728 x 90

یک استعفا و فوران تضادهای انباشته چرا؟!

استعفا یا فرار به جلو؟!
استعفا یا فرار به جلو؟!

حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت و درمان روحانی، استعفا کرد و روحانی پس از چند روز استعفای او را پذیرفت و فردی به نام سعید نمکی، معاون سازمان برنامه و بودجه را به‌عنوان سرپرست وزارتخانه معرفی کرد. قاضی‌زاده پنجمین وزیر دولت روحانی است که کنار می‌رود. استعفا و کناره‌گیری قاضی‌زاده با حرف و حدیثهای بسیاری همراه شده است.

 

فاش‌گویی‌های وزیر بهداشت مستعفی و حقایقی که هنگام صدارت پنهان کرد 

قاضی‌زاده همزمان با استعفا، طی اظهاراتی که فایل تصویری آن در رسانه‌ها و در شبکهٔ اجتماعی منتشر شده، فساد و رانت‌خواری گسترده‌ای را که در این وزارتخانه و در دولت روحانی وجود دارد، از جمله دلایل استعفای خود ذکر کرده است.

قاضی‌زاده در آخرین جلسه شورای معاونین رژیم اعتراف کرد: «۲سال مردم بیچاره را در برف، باران و گرما از سالنی به سالن دیگر بردند، این مردم در خیابان چادر می‌زدند و در نهایت از جیب این مردم ۳۵هزار میلیارد برداشتیم به آنها هیچ نگفتیم و با افتخار گفتیم که مسأله را مدیریت کردیم».

وزیر سابق بهداشت کابینه آخوند روحانی افزود: «۳۵هزار میلیارد تومان صرف مؤسسات مالی و اعتباری فاسد کردند، کسانی که نزول‌خور، رباخوار و فاسد بودند و مؤسساتی چون ثامن‌الحجج از اسم ائمه سوء‌استفاده کردند و دکتر روحانی در سخنرانی عمومی فرمودند که ۳۵هزار میلیارد تومان صرف این مؤسسات شد، ببینید این مؤسسات چه آبرویی از کشور بردند».

قاضی‌زاده ضمن بیان این‌که پیش از این هم بارها درخواست کناره‌گیری کرده بود، اما این بار به گفتهٔ خودش کارد به استخوان رسیده، گفت: « آنها این را می‌خواهند که زیرمیزی را دوباره برگردانیم، مردم را بیرون بفرستیم بروند خرید وسایل و تجهیزات، دارو و تجهیزات پزشکی بی‌کیفیت را وارد بازار بکند، یک عده‌ای افراد رانت‌خوار را دوباره وارد سیستم بکنیم. اصلا ما اشتباهی آمدیم و همکارشان شدیم، من این اداره بخش بهداشت و درمان را قبول ندارم. اشتباهی که کردم اعتماد کردم که نباید می‌کردم... اتفاقات زیادی در این عمر کوتاه من افتاده است و مشکلات موضوعات جدیدی نیستند و به هیچ‌وجه تا به امروز صلاح نمی‌دیدم که مسائل را به بیرون منتقل کنم و بارها به رئیس خودم نامه نوشته‌ام و خیلی از اتفاقات رخ داده است و آنها را به هیچ‌کس نگفته‌ام و لازم هم نیست بگویم چرا که دردی را دوا نمی‌کند الا این‌که انسان خودش را سبک کند و مشکلی به مشکلات اضافه شود».

اولین سؤالی که با شنیدن فاش‌گویی‌های دیرهنگام قاضی‌زاده به ذهن می‌رسد این است که او کی متوجه رواج رانت‌خواری و فساد در دولت و وزارتخانهٔ زیر دستش شده است؟ و چه چیزی باعث شده که او سرانجام پس از ۵سال متوجه شود که اهل این کارها نیست؟! این‌که تا حالا لب نمی‌گشود اضافه بر هراسش از «سبک شدن» هیچ علت دیگری نداشته است؟

 

علت استعفای وزیر بهداشت روحانی از زبان رسانه‌های حکومتی

در سایتهای حکومتی تفسیرها و تحلیلها در مورد علت استعفای وزیر بهداشت و درمان مختلف است.

برخی رسانه‌ها، آن را ناشی از جنگ قدرت در درون دولت روحانی می‌دانند که به‌طور مشخص بین باند واعظی، رئیس دفتر روحانی و باند نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، جریان دارد. بر اساس این گزارشها، قاضی‌زاده از باند واعظی است و واعظی تلاش کرد مانع کنار رفتن او شود. اما چنین که پیداست در این زورآزمایی نوبخت حریف را شکست داده و او را از صحنه خارج کرد تا نوچه و معاون خود را به جای او بگمارد.

 

فرار به جلو دولت روحانی برای لاپوشانی افتضاح طرح «تحول سلامت»

اما برخی رسانه‌های باند ولی‌فقیه استعفای وزیر بهداشت و درمان دولت روحانی را فرار به جلو می‌دانند.

سایت مشرق در این باره استعفای قاضی‌زاده را به رانندهٔ اتوبوس ترمز بریده‌ای که خودش را نجات می‌دهد و سرنشینان را به امان خدا می‌سپارد تشبیه کرده و می‌نویسد: «دولت با طناب پوسیده یک مولتی‌میلیاردر وارد چاه طرح تحول سلامت شد و حالا در میانه راه گیر کرده است. قاضی‌زاده نباید می‌رفت و باید می‌ماند و جواب ندانم‌کاریهای خود در نظام سلامت را می‌داد. طرحی که فقط در سال گذشته حدود ۳۵هزار میلیارد تومان هزینه روی دست کشور گذاشت و رنج مردم را هم کم نکرد... طرحی که هیچیک از ایرادهای ساختاری نظام سلامت را درمان نکرد».(سایت مشرق ۱۴دی‌ ۹۷)

 

جنگ قدرت درونی دولت روحانی و اختلاف واعظی و نوبخت 

برخی رسانه‌ها نیز روی جنگ قدرت در درون دولت روحانی دست می‌گذارند. از جمله روزنامه وطن امروز در شمارهٔ ۱۵دی ۹۷ به اظهارات نوبخت و جدالهای گذشته وزارت بهداشت با وزارت رفاه علی ربیعی اشاره کرده و به‌نقل از محمدباقر نوبخت می‌نویسد: «یک مدتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دکتر ربیعی زحمتکش مورد خطاب بود. اصلاً سازمان بیمه سلامت هم کنده شد و به وزارت بهداشت برده شد. اگر می‌خواهید سازمان برنامه و بودجه را هم بکنیم و ببریم آنجا بگذاریم! می‌خواهید ما هم مستعفی شویم؟ اینها که مشکل کشور را حل نمی‌کند».

 

استعفای وزیر بهداشت نمودی از تشدید جنگ قدرت و غارت در کابینه روحانی

به این ترتیب استعفای وزیر بهداشت و درمان پرده را از گوشه‌ای از تباهی و جدالی که تا درون دولت و بین وزیران کابینه با یکدیگر راه برده، کنار زد.

ملاحظه می‌شود آنطور که از اظهارات وزیر مستعفی دولت آخوند حسن روحانی و از اظهارنظر نوبخت در مورد این استعفا برمی‌آید، استعفای قاضی‌زاده هاشمی به‌دلیل جنگ قدرت و جنگ بر سر غارت و چپاول در دولت بحران‌زده روحانی است.

البته این تلاطم و جنگ بر سر قدرت و غارت خاص دولت روحانی نیست، بلکه موضوعی است عام و در حال حاضر تمامی نظام مرگ‌زده آخوندی دچار آن است و ذاتی این نظام در طول ۴دهه عمر ننگین آن است.

این وضعیت در درجه اول در رأس نظام و بین سردمداران آن وجود دارد که پایین را نیز تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد و در نتیجه جدال بر سر هژمونی و چپاول اموال مردم در سرتاسر پیکره آن گسترش یافته است.

در بسیاری از کشورها در طول دوران زمامداری یک دولت و یک کابینه، ممکن است یک یا چند وزیر استعفا دهند و یا عوض شوند، اما استعفا و کنار رفتن آنها باعث ایجاد تنش از نوع تنشی که در نظام آخوندی پیش می‌آید، نمی‌شود.

اکنون این سؤال مطرح می‌شود که چرا وضعیت در کابینه روحانی و در نظام آخوندی متفاوت با سایر نظام‌ها و دولتها در جهان است؟

جواب این سؤال را باید در این واقعیت جستجو کرد که علت این امر ناشی از موقعیت متلاطم آن در اثر وجود تعارضات و تضادهای درونی بر سر هژمونی و چپاول اموال مردم از یک طرف و از طرف دیگر موقعیت به‌غایت لرزان و شکننده آن و تعارض ماهوی آن با مردم است.

اگر نظام و یا دولتی با ثبات باشد و ظرفیت آن‌ را داشته باشد که باثبات به سیاست‌هایش ادامه بدهد، دلیلی ندارد به‌دلیل استعفای یک وزیر وضعیت آن‌چنان که در رابطه با استفعای وزیر بهداشت دولت روحانی شاهد آن هستیم، پیش بیاید.

بر اساس این بی‌ثباتی و ناپایداری است که در نظام متلاطم و بی‌ثبات آخوندی استعفای یک وزیر باعث فوران تضادهای انباشته می‌شود.

تضادهایی که خصوصیت و ویژگی یک نظام ضعیف و شکننده است که هم در درون خود و هم از بیرون و در رابطه با مردم با تضادها و بحرانهای لاینحل و مرگباری مواجه است.

تضادهایی که خاص یک نظام ضدمردمی و عقب‌افتاده است که کوچکترین اتفاق در درون و بیرون آن تبدیل به یک موضوع جدی و بحران برای آن می‌شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/772b1625-3c7d-4db5-a7d6-6a888b2bc8e9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات