728 x 90

بی اعتمادی به نظام با چاشنی خشم متراکم - مروری بر رسانه ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

عکس‌ها و تیترهای صفحات اول روزنامه‌های حکومتی ۱۲بهمن به آغاز دههٔ زجر، سالگرد ربودن انقلاب ضدسلطنتی مردم ایران توسط خمینی، اختصاص دارد. در کنار آن بحرانهای اقتصادی اجتماعی دیده می‌شود که روزنامه‌های هر باند در مقابل دیگری گارد گرفته‌اند. برجسته‌ترین موضوعات که عمق شکاف و صف‌بندی درون نظام را هم نشان می‌دهند یکی خرید واکسن کرونای روسی توسط رژیم است و دیگری موضوع تیره شدن چشم‌انداز مذاکره با آمریکا. برخی از بحرانهای اقتصادی هم با این موضوعات پیوند خورده‌اند.

واکسن روسی و چندصدایی در نظام

در حالی که روزنامه‌های باند روحانی و خامنه‌ای با مقالات سفارشی مفصل در تعریف و تأیید واکسن روسی صفحات خود را پر کرده‌اند، برخی روزنامه‌های باند مغلوب در دعوای باندی با دولت روحانی از وی فاصله گرفته و پاره‌یی از واکنش‌های مردمی در مورد واکسن کرونای روسی را انعکاس داده‌اند.

«ابهامات واکسن روسی» عنوان مقاله آفتاب یزد است که ضمن برشمردن فهرست مفصلی از ابهامات مردمی نوشته است: «رفتار مسئولان در مورد واکسن کرونای روسی به‌شدت تخریبی و اعتمادسوز است. هر ناظری وقتی به اظهارنظرها و تصمیم‌های مسئولان در این مورد می‌نگرد روی خوشی نمی‌تواند به این واکسن نشان دهد». این روزنامه از مقامات حکومتی خواسته توضیح بدهند چطور از واکسن سوئدی، چینی و کوبایی یکباره به واکسن روسی رسیدند؟ بعد هم نوشته: «تا قبل از سفر ظریف به روسیه و دیدارهای سیاسی با مسئولان این کشور خبری از خرید واکسن روسی نبود. آیا در پی یک معامله سیاسی، واکسن روسی به ایران تحویل داده می‌شود؟». در آخر هم پرسیده با این تناقضات نباید به مردم حق داد که به واکسن روسی بد بین باشند؟

«چند صدایی در ستاد مقابله با کرونا» اسم مطلب روزنامه مستقل است که به ضدونقیض‌گویی نفرات ستاد مقابله با کرونا اشاره کرده و نوشته است: «رسالت ستاد مقابله با کرونا، به ستاد مطالبه کرونا تبدیل شده است». و در ادامه افزوده است: «واقعا طنز تلخی است که وزیر آموزش و پرورش کارشناس میزان اثرگذاری مدارس در شیوع بیماری کرونا می‌شود. اعضای ستاد مقابله با کرونا! باور کنید این تصمیمات خلق الساعه‌تان سوهان روح خانواده‌ها، دانش‌آموزان و معلمان شده است».

این روزنامه در مطلب دیگری با عنوان «با روسیه تا کجا» ضمن اشاره تلویحی به فتوای خامنه‌ای در ممنوعیت خرید واکسنهای آمریکایی و انگلیسی نوشته است: «وقتی با منطق عدم اعتماد به کشورهای خارجی برای وارد کردن واکسن‌هایی که انواع آزمایشات علمی و بالینی را طی کرده‌اند، از خرید آنها اجتناب می‌شود، چه اطمینانی به روسیه هست؟!»

بی‌اعتمادی به نظام با چاشنی خشم متراکم

مضمون مشترک که در طرح هر بحرانی دیده می‌شود «بی راه‌حلی» و وحشت از پیامدهای آن، یا انفجار خشم مردم است. «بی اعتمادی مردم» عنوان مطلبی از یک جامعه‌شناس حکومتی است در آفتاب یزد که از جمله نوشته است: «می‌توانیم بگوییم بالای ۸۰ الی ۹۰درصد از مردم بی‌اعتماد هستند». در توضیح علت این بی‌اعتمادی هم اذعان کرده است: «این بی‌اعتمادی‌ها برمی‌گردد به سیاست‌گذاریهایی که در کشور ایجاد شده است. در واقع زمانی که مسئولان به قول‌های داده شده خود عمل نکردند. مردم نمی‌توانند به این بی‌برنامگی مسئولان اعتماد کنند و حرف آنها را باور کنند».

«فریاد ملت بر سر دولت» عنوان مطلبی است از روزنامه وطن امروز از باند خامنه‌ای که تلاش کرده است ابراز خشم و نفرت مردم ماهشهر و بندر خمینی ملعون را فقط بر سر دولت روحانی بزند. اما در ادامه وحشت تمامیت نظام را برملا کرده و نوشته است: «یقینا مهم‌ترین نکته‌یی که نباید از آن غافل بود، انباشت خشمی است که به‌ویژه در مناطق محروم و دورافتاده در میان مردم به‌وجود آمده است» بعد هم نسبت به این خشم متراکم هشدار داده و نوشته است: «موارد متعددی که در ماه‌های گذشته نیز خود را نشان داده‌اند بیش از هر چیز به‌مثابه یک هشدار باید جدی گرفته شود».

رسالت روزنامه دیگر باند خامنه‌ای هم زیر عنوان «دومینوی خشم در سطح جامعه» اذعان کرده این ظرفیت انفجاری در جامعه نتیجهٔ عملکرد حاکمیت آخوندی است. این روزنامه نوشته است: «شیوه مدیریت جامعه یکی از دلایل افزایش خشم در جامعه است. جامعه‌ای که به‌لحاظ مدیریتی نزاع در آن زیاد باشد، تنش بین مسئولان به بدنه سرایت می‌کند در نتیجه میزان خشم در جامعه اضافه‌شده می‌شود. فشار اقتصادی باعث می‌شود افراد با صرف انرژی بالایی به‌دنبال معاش خود باشند. وقتی‌که بقا به خطر بیفتد طبیعی است که هر نوع حساسیت و واکنش‌پذیری از آدم‌ها بروز پیدا کند. یکی از مصادیق واکنش‌ها می‌تواند خشم باشد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1ea18b00-440d-4731-aece-e2d5fe666e3c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات