728 x 90

بحران حاد در نظام در مورد تن‌دادن به لوایح FATF

FATF راه نجات یا طناب دار؟!
FATF راه نجات یا طناب دار؟!

ضرب‌الاجل ۴ماهه و شروط تعیین شده از سویFATF ، حکومت آخوندها را با بحران حادی بر سر تن‌دادن به کنوانسیونهای مربوط به این نهاد بین‌المللی مواجه کرده است.

این در حالی است که آخوند حسن روحانی بار دیگر به تنگنای بحران مالی و پولی پرداخته و نیاز مبرم به تن‌دادن به اف.ای.تی.اف را گوشزد می‌کند: «الآن تحریم بخش بزرگ این تحریم در ارتباطات پولی و مالی ما هست که ما می‌خواهیم با دنیا ارتباط بانکی داشته باشیم ارتباط مالی داشته باشیم مشکل داریم».

 

در صورت تصویب لوایح و التزام به آن توسط رژیم آن‌چنان‌که رسانه‌ها و مهره‌های باند خامنه‌ای هم اذعان می‌کنند با توجه به تحریم‌های آمریکا تصویب لوایح مسأله آن‌چنانی حل نمی‌کند.

بر اساس اعتراف بسیاری از رسانه‌ها و مهره‌های باند خامنه‌ای فشار تحریم‌ها بر اقتصاد آن‌چنان بالا است که هر گشایش دیگر را برای اقتصاد خفه‌شده و به بن‌بست رسیده یا با شکست مواجه می‌کند و یا این‌که کارآیی آن را به حداقل می‌رساند و آن را از حیز انتفاع می‌اندازد.

 

ادعای تعلیق اقدامات مقابله‌ای FATF علیه ایران واقعیت ندارد

اما خبرگزاری سپاه پاسداران با برشمردن شروط بیانیه FATF می‌نویسد: «در واقع، FATF فشار را بر ما افزایش داده است تا ایران هر چه سریع‌تر درخواستهای این نهاد بین‌الدولی و به‌طور ویژه، تصویب دو لایحه الحاق ایران به کنوانسیونهای پالرمو و مقابله با تأمین مالی تروریسم مطابق با استانداردهای FATF را انجام دهد». خبرگزاری سپاه پاسداران با یادآوری این‌که «هر چند که وضعیت اقدام متقابل علیه ایران تا نشست بعدی FATF در ژوئن سال ۲۰۱۹ یعنی تیرماه سال آینده، مجدداً به‌حالت تعلیق درآمده است، اما FATF هم‌چنان پیرامون ایران اظهار نگرانی می‌کند و از کشورها می‌خواهد که هم‌چنان با ایران مطابق با توصیه شماره ۱۹، اولین و مهمترین بخش اقدام متقابل یعنی شناخت مشتری به‌صورت تقویت‌شده(EDD) را اعمال کنند. با این اوصاف، به‌نظر می‌رسد ادعای تعلیق اقدامات مقابله‌ای FATF علیه ایران واقعیت ندارد» و «ادعای برخی مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس مبنی بر این‌که اجرای توصیه‌های FATF، می‌تواند مطابق با اقتضائات داخلی باشد، از اساس نادرست است».(خبرگزاری فارس ۵اسفند ۹۷)

 

دوستان بر اساس واقعیات تصمیم بگیرند

از سوی دیگر، جواد ظریف، وزیر خارجه هم با اذعان به بحرانهای گریبانگیر و لاعلاج نظام می‌گوید: «دوستان نگاه کنند و بر اساس واقعیات تصمیم بگیرند، تا حالا می‌گفتند اتفاقی نمی‌افتد حالا دارند شرایط را می‌بینند. در عین‌حال هر تصمیمی هم بگیرند ما تبعیت می‌کنیم، اما بدانند (تصمیمات‌شان) چه آثاری دارد». ظریف در پاسخ به این‌که به‌نظر FATF تهدید کرده مهلت آخر است که به ایران داده شده؟ گفت: «تهدید یا هر چی. ۲سالی که ما توافق کرده بودیم تمام شده است».(خبرگزاری ایسنا ۵اسفند ۹۷)

در همین روز مهرداد لاهوتی، عضو مجلس ارتجاع، خبر داد: «در ادامه جلسه درباره فرصت ۴ماهه FATF مباحثی مطرح شد و تأکید عراقچی این بود که با توجه به فشارهای سختی که آمریکایی‌ها برای افزایش تحریم‌ها به ایران به شرکت‌های اقتصادی می‌آورند، برای عبور از این تحریم‌ها و فشارهای موجود FATF تصویب شود».(سایت انصاف نیوز ۵اسفند ۹۷)

 

تحریم‌های ثانویه آمریکا فراتر از CFT و FATF است

نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع، گفت: «تعلیق یا عدم تعلیق ایران از لیست سیاه FATF برای غربی‌ها هیچ تفاوتی ندارد چون تحریم‌های ثانویه آمریکا فراتر از CFT و FATF است. این‌که اروپایی‌ها با ایران همکاری ندارند به‌دلیل عدم تصویب لوایح نیست بلکه عدم همکاری آنها به این خاطر است که در صورت برقراری روابط اقتصادی با ما، آمریکا تحریم‌های ثانویه را علیه این کشورها اعمال می‌کند».(سایت خبری استان تهران ۵اسفند ۹۷)

 

باید از تجربه قطعنامه ۵۹۸ درس بگیریم

در مقابل مهدی پازوکی، از باند روحانی، با بیان این‌که «شکی نیست که جمهوری اسلامی FATF را خواهد پذیرفت» تجربه زهر آتش‌بس در جنگ ضدمیهنی را به رخ باند رقیب کشید و با اشاره به فضای انفجاری جامعه افزود: «پرسش اینجاست که چرا این پذیرش در دقیقه ۹۰ صورت می‌گیرد. باید از تجربه قطعنامه ۵۹۸ درس بگیریم چرا که آن زمان نیز می‌توانستیم این قطعنامه را یک سال و نیم زودتر بپذیریم تا جامعه متحمل خسارت کمتری شود. اکنون نیز به‌نظر می‌رسد شرایط چندان نرمال نیست چرا که دشمن در حال فشار آوردن است».‌(روزنامهٔ آرمان ۵اسفند ۹۷)

 

سردرگمی نظام

ملاحظه می‌شود با توجه به این‌که گروه اقدام مالی فرصت ۴ماهه‌ای برای تصویب باقیمانده لوایح FATF به حاکمیت آخوندی داده است، اما رژیم باز هم در تصویب آن سردرگم است. سردرگمی نظام بیانگر این است که این فرصت ۴ماهه نیز نمی‌تواند آنرا از بن‌بست و بحران بیرون بیاورد.

صورت‌مسأله برای حکومت آخوندی این نبوده که تاکنون فرصت کافی برای بررسی و تصویب باقیمانده لوایح را نداشته است بلکه صورت‌مسأله برای آن تبعات جام‌زهری تصویب و التزام به آنها است.

 

فشار خفه‌کننده تحریم‌ها

در صورت تصویب لوایح و التزام به آن توسط رژیم آن‌چنان‌که رسانه‌ها و مهره‌های باند خامنه‌ای هم اذعان می‌کنند با توجه به تحریم‌های آمریکا تصویب لوایح مسأله آن‌چنانی حل نمی‌کند.

بر اساس اعتراف بسیاری از رسانه‌ها و مهره‌های باند خامنه‌ای فشار تحریم‌ها بر اقتصاد آن‌چنان بالا است که هر گشایش دیگر را برای اقتصاد خفه‌شده و به بن‌بست رسیده یا با شکست مواجه می‌کند و یا این‌که کارآیی آنرا به حداقل می‌رساند و آن را از حیز انتفاع می‌اندازد.

اضافه بر این به‌قول عناصر باند خامنه‌ای پذیرش لوایح به‌مثابه پذیرش طناب دار در بسیاری از زمینه‌ها است، خصوصاً در زمینه دخالت در امور کشورهای منطقه و دست کشیدن از صدور تروریسم و بنیادگرایی است که پیش از این سردمداران حاکمیت از جمله علی خامنه‌ای و پاسدار علی شمخانی در این رابطه گفتند که این سیاست منجر به عقب‌نشینی از عمق استراتژیک در خارج کشور و جنگیدن با مردم در شهرهای ایران می‌شود.

 

طناب دار FATF

بی‌دلیل نیست که آخوند احمد خاتمی، امام،ٰ‌جمعه خامنه‌ای، با صراحت در زمینه پذیرش لوایح FATF می‌گوید: «چرا طناب دار FATF را به گردن خودمان بیاندازیم و خودمان را خفه کنیم».(سایت رویداد ۲۴ - ۲۷مهر ۹۷)

ابوالفضل ترابی، نماینده مجلس ارتجاع از بندرعباس نیز در این زمینه می‌گوید: «حق تحفظ ایران در FATF پذیرفته نمی‌شود، طناب دار را با دست خود به گردن نیاندازیم».(خبرگزاری مجلس ۱۸خرداد ۹۷)

و...

 

تهدید رژیم توسط گروه اقدام مالی

حکومت آخوندی نه راه پیش دارد و نه راه پس اما بلاتکلیف گذاشتن و کش‌دادن موضوع هم به سود آن نیست، در جریان مهلت ۴ماهه گروه اقدام مالی برای آن تهدید شده است در صورت عدم تصویب لوایح پس از گذشت ۴ماه محدودیتها در لوایح به‌طور اتومات علیه آن بکار برده خواهد شد.

در این زمینه خبرگزاری سپاه پاسداران می‌نویسد: «این نهاد بین‌الدولی تهدید کرده است اگر ایران لوایح باقی‌مانده را مطابق با استانداردهای FATF تا نشست بعدی تصویب نکند، بند H اقدام متقابل توصیه شماره ۱۹ یعنی اعمال رویه‌های نظارتی فزاینده بر شعب و نمایندگی‌های بانکها با منشأ ایران را برای کشور، اعمال خواهد نمود».(خبرگزاری فارس ۵اسفند ۹۷)

معنی تهدید گروه اقدام مالی این است که اگر رژیم طی این ۴ماه مهلت داده شده باز هم نتواند تصمیم بگیرد، در لیست سیاه FATF قرار می‌گیرد.

 

رژیم بر سر دوراهی

بنابراین رژیم در معرض انتخاب تصویب و یا رد لوایح است، در صورت تصویب لوایح باید جام‌زهرهای دیگر را بنوشد. امری که برای گریز از آن تاکنون از تصویب لوایح سر باززده است و یا این‌که در معرض فشار و تحریم بیشتر قرار بگیرد که اقتصاد درهم‌شکسته آن توان فشار و تحریم را ندارد.

در صورت عدم تصویب لوایح و رفتن زیر فشار و تحریم‌های بیشتر کار برای رژیم مشکل‌تر می‌شود به‌خصوص که در داخل کشور نیز با فشار مردم و شرایط انفجاری جامعه مواجه است، مردمی که در این حاکمیت چیزی برای از دست دادن ندارند و بی‌باک‌وبیم خواهان سرنگونی نظام هستند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a06706a4-2bab-4e14-bd5b-2041fd54d978"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات