728 x 90

تاکسی اینرنتی اسنپ به سبک آخوندها

تاکسی اینرنتی اسنپ به سبک آخوندها
تاکسی اینرنتی اسنپ به سبک آخوندها

روز 24بهمن96 جمعی از رانندگان تاکسی بی‌سیم و تاکسی تلفنی قم با تجمع در مقابل شهرداری، اعتراض خود را به فعالیت اسنپ (تاکسی اینترنتی) اعلام کردند.

رانندگان در ادامه اعتراض خود در شهر به‌راه افتاده و با بوق‌های ممتد، توجه مردم را جلب کردند و اعتراض خود را به گوش همگان رساندند

مشابه همین ماجرا همانروز در کرمان اتفاق افتاد و دفتر تازه تأسیس شرکت تاکسی اینترنتی اسنپ در کرمان پیش از این‌که رسماًًًً افتتاح بشود،  مورد حمله عده‌یی ناشناس قرار گرفت و تقریباً ویران شد. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی کرمان گفت: به اعتقاد من، «رانندگانی که دفتر اسنپ کرمان را به هم ریخته‌اند، تحت پوشش اتحادیه صنف اتومبیل کرایه بوده‌اند». اما رئیس اتحادیه صنف اتومبیل کرایه کرمان این موضوع را تکذیب کرد.

حدود 9ماه پیش، مشابه همین اعتراضها در مشهد  نسبت به فعالیت دو شرکت تاکسی اینترنتی که یکی از آنها تاکسی اسنپ بود، باعث تعطیلی کار آنها در مشهد شد.

داستان چیست؟ آیا یک مشکل معمولی خاص دوران رکود است؟ و ناشی از رقابتهای صنفی؟ یا چیزی بیشتر از این صحبت‌هاست؟

رانندگان معترض شعار می‌دادند اسنپ آمریکایی نابود باید گردد. نرم‌افزار نفوذی نابود باید گردد.

تاکسی اینترنتی در ایران پدیده نسبتاًً جدیدی است. آنچه که این پدیده صرفاً صنفی و خدماتی را در ایران موضوع اینهمه درگیری و اعتراض‌ کرده، گذشته از معضل بیکاری و رقابت در بازار کار، عامل دیگری است که در سایهٴ اختناق حاکم کمتر درباره آن اطلاع‌رسانی شده است.

تاکسی اسنپ ایران، یک  شرکت وابسته به سپاه پاسداران است. این شرکت یکی از زیرمجموعه‌های یک هلدینگ عظیم است که در اکثر حوزه‌های خدمات شهری فعالیت دارد از قبیل حمل و نقل اینترنتی، خرید اینترنتی و بسیاری خدمات دیگر.

مالک اسنپ، «گروه اینترنت ایران» است و سهامدار اصلی گروه اینترنت ایران، شرکت ایرانسل است که سال 1395 با 20میلیون دلار وارد سرمایه‌گذاری در این گروه اینترنتی شد. سرمایه‌ گذاری ایرانسل در گروه اینترنت ایران شامل شرکتهای زیرمجموعه‌ی آن یعنی اسنپ، بامیلو، زودفود، اسکانو و پین تا پین می‌شود.

روز 13اسفند 95 گروه اینترنت ایران در مورد سرمایه‌گذاری ایرانسل اعلام کرد: قصد داریم با همکاری ایرانسل به رشد 70درصدی ماهانه اسنپ شتاب بدهیم.

از تاکسی اسنپ رسیدیم به  گروه اینترنت ایران. از گروه اینترنت ایران رسیدیم به شرکت ایرانسل؛ که نشان می‌دهد صحبت از یک چپاول و دست اندازی به بازار در ابعاد حکومتی است. اما صاحب ایرانسل کی است؟

شرکت خدمات ارتباطاتی ایرانسل دومین اپراتور تلفن همراه و اولین و بزرگترین اپراتور دیتای ایران است

این شرکت در سال ۱۳۸۴با سرمایه‌گذاری مشترک ام‌تی‌ان">گروه‌ام.تی.ان با 49درصد و شرکت صنایع الکترونیک ایران با 51درصدسرمایه،  راه‌اندازی شد. مدیر این شرکت علیرضا قلمبر دزفولی و مالک شرکت، یعنی صاحب شرکت صنایع الکترونیک ایران، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است که یکی از مدیران عامل آن حداقل تا چندی پیش پاسدار حسین باقری(سرکرده فعلی کل نیروهای مسلح رژیم) بوده است.

به این ترتیب دوباره پله پله رسیدیم به هشت پایی به اسم سپاه پاسداران که اسنپ تاکسی را هم قبضه کرده و الآن معلوم می‌شود اعتراضات تاکسی‌رانها در شهرهاى مختلف، علاوه بر جنبهٴ صنفی، در واقع اعتراض به چپاولگری سپاه و سایر ارگانهای اطلاعاتی و امنیتی رژیم از این نهاد در جهت جاسوسی و پرونده‌سازی برای مردم است. پرونده این هشت پا در عرصه‌هایهای مختلف از سدسازی و راه سازی تا انبوه سازی و برج سازی از انحصار واردات و قاچاق وسائل الکترونیکی ازجمله موبایل، تا دزدی آب تالابها و رودخانه‌های ایران و خشکاندن بسیاری از آنها، از انحصار فازهای پروژه‌های جاری در عسلویه، تا کشیدن خط لوله گاز به پاکستان(طرح شکست خورده‌ای که فقط میلیاردها دلار در کیسه پاسداران ریخت) و همچنین انحصار کشیدن بسیاری از خطوط راه‌آهن، مترو، واکنش سازی تا هولدینگهای بزرگ کشاورزی و... دهها هولدینگ و صدها شرکت در عرصه‌های مختلف احتمالاً پس از سرنگونی این نظام چپاولگر قابل بازخوانی خواهد بود. البته با این همه در زیر سایه اختناق و سانسور رژیم ولایتو هم‌چنان بسیاری از سرپنجه‌های غارت آن ناشناس مانده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5983e9ae-acc0-424f-a7dd-3fe6d6d9313e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات