728 x 90

بحران گرانی کالاهای اساسی

گزارش خبرنگاران سایت مجاهد از شهرهای تهران، اصفهان، شیراز و کرج

گرانی کالاهای اساسی
گرانی کالاهای اساسی

دزدی، چپاول، رانت‌خواری و فساد سراپای حکومتی را فراگرفته است که پس از ۴۰سال حاکمیت نامشروع به آخر خط خود رسیده است. آن روی سرکوب اجتماعی، فساد اقتصادی گسترده‌یی است که بهای آن را روزانه آحاد مردم ایران باید بپردازند.

در این گزارش گوشه‌یی از این فشار اقتصادی که حاصل چپاول‌های نجومی و سیاست‌های میهن‌بربادده آخوندهاست آمده است. این گزارش توسط خبرنگاران سایت مجاهد در شهرهای تهران، شیراز، اصفهان و کرج با مشاهده دقیق میدانی انجام شده است.

افزایش سرسام‌آور قیمتها در آستانه عید نوروز و کاهش قدرت اقتصادی مردم عاملی است بر کوچک شدن هر چه بیشتر سفره خانواده‌های ایرانی. کسانی که گاه در ماه به‌جز نان خالی چیزی برای خوردن ندارند و یا برای تأمین همان نان‌ خالی هم باید کلیه‌ یا دیگر اعضای بدن‌شان را در معرض فروش بگذارند.

در این گزارش همچنین تصاویری از دست‌فروشی شهروندان کهن‌سال و زباله‌گردی را مشاهده می‌کنید که گوشه‌یی از روزگار سیاه مردم ایران را به نمایش می‌گذارد.

 

شیراز-نمودارافزایش قیمت کالاهای اساسی

شاخص مقایسه‌ای قیمت‌ برخی کالاهای اساسی ـ شیراز ۱۰اسفند ۹۷

 

شیراز ـ وضعیت برخی از کالاهای اساسی

در شیراز خبرنگار سایت مجاهد به فروشگاههای اتکا، رفاه، جانبو، کوروش و بازارهای عمومی مراجعه کرده و قیمت برخی اقلام اساسی توسط خبرنگار سایت مجاهد بررسی شد.

اولین چیزی که چشم‌گیر است، حضور جمعیت کم مردم در بازارها و فروشگاههاست که نسبت به سال گذشته کاهش شدیدی نشان می‌دهد. علت این امر در واقع کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت‌هاست. قیمت برخی کالاهای اساسی در تاریخ ۱۰اسفند به‌شرح زیر بود:

  • گوشت گوسفند کیلویی ۹۵۰۰۰تومان(سال گذشته قیمت حدود ۳۵۰۰۰تومان بود).

در واقع گوشت گوسفند نسبت به ماه مشابه در سال‌ گذشته بیش از ۲.۵برابر افزایش قیمت نشان می‌دهد.

  • گوشت گوساله کیلویی ۸۵۰۰۰تومان(سال گذشته قیمت حدود ۲۵۰۰۰تومان بود). گوشت گوساله نسبت به ماه مشابه در سال گذشته بیش از ۲برابر افزایش قیمت دارد.
  • مرغ کیلویی ۱۵۵۰۰تومان(سال گذشته قیمت حدود ۶۰۰۰تومان بود).

در این مورد نیز شهروندان شیرازی با یک افزایش تقریباً ۲.۵برابری روبه‌رو هستند.

  • تخم‌مرغ شانه‌ای ۷۸۰۰تومان(سال گذشته قیمت حدود ۳۰۰۰تومان بود).

در این مورد نیز شیرازی‌ها با یک افزایش قیمت تقریباً ۲.۵برابری مواجه هستند.

  • برنج هندی کیلویی ۷۱۰۰۰تا ۷۵۰۰۰تومان و بیشتر(سال گذشته قیمت حدود ۳۰۰۰تا ۳۵۰۰۰تومان بود).

برنج هندی نیز برای شهروندان شیرازی با یک افزایش قیمت تقریباً ۲.۵برابری روبه‌رو است.

  • شکر کیلویی ۶۰۰۰تومان(سال گذشته قیمت حدود ۲۰۰۰تومان بود).

قیمت شکر سال گذشته در شیراز یک‌سوم قیمت امسال بود. شیرازی‌ها در مورد شکر نیز با ۲برابر افزایش قیمت مواجه هستند.

قیمت حبوبات نیز بسیار بالاست.

در شیراز خبری از اقلام دولتی مثل گوشت و مرغ وارداتی نیست در نتیجه شیرازی‌ها با مشکل صف‌های آن‌چنانی که در شهرهای دیگر به‌وجود آمده، روبه‌رو نیستند! چرا که باید مرغ را با همان قیمت‌های گران بازارسیاهی خریداری کنند. در ورودی تمام فروشگاههایی که قبلاً گوشت و مرغ یخ‌زده دولتی می‌فروختند نیز روی پلاکاردهای بزرگ نوشته شده که گوشت و مرغ دولتی نداریم!

با توجه به این‌که اغلب شهروندان نیز توان خریدشان بسیار پایین است در نتیجه میزان گوشت مصرفی‌شان را به‌شدت کاهش داده و اغلب در حد ۲۵۰گرم یا حتی کمتر! می‌خرند.

شیراز‌ی‌ها همچنین با بحران شکر و قحطی شکر در بازار مواجه هستند. در حال حاضر تنها قلمی که اساساً در شیراز یافت نمی‌شود، شکر است. قیمت شکر برای واردکنندگان ۶۰۰۰تومان تمام می‌شود. اما از سوی تعزیرات حکومتی اجازه فروش بیش از ۳۵۰۰تومان داده نشده و به همین علت کسی شکر وارد نمی‌کند در نتیجه شکر در شیراز نایاب شده است.

 

گسترش فقر و نمای دردناک آن در سطح شهر شیراز

در سطح شهر فقر عریان با وضوح تمام به چشم می‌خورد. در زیر تصویر خانمی که مشغول زباله گردی است، مشاهد می‌شود. این یک تصویر منحصر به‌فرد نیست و متأسفانه اکنون این قبیل صحنه‌ها در شیراز برای عابران عادی شده است.

 

زباله گردی در شیراز

گسترش فقر در شیراز

 

تهران ـ وضعیت دسترسی به کالاهای اساسی

بنا‌ به گزارش خبرنگاران سایت مجاهد در تهران قیمت برخی کالاهای اساسی در روز ۱۰اسفند ۹۷به شرح زیر است:

- گوشت گوسفند کیلویی ١٢٥٠٠٠تومان

- گوشت گوساله کیلویی ١٢٠٠٠٠تومان

- گوشت مرغ کیلویی ١٦٥٠٠تومان

- تخم‌مرغ یک شانه ۳۰عددی ١٨٠٠٠تومان

- شکر کیلویی ٥٥٠٠تومان

قیمت کالاهای اساسی در تهران به نسبت شهرستانها حداقل ۳۰درصد گران‌تر گزارش‌شده است.

بر اساس گزارش خبرنگاران سایت مجاهد از نقاط مختلف تهران، مردم به‌علت فشارهای اقتصادی آشکارا خامنه‌ای جلاد را در خیابان‌ها و معابر عمومی مخاطب قرار داده و ناسزا می‌گویند. میزان نارضایتی مردم در صف‌های خرید در تهران بسیار بالا و فضای عمومی ملتهب است.

 

اصفهان.نمودار افزایش قیمت کالاهای اساسی

شاخص مقایسه‌ای قیمت برخی اقلام اساسی ـ اصفهان ۱۰اسفند ۹۷

 

اصفهان ـ قیمت برخی کالاهای اساسی

قیمت برخی کالاهای اساسی در اصفهان توسط خبرنگار سایت مجاهد در روز ۱۰اسفند ۹۷به این ترتیب گزارش‌شده است:

- گوشت گوسفند بدون استخوان کیلویی ۱۱۵تا ۱۳۰هزار تومان

- گوشت گوسفند با استخوان کیلویی ۹۵تا ۱۰۰هزار تومان

- گوشت گوساله کیلویی۹۰تا ۹۵هزار تومان

- گوشت مرغ کیلویی ۱۵۲۰۰تومان

- تخم‌مرغ سیمرغ شانه‌ای ۱۰هزار تومان

- برنج هندی کیلویی ۶۵تا ۸۰هزار تومان

برای مقایسه این قیمتها با اسفندماه سال گذشته، به نمودار بالا نگاه کنید.

 

قیمت برخی کالاهای اساسی در شب عید ـ کرج ۱۰اسفند ۱۳۹۷

قیمت برخی کالاهای اساسی در شب عید ـ کرج ۱۰اسفند ۱۳۹۷

 

کرج ـ قیمت برخی کالاهای اساسی و فضای مردمی

گزارش خبرنگار سایت مجاهد از کرج بیانگر وضعیت بحرانی در قیمت بسیاری از کالاهای اساسی است. مردم در این منطقه علناً علیه وضعیتی که رژیم ایجاد کرده ابراز نارضایتی کرده و سردمداران رژیم را آماج دشنام‌های خود قرار می‌دهند.

 

گزیده نکاتی از یک گزارشی ارسالی از کرج

  • یک راننده تاکسی گفت: «ساعت ۵صبح خانمی سوار تاکسی شد. از او پرسیدم کجا می‌روید که گفت خیابان طالقانی. امروز قرار است گوشت مرغ یخی توزیع شود. من خواستم تا بچه‌ها از خواب بیدار نشده‌اند بروم تا زودتر نوبتم برسد شاید بتوانم گوشت مرغ کوفتی را که معلوم نیست چه هست بگیرم و به شکم گرسنه بچه‌هایم بریزم. چون چند ماهی است رنگ گوشت را در خانه ندیده‌اند. وی فقط بد و بیراه به آخوندها می‌گفت و این‌که چه بلایی بر سر مردم آورده‌اند».
  • قنادی محله می‌گفت: «برای خرید مواد اولیه رفته بودم. شکر از کیلویی ۳۷۰۰تومان به ۷۳۰۰تومان رسیده بود. روغن نباتی بسیار کمیاب است و اگر گیر بیاید از ۶۰هزار تومان تا ۱۲۰هزار تومان است». وی می‌گفت: «کرایه مغازه هم سنگین است. خدا به دادم برسد. خدا آخوندها رو ریشه‌کن کنه. احتمالاً تا بعد از عید نتوانم دوام بیاورم».
  • یک راننده تاکسی گفت: «ای آقا آخوندها امسال رفتنی هستند. قرار بود ۴۰سال حکومت بکنند که کردند. البته این را من نمی‌گویم،‌ پدران ما می‌گویند که قرار است زنی بیاید و مملکت را از دست این آخوندهای مزدور در بیاورد».
  • یک نانوا ‌گفت: «آرد هم به‌شدت کمیاب شده است و از کیسه‌ای ۶۰هزار تومان به ۹۰هزار تومان رسیده است».
  • یک دارو خانه‌دار گفت: «عدم توانایی در تهیه داروهای خاص مانند انسولین «قلمی» به‌علت این‌که شرایط باز پرداخت کوتاه‌مدت است با کمبود شدید مواجه شده و به‌صورت سهمیه‌ای توزیع می‌شوند».
  • اکنون در کرج عموماً اقشار کم‌درآمد به جای مصرف مرغ، مصرف جگر و سنگدان مرغ بالا رفته چون قیمت آن کمتر است.
  • گوشت گوساله در کرج در حال حاضر کیلویی ۹۵۰۰۰تومان است.
  • قیمت مواد شوینده نیز افزایش یافته است. شامپو گلرنگ از ۵۴۰۰تومان به ۷۳۰۰تومان رسیده است.

 

نمونه‌های فوق تنها گوشه‌یی از ابر بحرانهایی است که رژیم آخوندی را در فاز پایانی احاطه کرده و هر روز در گرداب‌ آنها بیشتر فرو می‌رود.

۴۰سال حاکمیت آخوندها چیزی جز فقر و بدبختی و بحران عاید مردم ایران نکرده است و تنها راه عبور و فائق آمدن بر این بحرانها نیز نابودی تمامیت رژیمی است که اینک در آستانه سرنگونی قرار گرفته است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ab7f5b08-ed0f-4469-9e8b-c1ebb769d16c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات