728 x 90

اقتصاد کرونا‌زده و وحشت رژیم از خشم مردم

سقوط اقتصاد آخوندها
سقوط اقتصاد آخوندها

رژیم آخوندی ورود ویروس کرونا به ایران را لاپوشانی کرد و تا زمانیکه این بحران دیگر قابل انکار نبود، یکباره با اعلام مرگ دو مبتلا در قم در شب نمایش انتخاباتش به‌صورت محدود به آن اعتراف کرد. ولی در آستانهٔ دومین هفته اعلام این خبر رژیم به‌رغم لاپوشانی آمار تلفات این فاجعه ملی، با بحران دیگری روبه‌رو شده است،‌بحران اقتصاد کرونا‌زده نظام.

رژیم آخوندی که از ابتدا حاضر به پرداخت قیمت برای قرنطینه شهر قم مبدأء کرونا نشد بالاخره بعد از پذیرش همه‌گیر شدن ویروس کرونا، این قیمت از جیب مردم و از طریق تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی پرداخت و ناگزیر به تعطیل کردن بخشی از فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی خود شد.

 

سازمان برنامه و بودجه در بخشنامه‌یی از همه وزارتخانه‌ها سازمانها و ارگانهای دولتی خواست تمام مکاتبات اداری صرفاً الکترونیکی باشد و از طریق شبکه پیام‌رسان دولت دریافت و ارسال کند. همانند استانهای درگیر و در معرض شیوع کرونا اداره‌های دولتی و عمومی و بانک‌های تهران همین هفته با دو ساعت تأخیر آغاز به کار می‌کنند و ساعات کاری از ۹تا ۱۲خواهد بود.

 

به گفته مدیر عامل مؤسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران، نمایشگاه بین‌المللی و استانی کتاب لغو و به بعد از ماه مبارک رمضان موکول شد.

تعطیلی همهٔ برنامه‌های سینمایی فرهنگی و هنری در سراسر کشور هم به مدت یک هفته دیگر تمدید شد.

اما در رسانه‌های حکومتی به ابعاد جدی‌تری از اقتصاد کرونازده نظام اذعان شده است. روزنامه حکومتی وطن امروز ۱۰اسفند ۹۸در این مورد از جمله نوشته است: «بخش عظیمی از صادرات ایران و ارزآوری از کشورهای همسایه پس از انتشار خبر شیوع کرونا متوقف شده است». به نوشتهٔ این روزنامه جمشید نفر رئیس کمیسیون تسهیل صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به معطلی کامیون‌ها در مرزها اعلام کرد: «تقریباً تمام مرزهای مشترک به‌دلیل ویروس کرونا مسدود شده‌اند اما تراکم کامیونهای صادراتی در مرزهای عراق بیشتر است». این روزنامه اضافه می‌کند: « برخی کسب و کارها بازار خود را از دست داده‌اند. باید در نظر داشت برای حمایت از این واحدهای خدماتی، دولتمردان باید امتیاز بیشتری را به آنها بدهند. برای مثال رقمی از میزان مالیات آنها کاهش پیدا کند. رئیس اتحادیه چلوکباب و چلوخورشت نیز درباره وضعیت اعضای این صنف با توجه به گسترش ویروس کرونا، گفت: اگر وضعیت به همین منوال ادامه داشته باشد ما حقوق اسفند ماه پرسنل را نمی‌توانیم پرداخت کنیم. تمام صنوف و رسته‌ها به یکدیگر مرتبط هستند و الآن صنفی وجود ندارد که از وضعیت راضی باشد. سیستم بازار ایران به‌گونه‌یی است که دسترنج زحمات یک ساله خود را در بازار شب عید می‌توان کسب کرد. حالا با این وضعیت و خلوت شدن بازار و قرنطینه خودخواسته مردم، دیگر بازاری وجود ندارد».

 

محمد جواد جمالی نوبندگانی دبیر کمیسیون امنیت مجلس رژیم اذعان کرد طبق آمارهای برآورد شده در داخل، ما روزانه بیش از ۲۴۰۰میلیارد تومان از تعطیلی اقتصاد متضرر خواهیم شد. (روزنامه حکومتی آرمان ملی ۱۰اسفند)

روزنامه حکومتی ابتکار ۱۰اسفند ۹۸ به فضای انفجاری جامعه به‌خاطر بیکاری ناشی از کرونا و فشار مضاعف به طبقات محروم ابراز وحشت کرده و در مقاله‌ای با عنوان «خانه‌نشینی زیر سایه ترس» می‌نویسد: « بیکاری کارگران روزمزد به‌دلیل شیوع یک ویروس گذراندن زندگی را بیش از هر زمان دیگری برای آنها دشوار کرده است. در این شرایط، کمتر توجهی به بیکاری روزمزدبگیران و چگونگی حمایت از آنها می‌شود».

این روزنامه به‌نقل از حق‌شناس یک کارشناس حکومتی هشدار داده: « شرایط یک شرایط عادی نیست. در وضعیتی که معیشت مردم با مشکل روبه‌رو می‌شود... دولت باید به فکر تأمین نیازهای حداقلی باشد. منظور از تأمین نیازهای حداقلی، در اولویت قرار دادن بحث درمان و مواد و لوازمی است که از ابتلای افراد به ویروس کرونا جلوگیری می‌کند. به‌نظر می‌رسد دولت در چنین شرایطی باید هزینه بپردازد». این روزنامه حکومتی در مطلب دیگری با اشاره به فضای انفجاری مردم هشدار داده است:« خشم و شورش در هستی، نتیجه تعویق در این تصمیمات است».

اکنون برای کارگزاران رژیم این سؤال مطرح است که آیا نظام ورشکسته و در حالت خفگی در تنگنای تحریم‌ها توان عبور از اقتصاد کرونازده را دارد؟

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6127d432-fff5-4cec-ad41-e2b1573bcdf5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات