728 x 90

«برجام بدون آمریکا، شدنی یا ناشدنی؟»!

برجام نا فرجام
برجام نا فرجام

پس از خروج آمریکا از برجام دولت آخوند حسن روحانی دست به دامان اروپا شد و به فاصله چند روز پس از خروج آمریکا ظریف را روانه بروکسل کرد تا در مذاکره با وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس و با علم کردن برجام اروپایی راهی برای نجات این توافقنامه پیدا کند.

اما با جوابی که از اروپایی‌ها گرفت و موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم تأکید کرد که اروپا نمی‌تواند در این رابطه به رژیم تضمین بدهد، ظریف دست از پا درازتر بروکسل را ترک کرد.

اکنون هر چه که زمان می‌گذرد، این واقعیت بیشتر مشخص می‌شود که با خروج آمریکا از برجام، پا برجا ماندن آن بسیار بسیار نامحتمل است.

مشکل نظام آخوندی در حال حاضر و در آینده نیز با آمریکا، موضوع تحریم‌های گسترده اقتصادی است که این کشور علیه رژیم برقرار می‌کند. تحریم‌هایی که   شرکتهای اروپایی که با رژیم داد و ستد بکنند را هم در بر خواهد گرفت.

 

ناکارآمدی برجام اروپایی

بر این اساس است که ظرف دو ماه گذشته شاهد بودیم که بسیاری از شرکتهای بزرگ اروپایی از ایران خارج شده‌اند و بسیاری دیگر هم در آستانه توقف فعالیتهای اقتصادی خود در ایران هستند.

از طرفی بارها سران کشورهای آلمان و فرانسه هم اعلام کرده‌اند که آنها نمی‌توانند مانع خروج شرکتهای اروپایی شوند، تا جایی که امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه گفت من رئیس شرکت توتال نیستم.!

اخیراً آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت: «شرکتهایی که می‌خواهند خطر مواجه شدن با اقدامات تنبیهی آمریکا را به جان خریده و به همکاری تجاری با ایران ادامه دهند، خودشان باید تصمیم بگیرند که آیا حاضر به ریسک کردن هستند یا نه».!(خبرگزاری تسنیم ۱۸تیر ۹۷)

واضح است که در اساس این دولتهای اروپایی نیستند که قرار است با رژیم داد و ستد داشته باشند و در ایران سرمایه‌گذاری کنند، بلکه این بخش خصوصی و شرکتها هستند که باید تمایل به این کار داشته باشد.

اکنون با توجه به خروج شرکت‌‌های اروپایی از ایران و قطع رابطه شرکتهای حمل ونقل اروپایی با رژیم به‌خاطر ترس از تحریم‌های آمریکا چنین تمایلی وجود ندارد.

بنابراین کارکرد برجام اروپایی آن‌چنان که نظام آخوندی انتظار دارد آن را در برابر تحریم‌های آمریکا محافظت کند، بسیار پایین است و نمی‌تواند چنین انتظاری را برآورده کند.

 

یأس و سرخوردگی در رژیم نسبت به «برجام اروپایی»

مجموعه‌این مسایل است که باعث یاس و سرخوردگی رسانه‌ها و مهره‌های حکومتی نسبت به موضع اروپا در رابطه با برجام شده است.

در این رابطه حسن بهشتی‌پور از عناصر باند روحانی ضمن اشاره به طولانی شدن مذاکرات اروپا و همزمانی پایان این مذاکرات با زمان شروع تحریم‌های آمریکا نسبت به این موضوع اظهار بد بینی می‌کند و بیانیه اتحادیه اروپا را مایوس کننده می‌نامد.

وی تأکید می‌کند مشخص نیست وعده‌های داده شده در بیانیه اخیر اتحادیه اروپا بعد از دیدار وین در چه زمانی و توسط چه کسانی انجام می‌شود و جزییات بسته پیشنهادی اروپا مشخص نیست.(سایت راه دانا ۱۹تیر ۹۷)

افشار سلیمانی دیگر مهر‌ه این باند هم نگران وجه المصالحه قرار گرفتن رژیم به‌خاطر «فشارهای آمریکا به اروپا و چین و روسیه‌» است.(سایت دیپلوماسی ایرانی ۱۹تیر۹۷)

حشمت الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع نیر در زمینه بیانیه اروپایی‌ها می‌گوید: «بیانیه‌ای که اروپایی‌‌ها مطرح کردند، همان‌طور که آقای روحانی هم گفتند بسیار مأیوس‌کننده و ناامیدکننده بود. اروپایی‌ها با ارسال این بیانیه کلی به ایران به‌دنبال خرید فرصت و زمان هستند تا بتوانند زمان را به نفع خود نگه دارند».(خبرگزاری ایرنا ۱۹تیر۹۷)

سایت دیپلوماسی ایرانی ۱۹تیر۹۷هم با این پرسش که «برجام بدون آمریکا شدنی یا نشدنی» است، تردید خود را نسبت به ادامه برجام چنین ابراز می‌کند: «...ایران تلاش دارد برای حل این مشکل و حفظ برجام از اروپاییها کمک بگیرد. اما مشخص نیست اروپاییها تا چه اندازه توان حفظ برجام و کمک به ایران برای استفاده از مزایای اقتصادی برجام را دارند. اگر کشورهای ۴+۱نتوانند در برابر آمریکا ایستادگی کنند یا از طرق دیپلوماسی راهی برای خروج از شرایط کنونی نیابند یا نتوانند آمریکا را وادار به ادامه مذاکرات چندجانبه کنند، قطعاً شرایط سختی پیش روی ایران قرار دارد».

واقعیت این است در حالی که شمشیر تحریمهای ثانویه آمریکا بر بالای سر شرکتهای اروپایی قرار دارد؛ آن‌چنان که سران اروپایی بارها اعلام کرده‌اند، دولتها نمی‌توانند بانکها و شرکتهای بزرگ را قانع کنند با حاکمیت آخوندی رابطه داشته باشند. بر اساس این واقعیتها است که رسانه‌ها و مهر‌ه‌های حکومتی به باقی ماندن برجام بدون آمریکا با دیده شک و تردید نگاه می‌کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2132f915-fe3d-418d-9c63-952bf23bde05"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات