728 x 90

اقتصاد ایران در آستانه انفجار

بحران اقتصادی رژیم آخوندی
بحران اقتصادی رژیم آخوندی

وضعیت وخیم اقتصادی هر روز اقشاری از مردم را به صحنه اعتراض در خیابانها می‌کشاند.

در حال حاضر و با توجه به بالارفتن سرسام‌آور قیمت ارز و فرارفتن دلار از مرز ۸هزار تومان بحران اقتصادی بیش‌‌از‌پیش گریبان بازار و بازاریان را هم گرفته است.

در اعتراض به چنین وضعیتی است که روز ۳تیر تعداد بسیار زیادی از کسبه و بازاریان تهران از مغازه‌هایشان بیرون ریختند و فریاد زدند «دلار ۱۰تومانی(۱۰هزار تومانی) نمی‌خواهیم، نمی‌خواهیم و سوریه را رها کن». فریادی که روز ۴تیر در ابعادی بسیار وسیع‌تر و گسترده‌تر همراه با شعارهایی علیه تمامیت نظام ادامه یافت.

اما دستگاه تبلیغاتی رژیم آن را به‌عنوان اعتراض به گرانی بازار منعکس کرد. جالب است که همه مهره‌ها و رسانه‌های حکومتی به هم هشدار می‌دهند و از وضعیت غیرقابل تحمل شرایط اقتصادی و از این‌که اقتصاد کشور در حال انفجار است و... حرف می‌زنند و مردم مردم می‌کنند. اما وقتی همان مردم به صدا درمی‌آیند، همه ارگانهای رژیم بسیج می‌شوند که صدای آنها را خفه کنند و مردم به‌جان آمده را سرکوب کنند و حتی خبر آن را هم سانسور یا مخدوش کنند.

واقعیت این است که اوضاع آن‌چنان انفجاری است که رسانه‌ها و مهر‌ه‌های رژیم نیز نسبت به آن ابراز وحشت می‌کنند.

یکی از نمایندگان مجلس ارتجاع به نام رسول خضری شرایط را بحرانی و خطرناک می‌داند و دولت روحانی را نیز عاجز از جلوگیری از انفجار اجتماعی می‌داند و به همین دلیل روحانی را هم تهدید به استیضاح می‌کند: «جهانگیری معاون‌اول رئیس‌جمهور است اما حتی برای ۲-۳روز هم نتوانست قیمت ارز را طبق قیمت اعلامی خود یعنی ۴۲۰۰تومان نگه‌دارد. دیگر در شرایط فعلی آقای جهانگیری نمی‌تواند پاسخگوی نمایندگان باشد و شخص آقای روحانی باید در جمع نمایندگان حاضر شود... در صورتی که مشکلات اقتصادی ادامه یابد رئیس‌جمهور را استیضاح می‌‌کنیم».(روزنامه وطن امروز ۴تیر ۹۷)

مهدی بهکیش، رئیس شعبه اتاق بازرگانی جهانی در حکومت آخوندی، شرایط اقتصادی را به‌گونه‌یی وخیم می‌داند که می‌گوید: «احتمال بازگشت به توزیع کالا از روش توزیع کوپن را نباید نادیده گرفت».(سایت ساعت ۲۴ - ۳تیر ۹۷)

روزنامه جهان صنعت وابسته به باند روحانی نیز با نگرانی اعتراف می‌کند که «اقتصاد ایران در آستانه انفجار است»، طوری که «مردم هر روز نظاره‌گر از دست رفتن سال‌ها کار و زحمت‌شان هستند و هر روز که می‌گذرد ارزش پس‌اندازشان کمتر و کمتر می‌شود».

گروهی از آخوندهای حوزه وابسته به باند روحانی هم طی نامه‌یی به روحانی «درباره وضعیت نابسامان اقتصادی و عدم‌مدیریت دولت در این خصوص هشدار دادند».(خبرگزاری تسنیم ۳تیر ۹۷)

با وجود این اعتراف‌ها هیچ‌یک از مهره‌ها و رسانه‌هایی که نام برده شد هیچ راه‌حلی برای برون‌رفت از این وضعیت ارایه نمی‌کنند.

زیرا تمامی راه‌‌هایی که طی سالیان گذشته این رژیم برای برون‌رفت از بحران اقتصادی رفته است به نتیجه نرسیده است که هیچ، به بن‌بست هم رسیده است.

از جمله این موارد شکست خصوصی‌سازی و شکل‌گرفتن بخش شبه‌دولتی که اقتصاد را بیش‌‌از‌پیش در بن‌بست قرار داد.

برای مهار گرانی سازوکارهای تعزیراتی تعریف شد اما انگیزه تولید را از بین برد، برای کم کردن فاصله فقیر و غنی یارانه نقدی اختصاص داده شد و به نتیجه مورد نظر نرسید و فقرا هم روزبه‌روز فقیرتر شدند.

برای توسعه کشور برنامه نوشته شد، اما هیچ‌یک از این برنامه‌ها به هدف که نرسید هیچ بلکه منابع زیادی هم بدون نتیجه تلف شد و...

ظرف ۴سال اخیر رژیم و به‌خصوص دولت روحانی در این توهم بود که برجام، اقتصاد به بن‌بست رسیده و درهم‌شکسته را نجات می‌دهد، اما نه تنها چنین کارکردی نداشت بلکه رژیم در شرایطی قرار گرفته است که علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس آخوندی، با نگرانی اعتراف می‌کند که نظام آخوندی «در شرایط سختی است و هر دولتی که باشد به این آسانی نمی‌تواند از آن رهایی یابد».(خبرگزاری ایسنا ۳تیر ۹۷)

به‌دلیل همین بن‌بست است که از مدتها قبل مهره‌هایی از حاکمیت اقتصاد رژیم را شبیه بیمار رو به مرگ و در سی‌.سی‌.یو است تشبیه کرده‌اند.

اما واقعیت این است که برای این بیمار، راه برون‌رفتی وجود ندارد و نفسهای آخرش را می‌کشد. تنها راه برون‌رفت از این بن‌بست و خلاصی مردم ایران از فقر و ناداری به گور سپرده شدن این نظام پا به‌گور است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cf612e3b-c46d-4851-bf74-c242d0796f4d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات