728 x 90

«برجام خیالی»! و برجام واقعی

برجام
برجام

اذعان خامنه‌ای به جنگ قدرت بین باندها بر سر برجام

تک و پاتک باندهای نظام بر روی جسد برجام هم‌چنان ادامه دارد. این تک و پاتک تا جایی دامنه پیدا کرد که خامنه‌ای را از زیج طولانی به در آورد و او را مجبور کرد که در وضعیت شکنندهٔ نظام بر جنگ قدرت باندها صحه بگذارد و به‌نحو ملتمسانه‌ای از آنها بخواهد که از وضعیت فلاکت‌بار نظام بچیند و بیش از این به سر و کول هم نپرند.

«اختلافات خود را با مذاکره با یکدیگر حل کنید. مگر نمی‌گویید باید با دنیا مذاکره کرد، آیا نمی‌شود با عنصر داخلی مذاکره و اختلافات را حل کرد؟» (انتخاب. ۲۶آذر۹۹)

برجام خیالی و شارلاتانیسم روحانی

یک سر جنگ قدرت باندها بر سر برجام حسن روحانی و باند مغلوب نظام است. آنها از رئیس جمهور آینده آمریکا تصویری ساخته‌اند که به‌محض رسیدن به کاخ سفید، به ۳فرمان اجرایی تحریم‌ها را لغو خواهد کرد و برجام را دوباره در سینی طلایی به رژیم تقدیم خواهد کرد و به جبران مافات خواهد پرداخت.

این همان برجام خیالی و «بایدن خیالی» (۱) است که روحانی با ساختن آن، هم آینده نظام را به آن گره زده است و هم ساختار بودجه را سال آینده را.

این همان بایدنی است که روحانی در نشست خبری با خبرنگاران دستچین شدهٔ حکومتی و برخی خبرنگاران خارجی، در مورد او گفت:

«از آقای بایدن من نشنیدم که بگوید که اگر بخواهم برگردم باید یک توافق دیگر و قوی‌تری داشته باشیم. این حرف ترامپ است و حرف بایدن نیست. ترامپ همین را می‌گفت، می‌گفت این توافق را قبول نداریم و باید برگردیم به یک توافق قوی‌تر».

این حرف روحانی، علاوه بر شارلاتانیسم او، نشان داد که رئیس جمهور شیاد رژیم یا خبرها را نمی‌خواند یا آنها را مطابق میل خود سانسور و تفسیر می‌کند.

طعنه‌های کیهان شریعتمداری به روحانی

سر دیگر جنگ قدرت بر سر برجام، باند غالب نظام است که بازگشت به مذاکره را در شرایط حاضر به نفع موجودیت نظام نمی‌بیند اما به‌جز تاختن به باند مغلوب راه‌کار مشخصی برای مقابله با بحرانهای دوران سرنگونی ندارد.

کیهان (۲۶آذر۹۹) در مطلبی با طعنه به رئیس جمهور ارتجاع حالی کرد که باید از برج عاج خیال‌ بافته به واقعیت‌های سرسخت قدم بگذارد. وضعیت نظام فلاکت‌بارتر از آن است که او در داخل حباب آن را می‌بیند. دولت جدید آمریکا نه تنها تحریم‌ها را برنخواهد داشت، بلکه از آنها به‌عنوان اهرمی برای برجام‌های موشکی، منطقه‌یی و حقوق‌بشر استفاده خواهد کرد.

«جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا هم‌چنین در روزهای گذشته در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت که به شرط تبعیت مجدد ایران از محدودیت‌ها، به برجام باز خواهد گشت.

بایدن در ادامه تأکید کرد که ما از طریق مشورت با متحدان و شرکای خود، وارد مذاکرات و توافقات بعدی برای تشدید و تمدید محدودیت‌های هسته‌یی ایران خواهیم شد و هم‌چنین به برنامه موشکی ایران و مسائل منطقه‌یی نیز خواهیم پرداخت.

جو بایدن هم‌چنین با گستاخی اعلام کرد که هر زمان نیاز باشد، آمریکا گزینه بازگشت تحریم‌ها را در اختیار دارد و ایران نیز این موضوع را می‌داند».

رسانهٔ وابسته به بیت خامنه‌ای، در ادامه به حسن روحانی و باند مغلوب نظام یادآوری می‌کند که آنچه در واقعیت می‌گذرد خلاف پندارها و تصورات آنهاست. وضع وخیم‌تر از آن است که گمان می‌شود.

«موضع‌گیری بایدن و اعضای اصلی تیم وی درباره برجام دقیقاً تکرار موضع‌گیری ترامپ و پمپئو است. در حقیقت جمهوری‌خواهان و دموکراتها در مسألهٔ ایران و به‌طور خاص در برجام دارای وحدت استراتژیک بوده و فقط در تاکتیک‌های رسیدن به هدف دچار اختلاف‌نظر هستند». (همان)

استبداد دینی و شقوق سیاه در برجام واقعی

کیهان خامنه‌ای در ادامه شقوق سیاه در پیش روی رژیم را یک به یک برمی‌شمارد و اعتراف می‌کند که تغییر رئیس جمهور در آمریکا نه تنها چشم‌اندازی از گشایش در پیش روی استبداد دینی نمی‌گشاید، بلکه وضعیت را از آنچه که بود سخت‌تر می‌کند.

«نگاه بایدن همان‌گونه که پیش‌تر نیز بیان کرده بود، ناظر به فشار هوشمندانه علیه ایران است که می‌تواند حتی خطرناک‌تر از رفتار جمهوری‌خواهان باشد. مخالفان ترامپ در دولت بایدن می‌گویند، ترامپ برخلاف شعاری که داده بود، نتوانست ایران را به مذاکره جدید مجبور کند و امتیاز جدیدی بگیرد و اگر آنها در رأس کار بودند، در برجام می‌ماندند، توافق هسته‌یی را گروگان می‌گرفتند و تهدید می‌کردند که اگر ایران برجام دو و سه را نپذیرد، از توافق هسته‌یی خارج می‌شوند.

این مسیری است که دولت آینده آمریکا از مذاکره با کشورمان در نظر دارد و در حقیقت، تضعیف و در بند کشیدن مؤلفه‌های قدرت نظام اسلامی را با همه ابزارهای موجود نشانه رفته است». (همان)

استراتژی دیوار تحریم‌ها

علاوه بر آنچه گفته شد، یک سایت حکومتی دیگر از ابعاد جدیدتری از فلاکت نظام در ماههای آینده پرده برداشت. این سایت از قول اندیشکده و مؤسسه مطالعاتی «کویینسی» نوشت:

«هدف از استراتژی جدید که به نام «دیوار تحریم‌ها» نامیده می‌شود و توسط «مارک دوبوویتز» مدیر اندیشکده دفاع از دموکراسی‌ها مطرح‌شده، آن است که از لحاظ سیاسی هر رئیس‌جمهور بعدی آمریکا که بر سر کار می‌آید قادر و جرأت برداشتن تحریم‌های اعمال شده بر ایران را نداشته باشند» (حمایت. ۲۶آذر۹۹) .

این سایت سپس می‌نویسد برای ایجاد این دیوار بخش‌های صنعتی و بانکی نیز لازم است تحریم شوند. در این‌صورت لغو یا تعلیق تحریم‌ها به آسانی امکان‌پذیر نیست. «در خوش‌بینانه‌ترین حالت، چنان‌چه کنگره نیز با بایدن همراه شود، دست‌کم بخشی از تحریم‌ها برای امتیازگیری هم‌چنان باقی خواهد ماند».

***

ماحصل این‌که رژیم به اعتراف خامنه‌ای، در وانفسای خفگی و در اوج بحرانها به‌شدت نیازمند آن است که حتی یک‌ساعت زودتر تحریم‌ها برچیده شود، آنچه در عمل دیده می‌شود، برخلاف این تمایل است. استبداد دینی یا باید پیه افزایش تحریم‌های بیشتر را به تن بمالد یا به برجام واقعی (برجام‌های موشکی، منطقه‌ای) تن بدهد. در این فضا، جنگ قدرت باندها نه تنها راه به جایی نمی‌برد، بلکه بنیهٔ رژیم را در مقابله با شقوق سیاه می‌کاهد. آنچه در این روزها شاهد آن هستیم این ادعا را به‌خوبی اثبات می‌کند.

پانوشت: ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(۱) «بایدن خیالی» اصطلاحی است که کیهان، ارگان اختصاصی ولی‌فقیه آن را باب کرده است:

«برخی دولتمردان و از جمله آقای رئیس‌جمهور، از «بایدن خیالی» سخن می‌گویند؛ چرا که جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با آنچه دولتمردان و برخی فعالان مدعی اصلاحات و رسانه‌های زنجیره‌یی از وی توصیف می‌کنند، هیچ تناسب و نقطه اشتراکی ندارد». (کیهان. ۲۶آذر۹۹)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d0488cac-6afa-4cb5-a347-04dd56942f92"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات