728 x 90

ایام سردرگمی خلیفه ارتجاع و دولت وفاق غارتگران

ایام سردرگمی خلیفه ارتجاع
ایام سردرگمی خلیفه ارتجاع

زندگی و رزق و روزی میلیون‌ها تن از مردم ایران، اسیر دست خامنه‌ای و مافیای غارتگر او گردیده است. فقر و فلاکت و بی‌خانمانی از یک‌سو و پیامدهای صدور بنیادگرایی و تروریسم و نیروهای نیابتی رژیم آخوندی به منطقه غرق در خون از سوی دیگر. اخبار جنگ و کشمکش در عمق استراتژیک برباد رفته از یک‌طرف و دولت جدید خامنه‌ای به ریاست اصلاحگران اعتدالی نظام! از طرف دیگر، بن‌بست کل حاکمیت را برملا می‌کند. این بن‌بست و سردرگمی از صدر تا ذیل نظام ولایت فقیه را دربر گرفته است. طنز مضحک این‌که تا اینجای کار با هر پیشآمد اصلاح‌طلبان قلابی می‌گویند همین است که می‌خواستیم! اما واقعیتها خبر از بحرانهای لاعلاجی می‌دهد که پنهان کردنی نیست. بازنشستگان در کف خیابان، پرستاران در بیمارستانها، کارگران معترض صنایع در اقصا نقاط کشور و... دیگر جایی برای فریبکاری باقی نگذاشته است: «در حالی که دولت چهاردهم هنوز کار خود را آغاز نکرده است وضعیت عجیب سرچشمه گرفته از ترور هنیه بر ابعاد بهت‌انگیز مسائل ایران اضافه شده است. روی آوردن به خرید اقلام ضروری زندگی به‌ویژه خرید اقلام غذایی، نقد کردن پس‌اندازهای خود و بیرون کشیدن منابع از محل‌های سرمایه‌گذاری، آماده شدن برای مهاجرت از کشور و تبدیل پول ملی به ارزهای معتبر و… از جمله اقدام‌های احتمالی ایرانیان در شرایط دیدن روزهای جنگ است. این اقدام‌ها می‌تواند تعادل نیم‌بند در ابعاد کلان را به‌هم زده و روزهای مبهمی را پدیدار سازد.» (جهان صنعت۲۱مرداد۱۴۰۳)

 

بحرانهای کلان اقتصادی چه می‌گویند؟

دولت رئیسی جلاد جز مشکلات پیچ در پیچ و نابکاریهایی با حاصل پوچ و هیچ، میراثی نداشت. دولت جدید خامنه‌ای وارث بحران در هزینه‌های معیشتی مردم، اجاره مسکن‌هایی کمرشکن، بیکاری فارغ‌التحصیلان و سقوط بورس و افزایش نقدینگی و ناترازی انرژی و فرار سرمایه‌های کلان و هزار زخم اجتماعی و بیداد سیاسی و رواج فرهنگ ارتجاعی و مبتذل... است.

«کسب‌وکار شهروندان ایرانی از شروع دهه ۹۰ روندی غم‌انگیز داشته و این روند شوربختانه به سوی بدتر شدن پیش می‌رود. شتاب درآمد سرانه ایرانیان از شتاب تورم عمومی و به‌ویژه تورم کالاهای اساسی و مسکن بسیار عقب مانده و قدرت خرید مردم کم و کمتر شده است. وضعیت بیشتر بنگاههای بزرگ دولتی و خصولتی و نیز بنگاههای کوچک و متوسط به دلایل گوناگون پسروی‌های چشمگیر تأسف‌بار را تجربه کرده و این وضعیت ادامه دارد. کار اقتصاد ایران از بیخ و بن خراب‌شده و نهادهای قوام‌دهنده آن فرسوده شده‌اند و اگر اصلاحات عمیق ساختاری در عناصر سیاست خارجی و داخلی اتفاق نیفتد، هرگز نمی‌توان وضعیت مردم و کشور را عادی کرد» (جهان صنعت۲۱ مرداد۱۴۰۳).

 

رشد اقتصادی ۸ درصدی نیازمند پنج هزار میلیارد میلیارد تومان است

عادی کردن و نرمالیزاسیون فاشیسم دینی رویایی بود که اصلاحاتی‌های بنیانگذار وزارت اطلاعات به حامیان خود فروختند، اما از آن زمان تاکنون این رویاها به کابوس تبدیل گردیده است. «نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید رشد اقتصادی هشت‌درصدی کشور که در برنامه هفتم توسعه آمده، امکان‌پذیر نیست چون به صد میلیارد دلار معادل «پنج هزار میلیارد میلیارد تومان» سرمایه‌گذاری نیاز دارد» (ایلنا۲۳مرداد۱۴۰۳).

 

بدهی نجومی دولت به نظام بانکی ورشکسته

حالا رشد اقتصادی ۸درصدی پیشکش، با انبوهی بدهی دولت به بانک‌هایی که خودشان انبوهی بدهی به بانک مرکزی دارند چه کار باید کرد؟ بانک مرکزی اعلام کرده است بدهی دولت به نظام بانکی در خردادماه ۵۰ درصد افزایش یافته است. « (تجارت ۲۵مرداد۱۴۰۳)

بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به بانک‌های کشور در خرداد امسال از ۱.۵ هزار تریلیون تومان فراتر رفته که ۴۴ درصد بیشتر از خرداد پارسال است. از رقم یاد شده، بیش از ۱.۳ هزار تریلیون تومان مربوط به بدهی خود دولت به نظام بانکی بوده که رشدی ۵۰ درصدی نشان می‌دهد و بدهی شرکتها و مؤسسات دولتی نیز با رشدی ۲۰ درصدی به ۲۴۸ تریلیون تومان رسیده است».

از درک و فهم متعارف ۱.۵ تریلیون تومان که بگذریم یک مصیبت دیگر بدهی ۱۰۰میلیارد دلاری دولت به صندوق توسعه ملی است. همان گزارش اذعان می‌کند نقدینگی در خرداد امسال با رشدی ۲۷ درصدی نسبت به سال گذشته به رقم نجومی ۸.۵ هزار تریلیون تومان پر کشیده است! این پرواز اسکناسهای چاپ شده بدون پشتوانه البته به قیمت تورم سرسام‌آور رسماً ۴۰ درصدی و واقعاً بالای ۶۰ درصدی به‌خصوص درباره کالاهای ضروری برای زندگی و قوت لایموت مردم ستمدیده ایران است.

 

تعیین تکلیف شدن حکومت ظالمان در نهج‌البلاغه

نمونه‌های ذکر شده گوشه‌ای از فاجعهٔ اقتصادی جاری در ایران اشغال شده است. پس از سوء استفاده ۴۰ ساله از کلام خداوند برای دجالگری حالا نوبت سوء‌استفاده از کلام پیشوای عدالت پیشگان در نهج‌البلاغه توسط گماشته خامنه‌ای رسیده است. اما رهبر مقاومت ایران بر اساس کلام امام علی درباره سرنوشت حاکمان ظالم و جنایتکار نشان دادند که خامنه‌ای و دولت جدیدش نه راه پس دارند و نه راه پیش و بلکه قهر و انتقام خلق نزدیک است... «وأَوْرَدْتِهِمْ مَوَارِدَ الْبَلَاءِ، إِذْ لَا وِرْدَ وَ لَا صَدَرَ»

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6bee5d8d-2f9a-4f01-b704-176d8c96419f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات