728 x 90

«این رودخانه همان رودخانه نیست» !

رودخانه خروشان
رودخانه خروشان

خامنه‌ای، از خنثی کردن تا لغو تحریم‌ها

علی خامنه‌ای تا پیش از نهایی شدن نتیجهٔ انتخابات آمریکا، به «خنثی کردن تحریم‌ها» آویخته بود، بعد از حصول اطمینان از روی کارآمدن دولت جدید این کشور، به‌صورت پراگماتیستی تغییر موضع داد و صحبت از «برداشتن تحریم‌ها» به‌میان آورد.

«ما هیچ عجله‌ای نداریم آمریکا به برجام برگردد. آنچه ما بر آن تأکید داریم برداشته شدن تحریم‌هاست... اگر تحریم‌ها برداشته شود، آنوقت برگشت آمریکا به برجام معنا دارد اما اگر این رخ نداد، حتی برگشت آمریکا به برجام ممکن است به ضرر ما باشد» (خامنه‌ای در تاریخ ۱۹دی۹۹).

در حالی که پیش‌تر گفته بود:

«رفع تحریم دست دشمن است، و خنثی کردن تحریم دست ما است؛ دشمن باید رفع تحریم کند اما خودمان می‌توانیم این تحریم دشمن را خنثی کنیم. پس این مقدم است، این درست است؛ بیشتر دنبال این باشیم. نمی‌گویم دنبال رفع تحریم نباشیم؛ اگر بتوانیم تحریم را رفع کنیم، یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم» (خامنه‌ای در تاریخ ۲۶آذر۹۹).

 

نکات قابل توجه

چند مؤلفه در اینجا جای تعمق دارد:

۱ـ در هر دو موضع‌گیری خلیفهٔ ارتجاع از تأثیر تحریم‌ها در فلج کردن نظامش، سوزناکانه به خود می‌پیچد و به‌وضوح گرای نقطهٔ ضعف خود را به طرف مقابل می‌دهد. این موضع‌گیری به مخاطب و طرف حساب تحریم‌ها می‌فهماند که در جای درستی انگشت گذاشته است و باید آن را ادامه دهد.

۲ـ «خنثی کردن تحریم‌ها» روشی است که طی‌کرد آن [همان‌طور که خامنه‌ای تصریح کرده] به نظام آخوندی برمی‌گردد که در اساس راه به ناکجاآباد می‌برد و بیشتر یک ژست تبلیغاتی است ولی «رفع تحریم‌ها» کاری است که باید طرف آمریکایی آن را به انجام برساند. خامنه‌ای در سخنرانی ۱۹دی، تلویحا از دولت جدید آمریکا می‌خواهد که تحریم‌ها را لغو کند.

۳ـ در صحبت‌های ۲۶آذر گفته بود «اگر بتوانیم تحریم را رفع کنیم، یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم». ولی در سخنرانی ۱۹دی گفت: «ما هیچ عجله‌ای نداریم آمریکا به برجام برگردد. آنچه ما بر آن تأکید داریم برداشته شدن تحریم‌هاست». . با علم به این‌که خامنه‌ای می‌داند هر نوع بازگشت آمریکا به برجام منوط پذیرش شروط بالاتر از سوی دیکتاتوری آخوندی است، باید گفت علت این موضع‌گیری چیست؟

 

علت عجله نداشتن خامنه‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام

علت را باید در وضعیت به‌شدت خراب و ورشکستگی نظام ولایی جست؛ وضعیتی که به‌هیچ‌وجه قابل مقایسه با سال امضای برجام نیست. روزنامهٔ سیاست روز (۲۰دی۹۹) در مورد اتخاذ این سیاست از سوی خامنه‌ای می‌نویسد:

«[سخنان اخیر خامنه‌ای] نشان داد که ایران همزمان با ورود بایدن به کاخ‌سفید بنا ندارد تا در مسألهٔ برجام سیاست‌های انفعالی گذشته را در پیش گیرد».

«سیاست‌های انفعالی گذشته» ! اسم مستعار مختصات نظام ولایی با وجود تحریم‌های فلج‌کننده است.

«مقام عظمای ولایت» ! در این سخنرانی اعتراف کرد «اگر تحریم‌ها برداشته نشود بازگشت آمریکا به برجام می‌تواند به ضرر کشور [نظام] باشد».

«تنها بازگشت آمریکا به برجام نمی‌تواند متضمن منافع کشورمان باشد بلکه چنان‌چه با این بازگشت آمریکا به برجام، عمل به تعهدات برجامی که یکی از آنها رفع تحریم‌ها علیه کشورمان است باید محقق شود و در غیراین صورت نه تنها ادامه این شرایط برای کشورمان سودی ندارد بلکه موجب تحمیل خواسته‌های تازه از سوی مقامات غربی و آمریکا خواهد شد... اگر به فلسفه آغاز تحریم‌ها از سوی دولت آمریکا علیه کشورمان نگاهی داشته باشیم خواهیم دید که تحریم‌ها به‌عنوان یک ابزار و اهرم فشار علیه ایران وضع شده‌اند تا آستانه تحمل کشور را به آستانه تسلیم شدن برسانند» (همان منبع).

 

کالبدشکافی «ضرر»! مورد نظر خامنه‌ای

این روزنامه به‌نقل از یک کارشناس رژیم به نام محمد صادق کوشکی، «ضرر»ی را که خامنه‌ای در صورت بازگشت آمریکا به برجام بدون لغو تحریم‌ها به‌صورت کلی گفت، این‌گونه فرموله می‌کند:

«اگر آمریکایی‌ها به برجام بازگردند و ایران این مسأله را قبول کند، در این صورت آنها می‌توانند هر زمان که اراده کنند مکانیسم ماشه را فعال سازند... وقتی مکانیزم ماشه فعال شود ظرف ۴۵روز تمام تحریم‌های ۶گانه شورای امنیت سازمان ملل که در حالت تعلیق قرار دارد، علیه کشورمان ایجاد می‌شود و کشورمان می‌تواند بر اساس این ۶ قطعنامه زیر ماده بند ۷نیز قرار گیرد که اجازه اقدام نظامی علیه کشورمان را از سوی شورای امنیت خواهد داد».

سیاست روز در مطلبی دیگر با عنوان «اتمام حجت با برجامی‌ها» به‌صورت پوست‌ کنده‌تر می‌نویسد:

«بازگشت آمریکا به برجام بدون لغو تحریم‌ها، نوعی نمایش ضعف و ناتوانی ایران در برابر غرب است».

 

اشتباه مهلک خامنه‌ای

آیا معنای این حرف این است که خامنه‌ای به‌دنبال بازگشت آمریکا به برجام نیست؟

ـ به‌هیچ‌وجه

او همان‌طور که پیش‌تر گفته بود، یک ساعت هم برای بقای حکومت او یک ساعت است ولی از آنجا که می‌داند باید با زانوان خونین به پای برجام موشکی و منطقه‌یی برود، قیمت زمان خریدن برای حکومت خود را از جیب مردم ایران می‌پردازد و با ممنوع اعلام کردن واکسن سلامت مردم را به گروگان می‌گیرد.

خامنه‌ای خام‌دستانه گمان می‌کند می‌تواند با افزودن به میزان غنی‌سازی و تن زدن از تعهدات برجام اولیه، از جامعه جهانی باج بگیرد و آمریکا و اروپا را وادار به لغو یک‌جانبهٔ تحریم‌ها نماید. این همان اشتباه مهلک خامنه‌ای است که می‌تواند بدون رفع تحریم‌ها جامعه جهانی را در برابر او و نظامش قرار دهد؛ زیرا بنا به اعتراف سیاست روز، این رودخانه همان رودخانه، این برجام همان برجام و این رژیم همان رژیم دوران اوباما نیست.

در میدان مین، نخستین گام اشتباه می‌تواند آخرین آن باشد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/902e366d-3a52-4f7b-b0d3-a97530f68081"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات