728 x 90

بازی «گرگم به هوا» با نرخ سود بانکی

نرخ سود بانکی...
نرخ سود بانکی...

بازی «گرگم به هوا» یک بازی کودکانه است که در آن، در بین تعدادی بازیکن یک نفر نقش یک گرگ را بازی می‌کند. او باید بقیه را تعقیب کرده و یکی از آنها را لمس کند تا آن شخص نیز گرگ شود... این بازی نماد مفهوم اتحاد و همبستگی کودکان است که با همکاری می‌توانند از گرگ‌ها فرار کنند.

به نظر می‌رسد که این بازی فقط مختص کودکان نیست؛ دولتهای منصوب خامنه‌ای هم به نوعی در این بازی مشغول هستند، البته در مقیاسی بزرگ‌تر و با نتایجی بسیار تلخ‌تر برای ملت ایران. در بازی گرگم به هوای چهل ساله، یک به یک باندها در موقعیت‌های قدرت قرار می‌گیرند و با نقشه‌ها و اقدامات خود به جان مردم می‌افتند. آخرین گرگ این بازی نکبت‌بار، پزشکیان است. او در وضعیت وخیم داخلی و خارجی، به‌دنبال آخرین منابع باقی مانده عمومی و جیب خالی‌شده ملت رفته تا شاید بتواند وضعیت رژیم را تثبیت کند.

 

روز به روز وضعیت بدتر می‌شود

شرایط ملتهب داخلی و هراس از تحولات پیش‌بینی‌ناپذیر منطقه‌یی و بین‌المللی قدرت تصمیم‌گیری به هنگام را از نظام ولایت فقیه گرفته است. وعده‌های پوچ و رویا فروشیهای پزشکیان روی هوا مانده است و نمی‌داند چه کند. گرگ سرنگون شده در کوه‌های آذربایجان و جلاد ۶۷ شرایط بازی را برای گرگ بزک کرده خامنه‌ای وخیم‌تر از پیش‌بینیها ساخته است. حالا تورم و نقدینگی و رکود کمرشکن و فقر و بیکاری، موجب شده کارگزاران دولتی سراغ تاکتیکها و ترفندهای چند بار مصرف شده رفته شاید فرجی در لابه‌لای ستونهای آوار شده بر سر رژیم آخوندی پیدا شود.

پزشکیان در روز ملی صادرات اعتراف کرد که مصوبات نادرست مجلس و دولتها در سال‌های اخیر منجر به ناترازی بانکها و صندوق‌های دولتی شده است. او گفت: «مجلس تعهداتی بر گردن دولتها می‌گذارد که با واقعیتها همخوانی ندارد و وضعیت روزبه‌روز بدتر می‌شود» (خبرآنلاین۲۹ مهر۱۴۰۳).

 

فراز و فرود نرخ سود بانکی

عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد دولت خامنه‌ای، می‌خواهد با کاهش نرخ سود بانکی جلوی تورم سرسام‌آور را بگیرد، اما این ترفند مورد حمایت باندهای دیگر رژیم آخوندی نیست. بانک مرکزی تحت ریاست فرزین در بهمن ۱۴۰۱ نرخ سود بانکی را از ۱۸ درصد به ۲۲.۵ درصد افزایش داد. این افزایش نتوانست وضعیت را بهبود بخشد. تخلفات بانکی هم‌چنان ادامه داشت و حتی به برخی حساب‌ها سودهای ۲۵ درصدی تعلق گرفت. با وجود جریمه مدیران بانکی، این تخلف‌ها سودآور هم باقی ماند.

در این شرایط، کارشناسان اقتصادی معتقدند که ابعاد مشکلات اقتصادی ایران فراتر از ظرفیت سیاست‌های پولی و بانکی است و نیازمند تصمیمات جدی در سطح کلان حاکمیت است. پس از گذشت نزدیک به دو سال، افزایش نرخ سود بانکی نیز شکست خورد و نتوانست در جذب سپرده‌ها و کنترل نقدینگی موفق عمل کند. حتی اوراق گواهی سپرده با سود ۳۰ درصدی نیز تأثیری در افزایش سپرده‌ها نداشت و تنها هزینه‌های تأمین منابع بانکی را افزایش داد (بورس‌پرس۲۳ مهر۱۴۰۳).

 

اشتباهات استراتژیک در تعیین نرخ سود

گرگ جدید جان و مال مردم حالا تصمیم گرفته است نرخ سود بانکی را کاهش دهد بدون این‌که کسی مسئولیت افزایش قبلی آن در به فاجعه کشاندن وضعیت مصیبت‌بار ملت را برعهده بگیرد.

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان، معتقد است که «در ایران بانکها کارکرد واقعی خود را از دست داده‌اند و بیشتر شبیه شرکت‌های سرمایه‌گذاری عمل می‌کنند. استفاده از نرخ سود بانکی به‌عنوان ابزار مهار تورم، در اقتصادی که بانکها نقش واقعی خود را ایفا نمی‌کنند، نتیجه‌بخش نخواهد بود» (اعتماد۲۹ مهر۱۴۰۳).

 

نزاع بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد

نزاع بین فرزین، رئیس بانک مرکزی، و همتی، وزیر اقتصاد، بر سر نحوه کاهش تورم هم‌چنان ادامه دارد. در حالی که بانک مرکزی بر افزایش نرخ سود بانکی پافشاری می‌کند، همتی معتقد است که کاهش نرخ سود می‌تواند تورم را مهار کند. این اختلاف‌نظر هم‌چنان به جای راه‌حلی مؤثر، وضعیت را بغرنج‌تر کرده است. کاهش نرخ سود سپرده می‌تواند موجب خروج منابع از بانکها و هدایت آنها به بازارهای ارز، طلا و خودرو شود که این خود می‌تواند منجر به افزایش قیمتها و تورم شود. «در شرایطی که هنوز تورم به میانگین بلندمدت خود بازنگشته است، وزیر اقتصاد مدام از کاهش سیاست انقباضی می‌گوید و به‌دنبال افزایش نرخ رسمی ارز کشور است که مشخصاً منجر به افزایش قیمت کالا و خدمات خواهد شد» (اقتصادآنلاین۲۹مهر۱۴۰۳).

هر دو طرف به پیامدهای فاجعه‌بار سیاست‌های دیگری در افزایش نرخ ارز و تورم و رکود هر چه بیشتر اشاره می‌کنند. از طرفی اقتصاد ایران نزدیک به دو سال است در سایه سیاست «تثبیت اقتصادی» بانک مرکزی به رکودی عمیق فرو رفته است. این در حالی است که آمارهای جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد که بدهی دولت به نظام بانکی جهشی ۱۴۸ درصدی داشته و نقدینگی نیز از مرز ۹ هزار تریلیون تومان عبور کرده است.

کارشناسان اقتصادی نیز با انتقاد از تناقض در اظهارات وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی از تبعات وخیم شدن اوضاع اقتصادی ایران نگرانند، اما در نهایت این ملت غارت شده و ستمدیده ایران است که تاوان چنین بازی گرگم به هوای حاکمان درنده را می‌پردازد. به این بازی سخیف و کثیف با سرنوشت مردم ایران همین امروز باید پایان داد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0f2718a1-b553-423e-9074-ccf38a23b71b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات