728 x 90

تنگ‌تر شدن حلقه تحریمها در آستانه ۱۳‌آبان

عظمای ولایت در چنبره تحریمها
عظمای ولایت در چنبره تحریمها

در حالی‌که کمتر از ۲هفته به شروع دور جدید تحریمها که از ۱۳آبان آغاز می‌شود و هم صادرات نفت و گاز و انرژی رژیم و هم سیستم بانکی و هم خطوط کشتیرانی آن‌ را هدف قرار می‌دهد، آمریکا منتظر این موعد نمانده و تحریمهای جدیدی را در زمینه‌های مختلف اعلام کرده و کشورها و شرکتهای بین‌المللی را نیز به خودداری از هر گونه معامله با رژیم فراخوانده است.

سیگال مَندلکر، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا، گفت: «اعمال تحریم‌ها برای (رژیم) ایران گران تمام خواهد شد».

وی که به همراه استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، به اسراییل سفر کرده، طی مصاحبه‌یی گفت که ایالات متحده انتظار دارد با اعمال تحریم‌ها خرید نفت ایران توسط کشورهای خارجی به اندازه قابل‌ملاحظه‌ای کاهش پیدا کند.

مندلکر افزود: «از آنجا که اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی آن کشور وابسته است، تحریم‌های جدید تاثیر وسیعی بر آن کشور خواهد گذاشت. و این تاثیرها در ماه‌های اخیر با سیر نزولی ارزش ریال در بازار سیاه ارز ایران خود را نشان داده است».

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، هم گفت: «هدف از سفر به ۶کشور خاورمیانه، تبادل‌نظر برای اعمال تحریم‌ها علیه (رژیم) ایران است تا هرگز نتواند به سلاح اتمی دسترسی پیدا کند».

در همین حال جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا که به روسیه سفر کرده، روز گذشته در مسکو گفت: «تحریمهای ایالات متحده علیه تهران تاثیراتی روی بازارهای جهانی نفت داشته است و هر دو کشور روسیه و ایالات متحده می‌توانند از سیاست تحریمهای آمریکا علیه رژیم ایران بهره ببرند».

از سوی دیگر سفارت آمریکا در لندن اعلام کرد: «افراد و نهادهایی که از تحریمهای آمریکا علیه (رژیم) ایران تبعیت نکنند با عواقب شدیدی مواجه خواهند شد».

این هشدار را دوشنبه گذشته سفارت آمریکا در لندن در حساب توئیتری متعلق به این سفارت اعلام کرد و گفت: «ضرب‌الاجل زمانی تحریم‌های ایران ۴نوامبر ۲۰۱۸ می‌باشد. دولت آمریکا به کمپانی‌ها در سراسر جهان زمان داده است تا معاملات تجاری خود با ایران را خاتمه دهند، ولی افراد و نهادهایی که از تحریم‌ها علیه ایران تبعیت نکنند با عواقب شدیدی مواجه خواهند شد».

در همین حال جانسون، سفیر آمریکا در انگلستان نیز روز گذشته طی توئیت جداگانه‌یی با یادآوری این‌که تحریمها از ۴نوامبر(۱۳‌آبان) شروع می‌شوند گفت: «کمپانیها می‌توانند انتخاب کنند: یا با (رژیم) ایران معامله کنید یا با ایالات متحده، نمی‌توانید هر دو را انجام دهید».

اما تنها آمریکا نیست که تحریمهای خود علیه رژیم را تشدید کرده، بلکه دولت فرانسه نیز همسو با آمریکا بر دامنه تحریمهای خود علیه آن افزوده است. کیهان خامنه‌ای ۱آبان ۹۷ فهرستی طولانی از تحریمها و ممنوعیت‌هایی که طی ماههای اخیر فرانسه علیه رژیم اعمال کرده را درج کرده و دولت روحانی را به‌خاطر انفعال و تن‌دادن به این تحریمها، مورد حمله قرار داد.
کیهان ضمن اشاره به موضع‌گیری‌های اخیر دولت فرانسه از جمله اخراج یک دیپلمات رژیم که از جانب رژیم بی‌پاسخ مانده، نوشت: «اقدامات خصمانه فرانسه در ماه‌های اخیر به حوزه دیپلماتیک محدود نمی‌باشد. از ۲۹مهر تا ۳آبان ۹۷ نمایشگاه بین‌المللی مواد غذایی پاریس موسوم به SIAL برگزار می‌شود. نکته قابل‌تأمل اینجاست که فرانسه، پاویون ایران در نمایشگاه مذکور را بسته است و در ادامه این رفتار خصمانه، حضور بازرگانان و شرکت‌کنندگان ایرانی برای بازدید از این نمایشگاه را نیز ممنوع اعلام کرده است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4a7873e1-5aa5-49c2-bc7b-7613a605d0d2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات