728 x 90

«انتخابات خاموش» اما پر خروش؛ چرا؟

مادران شهیدان آبان  رای من سرنگونی
مادران شهیدان آبان رای من سرنگونی

شاعر قرن نوزدهم فرانسوی، چالرز بودلار گفت: ”بزرگ‌ترین فریب شیطان این است که جهان را متقاعد کرده که [شیطان] وجود ندارد، در ایران کاملاً بر عکس است. بزرگ‌ترین فریب اصلاح‌طلبان ایران این بوده که جهان را متقاعد کرده‌اند که آنها وجود دارند“ (گلف نیوز ـ ۲۰ژوئن ۲۰۲۱).

 

۲۸ خرداد نقطه عطف

تحقق تحریم سراسری انتخابات در روز جمعه ۲۸خرداد ۱۴۰۰ در مبارزه‌ٔ آزادیخواهانه مردم ایران یک حرکت مهم و تاریخی در رویارویی با رژیم ولایت فقیه بود که در «رای من سرنگونی» خود را نشان داد. در استمرار قیام آبان ۹۸، اکثریت مردم نشان دادند که رژیم ولایت فقیه را نمی‌خواهند و انتخاب آنها «نه» و «سرنگونی رژیم ولایت فقیه» است؛ و «جمهوری دمکراتیک» حق مسلم مردم ایران است.

خبرگزاری فرانسه ۱۹ژوئن۲۰۲۱ [۲۹خرداد] به‌نقل از اطلاعیه شورای ملی مقاومت ایران اعلام کرد: «تعداد واقعی شرکت‌کنندگان در انتخابات ۱۰درصد بوده و مقامات آنرا با دروغ‌سازی نجومی ۵برابر کرده‌اند و شورای ملی مقاومت این موضوع را بر اساس گزارشات از ۱۲۰۰ شاهد در ۴۰۰شهر ایران و بیش از ۳۵۰۰ فیلم ویدئویی از حوزه‌های رأی‌گیری گفته است». ، «مریم رجوی رهبر شورای ملی مقاومت ایران گفت: «تحریم بی‌سابقه سراسری نشان داد که مردم ایران رأی به سرنگونی این حکومت استبداد مذهبی داده‌اند».

 

معنای «انتخابات خاموش»

خبرگزاری آسوشیتدپرس ۱۸ژوئن۲۰۲۱ در مطلبی با عنوان «انتخابات خاموش ایران بسیاری از رأی دهندگان به‌نظر می‌رسد درخانه مانده‌اند» گزارش کرد: «در حالی که تلویزیون دولتی مردم را که برای رأی دادن به صندوق های رأی نشان می‌داد، اما در خیابانهای تهران صحنه‌ها بسیار متفاوت بود و بسیاری از حوزه‌های رأی‌گیری به‌نظر می‌رسید نسبتاً خالیست، و فقط که تعداد اندکی رأی دهنده را در پشت صندوقها می‌توانستیم ببینیم».

تلویزیون الحدث ۲۸خرداد در گزارشی از تحریم گسترده انتخابات مردمی گزارش کرد: «برخی تصاویر رسیده از این مراکز نشان می‌دهد که مسئولان کمیته‌های انتخاباتی به‌دلیل بیزاری رأی دهندگان از شرکت در این انتخابات خوابشان برده است».

تلویزیون فرانس ۲۴ـ ۱۸ژوئن از تهران گزارش داد: «ما در روزهای گذشته با خیلی‌ها در خیابانهای تهران صحبت کردیم... مردم خیلی از آنها به ما خیلی علنی، گفتند، که قصد ندارند رأی بدهند. خیلی‌ها آشکارا در برابر دوربین می‌گفتند که رأی نخواهند داد. این موضوع غافلگیرکننده‌ای برای ایران است در نتیجه، به‌طور واقعی میزان مشارکت موضوع بسیار مهمی و شاید موضوع اصلی در این انتخابات باشد».

سایت العربیه (انگلیسی) ۳۰خرداد ۱۴۰۰تحریم انتخابات مردم را رأی به سرنگونی رژیم دانست و نوشت: «مریم رجوی، رهبر شورای ملی مقاومت ایران گفت: «تحریم بی‌سابقه سراسری" نشان داد که ایرانیان «به سرنگونی حکومت دین سالاری حاکم رأی داده‌اند». رجوی گفت: «دیگر هیچ توجیهی برای جامعه جهانی برای برخورد، تعامل یا مماشات با رژیمی که رئیس‌جمهور آن جنایتکاری بدنام علیه بشریت است وجود ندارد».

 

یک «نه» بزرگ به رژیم نامشروع ولایت فقیه

خامنه‌ای جنایت‌پیشه که تحریم انتخابات از طرف مردم را، رأی به پایان رژیم نامشروع و منفور ولایت فقیه می‌دید، کاسه گدایی را حتی برای «یک رای» هم در دست داشت، چنان‌چه در پای صندوق گفت: «هر رأی مهم است... بیائید و رأی بدهید و این برای آینده کشور[بخوانید برای بقای ولایت فقیه] مهم است... با حضور مردم، کشور و نظام جمهوری اسلامی هم امتیازات بزرگی را در عرصه‌ٔ بین‌المللی به دست می‌آورد» (شبکه خبر۲۸خرداد).

سایت اسپکتیتور ۲۸خرداد در واکنش به التماس خامنه‌ای برای گدایی رأی نوشت: «هر رأی مهم است... این سخنان خامنه‌ای بود البته هر رأی به حساب نمی‌آید، رژیم از این انتخابات برای مشروعیت بخشیدن به دولت استفاده می‌کند و می‌گوید از حمایت مردم برخوردار است. اما هیچ ارتباطی با آن ندارد».

روزنامه گاردین۲۸ خرداد۱۴۰۰در مطلبی با عنوان «مشارکت کم در انتخابات می‌تواند نشانه مشکل برای رژیم باشد»، نوشت: «اگر مشارکت مردم در نتیجه سرخوردگی به زیر ۵۰درصد برسد، انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال۲۰۲۱نقطه عطفی در تاریخ این کشور و یک بحران پایه‌یی مشروعیت برای رژیم خواهد بود».

وال استریت ژورنال ۳۰خرداد۱۴۰۰، با اشاره به پایان هر گونه اصلاح پذیری[تغییر] در رژیم نوشت: «این انتخابات نشان داد که جمهوری اسلامی امکان اصلاحات صلح‌آمیز را نخواهد داشت، این امر آن مشروعیت مردمی اندکی هم که سیستم سیاسی فعلی دارد را از بین برد».

 

انتخابات، آخرین میخ بر تابوت میانه‌روی و سیاست مماشات

سالها بود که مماشتگران جهانی به‌دلیل منافع اقتصادی به‌دنبال میانه‌رو در رژیم بودند و زیر پای مغازله با جنایتکارانی تحت عنوان اصلاح‌طلب در درون رژیم بودند منافع مردم ایران را سر می‌بریدند.

حالا چگونه نظام مطلقه ولایت فقیه که دست به کشتار آن‌چنانی جوانان در دهه۶۰ می‌زد، قتل‌عام ۶۷ را در کارنامه دارد و قیامهای مردم ایران از جمله قیام آبان ۹۸ را به خاک و خون می‌کشد، قابل اصلاح است و یا به‌اصطلاح اصلاح‌طلبی در درون دارد، از عجایب تاریخ است. به‌گفته رهبر مقاومت مگر «افعی کبوتر نمی‌زاید».

حالا به یمن قیمتی که مردم و مقاومت پیشتاز مردم ایران پرداختند، آنچه در ۲۸خرداد رخ داد فاتحه‌ای بود بر فریب اصلاح‌طلبی در رژیم ولایت فقیه.

گلف نیوز ۳۰خرداد۱۴۰۰ در گزارشی از "انتخابات ایران و پایان توهم ”اصلاحات“ نوشت: «نتایج انتخابات، آخرین میخ بر تابوت هر چه گرایش‌های میانه‌روانه در رژیم بود. امروز شاخه‌های مختلف قدرت در ایران به‌وضوح توسط یک اردو، سخت سران و توسط یک نفر، خامنه‌ای کنترل می‌شوند... هیچ سیاستمدار اصلاح‌طلبی در ایران نیست. مردم ایران دیگر به آنها باور ندارد. آنها دیگر تفاوتی میان روحانی و خامنه‌ای قائل نیستند، خاتمی، روحانی و دیگر به‌اصطلاح میانه‌روها، همگی سربازان وفادار رژیمی هستند که ادعای مخالفت با آن را دارند. ٰهرگز، یک جنبش اصیل اصلاح‌طلبی وجود نداشته است».

صادق زیبا کلام همراه با دیگر همپالگی‌هایش که با مجیزگویی و کاسه لیسی از ولایت فقیه به پای صندوق رأی رفتند به گاردین ۲۸خرداد گفت: «این یک نقطه‌عطف خواهد بود زیرا اکثریت مردم در انتخابات شرکت نمی‌کنند و این بدان معناست که اکثریت، دیگر از جمهوری اسلامی حمایت نمی‌کنند. این نکته اساسی این انتخابات است».

 

وال استریت ژورنال ۱۹ژوئن ۲۰۲۱، در مقاله‌یی تحت عنوان «پیام تحریم سراسری انتخابات به دولت بایدن»، نوشت: «جمهوری اسلامی ایران یک دمکراسی واقعی نیست. با این‌حال، نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری روز جمعه حقایق مهمی در مورد دولتی که آمریکا و اروپا تلاش در استمالت آن بر سر بمب اتمی دارند را افشاء می‌کند. اشتباه دولتهای اوباما و حالا بایدن این است که باور دارند که رهبران در تهران دنبال یک کشور نرمال هستند. میلیون‌ها نفر تصمیم گرفتند که انتخابات امسال را تحریم کنند. رئیسی در سال۱۹۸۸اعدام فراقضایی هزاران مخالف دست داشت او در قیام سراسری سال۲۰۰۹بعد از انتخابات به سرقت رفته، معاون رئیس قضاییه بود که به تظاهر کنندگان صلح‌جو حکم اعدام داده است».

واشنگتن اگزمینر ۳۰خرداد۱۴۰۰ در مطلبی تحت عنوان، «بایدن باید از انتخاب رئیسی برای تغییر مسیر ایران استفاده کند» نوشت: «از انقلاب ۱۹۷۹، طیف رهبری تهران به‌طور گسترده‌یی از "تندرو"تا"تندروی افراطی" گسترش داشته است. رئیسی در قسمت اخیر قرار می‌گیرد اگر تحریم‌ها برداشته شود و منافع اقتصادی مهم دوباره به جریان بیفتد ایران حتی بیشتر برنامه‌های موشکی بالستیک، سلاح هسته‌یی، حمایت از تروریسم در یمن، عراق و سوریه؛ و افزایش فعالیت نظامی متعارف را در سراسر خاورمیانه دنبال خواهد کرد».

سناتور بیل هگرتی نوشت: «این انتخابات نشان داد که آخوندهای تندرو هیچ قصدی برای میانه‌رو شدند ندارند. زمان آن است که بایدن این سیاست گمراه را کنار بگذارند» (توئیت هگرتی ـ ۱۹ ژوئن۲۰۲۱).

 

اجماع جهانی علیه رئیس‌جمهور قاتل

انتخاب رئیسی نوچه خامنه‌ای جنایتکار و سرجلاد قتل‌عام با ۴۰سال کشتار و اعدام با واکنش و مخالفت شدید سازمانهای بین‌المللی مواجه شد. گنس کالامار، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل ۱۹ژوئن ۲۰۲۱ به سایت فرانس ۲۴گفت: «این‌که ابراهیم رئیسی به جای این‌که در رابطه با جنایت علیه بشریت - شامل قتل، ناپدید کردن اجباری، و شکنجه - مورد تحقیق قرار گیرد، به مقام ریاست‌جمهوری رسیده، یادآوری تلخی از مصونیت این‌گونه متهمان از سوی حاکمیت در ایران است».

«اندرو استرولین» مدیر دیدبان حقوق‌بشر در اروپا ۲۰ژوئن ۲۰۲۱ در توئیتی نوشت: «ناظر اعدام‌های دسته‌جمعی به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران انتخاب شد... جنایات شنیع ابراهیم رئیسی سزاوار تحقیقات و مورد حسابرسی قرار دادن وی می‌باشد».

سایت یورونیوز (فارسی) ۲۹خرداد ۱۴۰۰ به‌نقل از دبیرکل عفو بین‌الملل نوشت: «در سال۲۰۱۸، سازمان ما اسناد و مدارک حضور ابراهیم رئیسی در کمیسیون مرگ را جمع‌آوری و منتشر کرد؛ کمیسیونی که مسئول ناپدیدی اجباری و اعدام‌های خودسرانه و پنهانی هزاران زندانی سیاسی در اوین و گوهردشت در سال۱۹۸۸ [۱۳۶۷] بود. مقامات ایران وضعیت سرنوشت قربانیان و جای گورهای آنها را تا امروز همواره پنهان کرده‌اند که نشانگر ادامه جنایت علیه بشریت است».


پیام انتخابات ۱۴۰۰

پیام شعبده انتخابات رژیم در روز ۲۸خرداد در یک جمله این است که رژیم ولایت فقیه از نظر مردم فاقد هر گونه پایگاه و مشروعیتی است و تحریم این نمایش معنایش رأی به سرنگونی رژیم جلادان است.

آری، این است پاسخ تاریخی مردم ایران به «مادران شهدای آبان ۹۸»، «مادران خاوران»، «مادران داغدار جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی»، به «بیش از سیصد هزار قربانی کرونا» و تمام شهدای راه آزادی که خود را برای رهایی خلق و مهین اسیرشان فدا کردند.

پیام این است «رای ما سرنگونی است».

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9036c5d4-24fb-4679-a787-05063e3e0897"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات