728 x 90

افزایش فاجعه خودکشی در میان نوجوانان

خودکشی در ایران
خودکشی در ایران

خودکشی به‌خصوص در میان کودکان و نوجوانان و زنان میهنمان متأسفانه به خبری جاری در ایران آخوند زده تبدیل شده است. نگاهی به خبرهای خودکشی در بهمن‌ماه شمه‌ای از این فاجعه را نشان می‌دهد.

۶بهمن در تبریز یک نوجوان ۱۶ساله خود را از طبقه ششم یک ساختمان پایین انداخت و جان خود را از دست داد.

۶بهمن دو دختر دانش‌آموز در دزفول با خوردن قرص برنج خودکشی کردند و جان باختند.

۷بهمن ۹۹ خبرگزاری ایسنا به‌نقل از فرماندار گرگان از اقدام به خودکشی دو دختر جوان در گرگان با پریدن از پل عابر پیاده خبر داد و گفت: هر دو دختر به‌شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شدند.

۱۲بهمن یک کودک کار در ماهشهر در استان خوزستان به‌دلیل فقر و تنگدستی اقدام به خودکشی کرد و جا ن سپرد.

۱۷ بهمن در سراوان در استان سیستان و بلوچستان یک کودک کار۱۱ ساله به نام مسلم شاه‌کرم‌زهی از طریق حلق‌آویز کردن اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.

اواسط بهمن یک نوجوان۱۶ ساله در بخش دیشموک واقع در استان کهگیلویه و بویر احمد با شلیک گلوله به سر، خود کشی کرد و جانش را از دست داد.

فاجعه اینجاست که بنا به اعتراف مهره‌های حکومتی خودکشی در شهرستان دیشموک به یک امر جریانی تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری حکومتی ایلنا و به‌نقل از یکی از اعضای شورای شهر دیشموک «در ۳، ۴سال اخیر حدود ۶۰نفر که بیشترشان را زنان تشکیل می‌دهند اقدام به خودکشی کرده‌اند. در یک ماه اخیر نیز دو مرد و یک دختر ۱۱ساله اقدام به خودکشی کرده‌اند که متأسفانه همگی آنان فوت کردند. دختر ۱۱ساله‌ای به نام بینا در روز دوشنبه ۲۰بهمن در روستای ده‌قاضی دیشموک خود را حلق‌آویز کرد» (خبرگزاری ایلنا ۲۶بهمن ۹۹).

۲۴ بهمن در بندر جاسک در استان هرمزگان نوجوان ۱۷ ساله‌ای از طریق حلق‌آویز کرد به زندگی خود پایان داد

۲۶ بهمن نوجوان ۱۴ساله‌ای در بندر کنگان در استان هرمزگان خود را حلق‌آویز کرد و جان سپرد.

و...

این موارد بخشی از خودکشی مربوط به نوجوانان در بهمن‌ماه است که به‌خاطر فقر و بیکاری و فشار و سختی معیشت روزانه خود و خانواده‌هایشان و در شرایط کرونایی نبود امکان تحصیل دست به چنین اقدامی زده‌اند

در میان نوجوانان و کودکانی که اقدام به خودکشی کرده‌اند، کودکان کار و محروم از تحصیل و دخترانی هستند که به‌دلیل کودک همسری و نارضایتی از این وضعیت به زندگی خود پایان داده‌اند

افزایش تعداد خودکشی‌ها در ایران تحت حاکمیت آخوندها یکی از ارمغانهای شوم این رژیم است

یک مقام حکومتی در سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد از ابتدای فروردین تا پایان آبان خودکشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴.۲ درصد افزایش داشته است (روزنامه حکومتی اعتماد ۱بهمن۹۹).

البته این آمار رسمی است و قطعاً مانند سایر موارد آماری حکومتی کوچک نمایی شده است.

مواردی هم از خودکشی وجود دارد که خانواده‌ها تلاش می‌کنند عمومی نشوند و در رسانه‌ها و مطبوعات درج نشود، تعدادی از این خانواده‌ها هم تلاش می‌کنند غیر از افراد فامیل کسان دیگری از موضوع خودکشی فرزندشان مطلع نشوند.

روزنامه حکومتی اعتماد ضمن اشاره به بیکاری و گرانی و فشار سنگین اقتصادی به‌عنوان عوامل خودکشی، در رابطه با آمار واقعی خودکشی نوشت: «۸ماه امسال، ایام سربه‌سر شدن گرانی و بیکاری و بی‌پولی بود برای هزاران انسان ناامید و ناآگاه از رویارویی با حجم و وزن کمرشکن بار سنگین چالشهای اقتصادی گره خورده به چالشهای روانی که در ماتم چگونه بیرون کشیدن گلیم پوسیده خود از این مرداب گل‌آلود و عمیق، آخرین راه را همان اول انتخاب کردند. بنا به اعلام روانپزشکان، برای درک وخامت شدت افسردگی‌های درمان نشده در جامعه ایران، باید آمار خالص از تعداد قربانیان خودکشی را حداقل ۲۰ یا ۳۰برابر افزایش دهیم تا به رقم خام از موارد اقدام به خودکشی برسیم. ». (اعتماد ۱بهمن۹۹).

واقعیت این است که در کنار فشار اقتصادی، وقتی نوجوانان و. . به چشم می‌بینند که بی‌عدالتی اجتماعی و فاصله طبقاتی روزبه‌روز بیشتر می‌شود و فساد و غارتگری بیداد می‌کند، در حالی‌که نه تنها مرجع پاسخگویی برای مطالبتشان وجود ندارد بلکه سرکوب هم می‌شوند، مجبور می‌شوند دست به خودکشی زده و به این وسیله اعتراض خود را بیان کنند.

روزنامه حکومتی جهان صنعت ۲۴خرداد۹۹ نوشت: «با بررسی و مطالعه نقشه استانهای شاخص فلاکت در ایران می‌توان به نسبت تورم و بیکاری با بروز اعتراضات اجتماعی پی برد. بخش کوچکی از اعتراضات اجتماعی اکنون در کشور به‌صورت خشونت و خودکشی‌های سریالی شکل گرفته و بخش اعظم آن به‌زودی می‌تواند بسان اعتراضات سال‌های ۹۶ و ۹۸ درآمده و به سراسر کشور با دامنه گسترده‌تر و تشدید خشونتها منتقل شود» (جهان صنعت ۲۴خرداد۹۹).

آری اگر چه حاکمیت ولایت فقیه با سرکوب و اختناق و غارتگری و فشار سنگین معیشتی بر مردم، ناامیدی و یاس را می‌پراکند و خودکشیها اساساً در همین بحرانها ریشه دارد ولی هم‌چنان که رسانه رژیم اعتراف کرده است آنچه در چشم‌انداز رژیم است تشدید اعتراضات مانند سالهای ۹۶ و ۹۸ است. واقعیتی که برای مردم امید آفرین است و برای رژیم مرک یک نظام را به‌دنبال دارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d7c4a89e-ab3a-4c52-a840-83c32ce548e6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات