728 x 90

تورم افسارگسیخته و هشدار کارشناسان نظام

تورم افسارگسیخته...
تورم افسارگسیخته...

در شش ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲، تورم و گرانی در گروه مواد غذایی سیر صعودی داشته و برخلاف ادعای رئیسی نه تنها تورم کاهشی نبوده بلکه رکوردهایی هم در این رابطه بر جای گذاشته است.

نتیجهٔ درآمدهای ثابت و قیمت‌های صعودی را می‌توان در کاهش قدرت خرید مردم نشان داد.

 

غارت سرمایه‌های ملی، علت گرانی و تورم افسارگسیخته

یکی از علل تورم افسارگسیخته را می‌توان در غارت سرمایه‌های ملی توسط سران حکومت و ایادی آنها جستجو کرد.

نتیجهٔ سیاست‌های اقتصادی ۴دهه گذشته، سقوط و بحران اقتصادی است. غارت کارخانه‌ها در پروژه خصوصی‌سازی، تولید داخلی کشور را نابود کرده است. حذف ارز ترجیحی و به‌اصطلاح جراحی اقتصادی رئیسی نیز باقیمانده دامداری و کشاورزی ایران را متوقف کرده است. بازتاب این سیاست‌ها را می‌توان در گرانی و افزایش قیمت مواد خوراکی مشاهده کرد.

خبرآنلاین در رابطه با گرانی و صعود مواد غذایی می‌نویسد:

«از تخم‌مرغ گرفته تا ماست و پنیر در ماه‌های اخیر، قیمتها رشد چشمگیری را تجربه کردند؛ در حال حاضر قیمت یک شانه تخم‌مرغ ۳۰عددی به ۱۲۶هزار تومان رسیده است و قیمت هر عدد تخم‌مرغ از هزار و ۶۰۰ تومان در سال ۱۴۰۰، امروز به ۴هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است که حاکی از رشد ۱۶۲درصدی قیمت تخم‌مرغ در بازه زمانی ۲ ساله است» (۲۲شهریور ۱۴۰۲).

 

جبران کسری بودجه از سفره بی‌نان، مردم

دولت رئیسی در سال‌های اخیر با افزایش قیمت خدمات و اخذ مالیات تلاش کرده تا کسری بودجه خود را جبران کند. هر چند در این تلاش ناکام بوده اما این اقدامات تأثیر مستقیم خود را بر قیمت تمام شده تولیدات داخلی گذاشته است. رکود در بیشتر واحدهای تولید عملاً به تعطیلی بسیاری از کسب و کارها انجامیده است.

گرانی و تورم افسارگسیخته زمینه را برای اعتراضات بیشتر مردم آماده می‌کند.

پیش از این خامنه‌ای با حذف گسترده جناح مغلوب و تزریق نمایندگان طرفدار خود در مجلس خیز یک‌دست کردن مجلس و دولت برای نداشتن شکاف در سرکوب مردم را برداشته بود. اما به‌دلیل بروز قیامهای پی‌درپی این اقدام عملاً به ضد خودش تبدیل شده است.

 

هراس از روند پیش روی رژیم

فرشاد مومنی یک کارشناس حکومتی طی مصاحبه‌یی با سایت رویداد۲۴ با اشاره به گرانی و گسترش فقر، به پتانسیل قیامی بسا فراتر از ۱۴۰۱، که به نابودی رژیم خواهد انجامید اشاره کرده و می‌گوید:

«در کشور با روند‌های واگرایی به‌غایت شدید و شکننده روبه‌رو هستیم که مهمترین آن روند نگران‌کننده گسترش و تعمیق فقر، نابرابریهای ناموجه و فساد است» (رویداد۲۴ ۱۰مهر۱۴۰۲).

وی در هراس از بالا‌گرفتن قیام‌ها، بدون نام بردن از خامنه‌ای خواستار ورود او به جنگ قدرت دو قوه مجریه و مقننه رژیم شده و تصریح می‌کند:

«به نهاد‌های فرادست مجلس و دولت هشدار می‌دهم که کشور را از ورطه این‌گونه سهل‌انگاریها، بی‌تجربگی‌ها و فقدان دانش نجات دهند و توقف مسابقه شکننده بین دولت و مجلس را صادر کنند» (رویداد۲۴ ۱۰مهر۱۴۰۲).

رژیم آخوندی در آخرین مراحل خود در بن‌بست استراتژیک قدرت پاسخگویی به هیچ‌یک از خواسته‌های مردم را ندارد. روزانه بخشی از جامعه با توجه به گرانی و تورم افسارگسیخته به زیر خط فقر می‌رود. پاسخ نداندن به خواسته‌های جوانان و مردم معترض توسط سران رژیم، جامعه را به آتشفشان آماده انفجار تبدیل کرده است. هراس و هشدار ایادی حکومت کاملاً موجه است زیرا، دستگیریها و سرکوب معترضان پاسخ لازم برای خاموش کردن قیام را نداد و گسترش اعتراضات و قیام تا سرنگونی، سرنوشت محتوم حکومت آخوندی است.

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/604b1d20-24d7-4642-8176-16b75c696975"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات