728 x 90

بودجه۱۴۰۰ زیر ذره‌بین (۴)

بودجه ۱۴۰۰ زیر ذره‌بین (۴)
بودجه ۱۴۰۰ زیر ذره‌بین (۴)

در قسمت‌های پیشین این نوشته نگاهی شد به منابع آشکار و نهان بودجه ۱۴۰۰ در این قسمت به کسری بودجه و دیگر منابع رژیم و هم‌چنین بودجه نهادهای آخوندی و نهادهای نظامی رژیم پرداخته خواهد شد.

 

کسری بودجه

روی میزان کسری بودجه ۱۴۰۰ هنوز اتفاق‌ نظری میان پژوهش‌گران وجود ندارد، اما اعدادی که دیگر منابع حکومتی اعلام می‌کنند نزدیک به هم‌اند، به‌عنوان نمونه:

تسنیم در مورد کسری بودجه ۱۴۰۰ می‌نویسد:

«حتی در صورت استفاده از ظرفیت خرید اوراق بیشتر توسط بانکها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری (به میزان ۱۴۵هزار میلیارد تومان) هم‌چنان حدود ۱۷۵هزار میلیارد تومان کسری تأمین نشده باقی می‌ماند که می‌تواند مستقیم یا غیرمستقیم به افزایش پایه پولی و نقدینگی بیانجامد و تورم‌های شدیدی در سال آتی و سال‌های بعد در پی داشته باشد».

اما همین رسانه یعنی تسنیم در یک پژوهش دیگر می‌نویسد: «بودجه ۱۴۰۰ رژیم در همین نقطه یک کسری بودجه ۳۲۰هزار میلیارد تومانی نشان می‌دهد».

و به‌نوشته سایت حکومتی خانه ملت (به‌نقل از زاکانی) «کسری بودجه سال آینده معادل ۳۴۴هزار میلیارد تومان است».

ولی با وجود چنین کسری بودجه‌ای، شگفتی آنجاست که بودجه شرکت‌های دولتی نسبت به سال گذشته نه تنها کم نشده بلکه تقریباً ۱۰درصد افزایش هم پیدا کرده است!

در جدول زیر میزان کسری بودجه رژیم را که سایت حکومتی تسنیم منتشر کرده می‌توان دی

جدوال منابع بودجه و میزان کسری آن

جدول منابع بودجه و میزان کسری آن

برآورد قانون برنامه ششم توسعه

«در حال حاضر بیش از ۴۰۰هزار میلیارد تومان پروژه‌های ناتمام وجود دارد. ضمن آن که بدهی دولت به پیمانکاران هزاران میلیارد تومان برآورد می‌شود و پیشنهاد دولت در خصوص تهاتر ۴۰هزار میلیاردی ارایه نفت به پیمانکاران به‌منظور پرداخت بخشی از بدهی‌های دولت هم در بودجه سال٩٨ عملی نشد؛ زیرا در حالی که دولت با چالشهای تحریمی برای فروش نفت درگیر است، انتظار فروش نفت توسط بستانکاران دولت غیرمنطقی بوده است» (روزنامه اعتماد آذر۹۹).

 

اما یارانه‌های نقدی؟

با وجود تورم رسماً اعلام شده زیر ۳۰درصدی، یارانه‌ها هم‌چنان به همان میزان چند سال پیش خواهد بود چرا که به‌رغم پیش‌بینی هزینه ۷۴هزار میلیارد تومانی یارانه‌ها، اما رقم منبع آن ۴۲هزار و ۸۰۰میلیارد تومان ذکر شده است!

اما نکته مهم‌تر آن است که به سازمان هدفمند‌سازی یارانه‌ها اجازه داده شده تا در صورت عدم تحقق منابع پیش‌بینی شده در جدول این تبصره، معادل کسری منابع، اوراق مالی اسلامی با تضمین خود منتشر نماید تا پرداخت یارانه‌های نقدی و کمک حمایت معیشتی خانوارها دچار وقفه نگردد! (ص۵۲ کتاب لایحه بودجه ۱۴۰۰) این در حالی است که بهای یک شانه تخم‌مرغ در آذر و دی ۹۹ بین ۴۷هزار تا ۶۰هزار تومان در نوسان بود که در هرحال، بیشتر از یارانه نقدی است، یعنی با یارانه یک ماه حتی نمی‌توان یک شانه تخم‌مرغ خرید!

 

بودجه نهادهای آخوندی و آقازاده‌ها

یکی دیگر از ردیف‌های بودجه که مورد توجه مردم و شبکه‌های اجتماعی و حتی رسانه‌های حکومتی قرار گرفت، بودجه نهادهای آخوندی و آقازاده‌ها است. به‌عنوان نمونه بودجه جامعه‌المصطفی مبلغ ۴۶۵میلیارد تومان است در حالی‌که بودجه پارسالش مبلغ ۳۰۹میلیارد تومان بوده است یعنی افزایش بودجه این نهاد با توجه به نرخ تورم در نظر گرفته شده است، امری که فرضا در مورد دستمزد کارگران رعایت نشده.

بودجه فرهنگستان زبان و ادب فارسی ۳۴میلیارد و ۳۳۸میلیون تومان. این نهاد تحت ریاست حداد‌عادل از بستگان خامنه‌ای است.

همین فرهنگستان برای واژه‌گزینی ۱۰میلیارد و ۹۲۰میلیون تومان بودجه می‌گیرد!

بودجه بنیاد قاسم سلیمانی ۸و نیم میلیارد تومان.

اعتبارات رفاهی نمایندگان مجلس ۱۱۸میلیارد تومان.

روزنامه حکومتی ستاره صبح نوشت: «۴۳ دستگاه مذهبی در بودجه سال آینده ۷۲۵۲میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان بودجه می‌گیرند. بودجه برخی از این نهادها چند برابر سهم برخی وزارتخانه‌ها یا سازمانهای بزرگ کشور است»

در یک مورد دیگر آخوند مسیح مهاجری در روزنامه جمهوری نیمه آذر۹۹ نوشت: «در لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور، برای شــورای عالی حوزه علمیه قم، چند مؤسسه حوزوی، چند مؤسسه تحقیقاتی وابسته به حوزه علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی و چند مجمع بین‌المللی بودجه‌هایی در نظر گرفته شده است. ...در حوزه علمیه، نهادهایی مانند شورای عالی و تعدادی از مؤسسات تحقیقاتی با نامها و عناوین مختلف، از بودجه دولتی استفاده می‌کنند و همین وابستگی موجب فاصله گرفتن آنها از مردم شده است. سازمان تبلیغات اسلامی نیز یکی از مؤسساتی است که ردیف بودجه دارد و حیاتش به آن وابسته است (در حالی‌که) در اصل لزوم ادامه کار بعضی از این دســتگاه‌ها مثل ســازمان تبلیغات اسلامی‌ تردیدهای اساسی وجود دارد».

وب‌سایت خبری تجارت نیوز هم نوشت: «بودجه هزار میلیارد تومانی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه از مجموع بودجه مجلس و سازمان اورژانس کل کشور بیشتر است. هم‌چنین بودجه ۶۵۰میلیارد تومانی شورای عالی حوزه‌های علمیه نیز بیش از پنج برابر بودجه وزارت علوم است!

ضمن آن‌که افزایش بودجه برخی از این نهادها تا میزان ۱۵۰درصد در شرایطی صورت گرفته که بودجه برخی ردیف‌های مهم از جمله وزارت آموزش و پرورش به یک‌سوم تقلیل یافته است.

رئیس مجلس ۴۰میلیارد تومان از ردیف بودجه در اختیار دارد و این اعداد بیشتر از دولت نهم و دهم وارد بودجه شده است.

محمدرضا خباز گفته بود: «پرداخت حقوق و مزایا تا مجلس ششم پایین بود، اما در مجلس هشتم که علی لاریجانی رئیس مجلس شد هر سال۳میلیارد تومان بودجه در اختیار رئیس مجلس قرار می‌گرفت، اما با تلاش لاریجانی این رقم به ۳۰میلیارد تومان افزایش یافت که رئیس مجلس هراز چندی پولی را به‌حساب نمایندگان واریز می‌کرد».

یک مورد دیگر:

«قانونی با عنوان قانون حمایت از مؤلفان، مصنفان و هنرمندان در سال۱۳۴۸ در مجلس ملی وقت تصویب شده است که بر مبنای ماده ۱۲ آن، مدیریت و مدت استفاده از حقوق مادی آثار مکتوب و سمعی و بصری شخصیتهای بزرگ و مؤلف بعد از فوت آنها، به مدت ۳۰سال، برعهده وراث یا کسی که خود مرحوم وصیت کرده، خواهد بود و بعد از آن برعهده وزارت فرهنگ و هنر است. مؤسسات حفظ آثار شخصیت‌ها به‌منظور حفظ آثار و ترویج و نشر آثار و ترویج افکار و آرای شخصیت‌ها باید از این قانون پیروی کنند.

علی مطهری فرزند مرتضی مطهری سال۸۹ (۳۱ سال بعد از قتل پدرش)، برای این‌که مدت استفاده وی از حقوق مادی (پدرش) تمام شده بود به‌دنبال تمدید این مدت برآمد و سعی کرد اول با تصویب ماده واحده‌ای در مجلس شورای اسلامی، آثار مطهری را از این قانون مستثنی کند!

نمایندگان کمیسیون فرهنگی، مدت زمان را برای همه شخصیت‌ها و مؤلفان از ۳۰سال به ۵۰سال افزایش دادند. سپس در صحن علنی مجلس، حضرات نماینده مدت زمان را مادام العمر کردند که شورای نگهبان نپذیرفت. مجدد در رفت و برگشت، مدت زمان برای همه شخصیت‌ها ۵۰سال شد»! (سایت خبر فوری رژیم۹۹۰۹۱۶).

 

ادامه دارد

بیشتر بخوانید

بودجهٔ ۱۴۰۰ زیر ذره‌بین (۱)

بودجهٔ ۱۴۰۰ زیر ذره‌بین (۲)

بودجهٔ ۱۴۰۰ زیر ذره‌بین (۳)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7b0466d6-65bf-40e5-b0e8-ee280aaa0a7e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات