۳ به ۲.۲ درصد خواهد رسید که نشان از کاهش باز هم بیشتر است. اما پس چرا با همان آماری که رژیم آخوندی به رخ می‌کشد، قدرت خرید مردم ایران باز هم کاهش یافته است و دیگر مواد غذایی چندانی در سفره میلیون‌ها تن از هموطنان باقی نمانده است؟چرا اقتصادی با رتبه ۲۲ در جهان نمی‌تواند نیازهای حیاتی مردم را تأمین کند؟ هادی حق‌شناس کارشناس حکومتی اقتصاد روی درآمد سرانه دست می‌گذارد: «درآمد سرانه نمی‌تواند آن قدرت خرید و نیازهای اساسی را جبران کند. امروز میانگین یک متر خانه در تهران به ۶۰میلیون تومان رسیده یا ۷۰درصد سبد مصرفی خانوارها شامل اجاره مسکن به‌علاوه مواد خوراکی است. یا در ۲سال اخیر قیمت مرغ ۴۰۰درصد رشد داشته است اما آیا دستمزد نیز ۴۰۰درصد رشد کرده است؟برای افزایش درآمد سرانه تنها یک راه وجود دارد و آن کنترل تورم است» (آرمان ۷اردیبهشت۱۴۰۲)

 

دستکاری در آمار برای تبلیغات عوام‌فریبانه

حال ببینیم که آمارهایی که رژیم آخوندی به خورد نهادهای بین‌المللی می‌دهد چگونه ساخته می‌شود. در دولت آخوند رئیسی مرکز آمار استقلال خود را باز هم بیشتر از قبل از دست داده است. در همین مورد آمارهای جدیدی برای تحولات اقتصادی تولید کرده است که عجیب و حیرت‌انگیز است.

«آمارهای جدید رشد اقتصادی مرکز آمار، تغییرات نسبتاً بالایی را در مقایسه با به روزرسانی‌های قبلی به همراه داشته است. برای مثال رشد اقتصادی سال۱۳۹۹ از یک درصد به ۳.۳ درصد افزایش یافته است در حالی که در گزارشهای فصلی قبلی، این عدد بعضاً حتی بدون تغییر نیز بوده است. این اتفاق در مورد اعداد فصلی رشد اقتصادی که برای سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اعلام شده نیز صادق است به‌طوری که در بیشتر فصل‌ها اختلاف بسیار زیادی با اعداد قبلی دارد. این عوامل، باعث تغییرات بالایی در رشد اقتصادی نهایی کل سال شده است. تمامی این برآوردها در حالی صورت گرفته است که پیش‌بینی‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول برای رشد اقتصادی ایران در سال گذشته، اعدادی در حدود ۲.۲ درصد را در نظر گرفته بودند» (فردای اقتصاد۲۶خرداد۱۴۰۲)

 

دولت رئیسی رکورد تورم ۸۰ساله را شکست

سعید لیلاز از مهره‌های باند رفسنجانی به بخش دیگری از ترفند های آمارسازی رژیم اشاره می‌کند که چطور می‌توان به‌سادگی دست به وارونه نمایی اقتصادی زد: «روش‌ها دستکاری شد تا رکوردزنی تورم، پنهان نگاه داشته شود. نرخ تورم ۱۴۰۱ از مرز ۵۰درصد عبور کرده که این نرخ بالاترین تورم از سال۱۳۲۲ تاکنون بوده است» (هم‌میهن۲۳خرداد۱۴۰۲).

وی می‌گوید: «اگر این دستکاری صورت نمی‌گرفت در اسفند سال قبل رکورد تورم رفسنجانی شکسته می‌شد و رئیسی رکورددار بیشترین افزایش سطح قیمتها در ۸۰سال گذشته می‌شد». او تأکید می‌کند «بلای رشد نقدینگی در چند سال گذشته وضعیت را به سطحی فاجعه‌بار رسانده است؛ و دوسوم نقدینگی به‌دلیل ناترازی بانکها و فساد صورت گرفته در این شبکه ایجاد شده است»؛ و از این نقدینگی «به‌عنوان غارت کامل و تمام‌عیار از ملت ایران نام می‌برد».

 

تعویض سال مالی برای پروپاگاندای آخوندی

غارتگری رژیم آخوندی و ابر بحران تورمی که جز گرسنگی و فقر طاقت‌فرسا برای ملت نداشت، با پنهان‌کاریهایی صورت گرفت که آمار سازان انجام دادند. به غیر از این‌که هر زمان بحران اقتصادی شدت می‌گرفت، انتشار آمارهای دولتی تورم و نقدینگی و رکود اقتصادی متوقف می‌شد اما «برای این‌که مشخص نشود دولت سیزدهم رکورد تورم را شکسته است، دولت رئیسی با عجله در نیمه سال مالی، سال پایه را عوض کرد در مجموع این کاری که دولت انجام داد یعنی دستکاری نرخ تورم در وسط سال مالی، به‌لحاظ اخلاقی و علمی کار نادرستی بود و این‌که تصور شود مردم متوجه این دستکاری و رکوردشکنی تورم نمی‌شوند، تصور کاملاً اشتباهی است» (هم میهن۲۳خرداد۱۴۰۲)

جالب این‌که همین ترفند در مورد رشد نقدینگی هم صورت گرفت. آمار‌ها اگر چه رشد قابل توجه نقدینگی را نشان می‌دهد، ولی حجم نقدینگی در آمار‌ها دو برابر نشده است... بنابراین امروز حدود ۷هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی داریم.

نکته قابل توجهی که در آمار نهادهای بین‌المللی نیز آمده است این‌که روسیه و به‌خصوص افغانستان با شرایط جنگی و نابسامانی هم جانبه تورمی بسیار کمتر از نظام ولایت فقیه دارند! بانک جهانی اعلام کرد: «نرخ تورم در افغانستان کاهش یافته است. نرخ تورم در سال گذشته۱۸.۳ در صد بود که به۳.۵ درصد در سال جدید کاهش یافته است» (آوا۱۱خرداد۱۴۰۲)

آخر نکته آن که کشورهای غربی برای جلوگیری از رشد تورم و آسیب ندیدن مردمشان از این مصیبت، میزان رشد اقتصادی را کمتر نموده‌اند تا شرایط بهتری را ایجاد کرده باشند اما رژیم آخوندی برای عوام‌فریبی به مقایسه رشد اقتصادی سال گذشته‌اش با اقتصاد آمریکا دست زد شاید کسی متوجه این مکر و حیله نشود.

 

می جنگیم تا ایران را پس بگیریم

همه این دجال گریهای فاشیسم مذهبی برای کاهش سرعت انقلاب توسط جوانان آگاه و دلیر میهن است ولی دیگر کار از این حرفها گذشته است. شعار «فقر، فساد، گرونی، می‌ریم تا سرنگونی» برنامه روز و مشخصی است که به‌زودی تحقق خواهد یافت. حتی اگر تورم مواد غذایی سه رقمی باشد و یک گرم ماست ۱۰۰تومان گردد. یعنی کارد به استخوان رسیده است و رشد تولید مبارزه خلق، شتابان گردیده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7f18f033-4313-42df-a709-67c3f8216220"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات