728 x 90

آیا باداب سورت هم نابود می‌شود؟

نمایی از چشمه پلکانی باداب سورت
نمایی از چشمه پلکانی باداب سورت

باداب سورت چیست و در کجا قرار دارد؟

باداب سورت نام یک چشمه پلکانی است که در ایران بی‌نظیر و در جهان کم‌نظیر است. کلمه باداب(ترکیب باد + آب) به‌معنی آب گازدار است. باداب سورت در روستای ارست، در بخش چهاردانگه شهرستان ساری واقع شده است.

باداب سورت بعد از کوه دماوند به‌عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده است. از نظر موقعیت جهانی نیز، باداب سورت بعد از پاموک کاله ترکیه به‌عنوان دومین چشمه آب‌شور جهان ثبت شده است.

این باداب شامل چندین چشمه با آب‌های کاملاًً متفاوت با رنگهای مختلف است. جریان آب‌های رسوبی و معدنی این چشمه‌ها طی سال‌ها، در شیب پایین‌دست کوهستانی خود، صدها طبقه و دهها حوضچه پلکانی بسیار زیبا به رنگهای نارنجی، زرد و قرمز ایجاد کرده است. زیبایی خیره‌کننده ناشی از رنگ‌آمیزی شگفت چشمه‌های باداب سورت در ارتفاع ۱۸۴۱متری از سطح دریا از جاذبه‌های اصلی و ویژگی‌های منحصربه‌فرد چشمه‌های باداب سورت محسوب می‌شود.

این پدیده اسرارآمیز در ۷کیلومتری غرب روستای بادله شامل ۲چشمه با آب‌های کاملاًً متفاوت از لحاظ رنگ، بو و طعم است. یکی از آنها آبی بسیار شور دارد که برای درمان دردهای کمر، پا، روماتیسم و پوست سودمند است و دیگری آبی نارنجی رنگ دارد. آب‌های رسوبی این دو چشمه در مسیر جریان خود از بالای کوه به پایین طی هزاران سال، دهها حوضچه کوچک بسیار زیبا به رنگهای نارنجی، زرد و قرمز ایجاد کرده‌اند. گفته می‌شود که تنها در ۶کشور جهان پدیده‌هایی مشابه این چشمه‌ها وجود دارد.

چشمه پلکانی<span style= باداب سورت در ارتفاع ۱۸۴۱متری از سطح دریا" src="https://image.mojahedin.org/a۱۱۸۵f۸f-۱۲۰۸-۴۴d۵-۹۰۵۸-۸b۰۲b۷۰۹a۶۹f" title="چشمه پلکانی باداب سورت در ارتفاع ۱۸۴۱متری از سطح دریا" width="۹۵%" />

چشمه پلکانی باداب سورت در ارتفاع ۱۸۴۱متری از سطح دریا

 

آغاز نابودی باداب سورت

اولین زمزمه‌های حاکی از خشک‌شدن و نابودی تدریجی باداب سورت در مهر ۱۳۹۱مطرح شد. در آن تاریخ خبرگزاری مهر رژیم در یک گزارش تصویری اعلام کرد که «این چشمه‌ها در حال نابودی کامل هستند. با وجود انبوه گردشگران بازدیدکننده از باداب سورت، این منطقه عاری از هر گونه مانع جدا کننده، حصار، نگهبان و حتی یک تابلوی اطلاعات یا راهنمایی یا هشداردهنده است که نشان‌گر بی‌توجهی شگفت‌آور مسئولان است».

مقامات رژیم مثل انبوه نمونه‌های دیگر به جای هر نوع اقدام ثمربخش، به تصویب و بالا کشیدن بودجه‌هایی پرداختند که هرگز صرف نجات باداب سورت نشد. به جایش به استخراج سنگ از معدن سنگ تراول تن پرداختند که روند تخریب این باداب را سرعت بخشید. سنگ تراول تن یکی از گران‌ترین سنگ‌های نمای ساختمانی است و سود کلانی را عاید صاحبان معدن که با مقامات رژیم زدوبند داشتند می‌کرد. اعتراض فعالان محیط‌زیست به فعالیت این معدن سنگ به جایی نرسید. مالک معدن نامه‌یی از «بالا» در دست داشت که همه را ساکت می‌کرد. برداشت سنگ‌ها به حدی پیش رفت که راه خروج آب از لابه‌لای این سنگ‌ها باز شد. نهایتاً اهالی روستاهای اطراف مانند مالخواست و اروست، با یک حرکت اعتراضی جمعی بساط این معدن را جمع کردند.

 

باداب سورت در معرض خشک‌شدن است

باداب سورت در معرض خشک‌شدن است

اما روند تخریب ناشی از سوء‌مدیریت و عدم‌رسیدگی، هم‌چنان ادامه پیدا کرد. امروز متأسفانه کار به جایی رسیده که اگر عبارت «خشک شدن باداب سورت» را در اینترنت جستجو کنید، با عنوانهای دردناکی که اغلب اعترافات رسانه‌های خود رژیم است مواجه می‌شوید:

اقتصاد آنلاین: باداب سورت هم خشک شد

آخرین خبر: باداب سورت در حال خشک‌شدن است

خزرنما: خطر خشک‌شدن چشمه‌های باداب سورت

آخرین خبر: باداب سورت... به‌دلیل ضعف مدیریت و ناکارآمدی مسئولان خشک شده است و ۱۵درصد بیشتر از حجم آب باداب‌ سورت باقی نمانده است.

خزرنما: چشمه‌های باداب سورت... در کمال ناباوری و بی‌توجهی مسئولان در معرض خشکسالی قرار گرفته است

خبرآنلاین: سورت سالهاست که دیگر نفس نمی‌کشد

اتاق خبر از قول مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران: سوءمدیریت علت خشک‌شدن باداب‌سورت/ روزبه‌روز شاهد تخریب بیشتر هستیم

 

طاعون نابود کننده رژیم آخوندی به باداب سورت هم رحم نکرده. دهه‌هاست که در این میهن، چیز باارزشی نیست که حفظ شده باشد، در بهترین صورت، جان به در برده است. حرث و نسل این مملکت در معرض تاراج و انهدام رژیمی است که ایستادگی در برابرش، آزمایش بود و نبود ایران و ایرانی محسوب می‌شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8b48d460-d9ab-4a28-bfc3-bebc3b4bd1e3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات