728 x 90

جنبش معلمان در هفته اول بهمن ۹۷

تجمع اعتراضی فرهنگیان کرمانشاه مقابل اداره کل آموزش و پرورش
تجمع اعتراضی فرهنگیان کرمانشاه مقابل اداره کل آموزش و پرورش

در میان اقشار و اصناف مختلف میهن که همه‌روزه حرکت‌های اعتراضی خود را برپا می‌کنند، حرکات اعتراضی معلمان که در ابعاد سراسری و بی‌وقفه ادامه دارد، درخشش ویژه‌ای دارد.

معلمان آزاده ایران به‌عنوان آموزگاران و سازندگان ایران فردا از سال گذشته(۹۶) تاکنون بدون‌ انقطاع در حال برگزاری حرکت‌های اعتراضی هستند. جنبشی پیشرو که همراه با پیگیری مطالبات صنفی خود با حرکاتی نمادین و گاه تجمع بر مزار شهدایی هم‌چون میرزاده عشقی، شاعر و روزنامه‌نگار مترقی مشروطه(مقتول به‌دست عمال رضاخان)، هویت مترقی خود را نیز به نمایش می‌گذارند.

 

تجمع معلمان آزاده و انقلابی میهن بر مزار شهید میرزاده عشقی

تجمع معلمان آزاده و انقلابی میهن بر مزار شهید میرزاده عشقی

 

گزارش زیر، نگاهی است به حرکت‌های اعتراضی معلمان در هفته اول بهمن ۹۷.

روز چهارم بهمن ۹۷معلمان و فرهنگیان در استانهای کرمانشاه، البرز و اصفهان و اردبیل در پاسخ به فراخوان روزهای گذشته تشکل‌های صنفی معلمان،‌ تجمع اعتراضی برگزار کردند.

 

تجمع اعتراضی معلمان استان اردبیل

تجمع اعتراضی معلمان استان اردبیل

 

معلمان در کرمانشاه شعار دادند:

معیشت، منزلت، حق مسلم ماست!

آموزش رایگان، حق مسلم ماست!

کارگر، معلم، دانشجو، اتحاد! اتحاد!

در اردبیل در روز پنجشنبه ۴بهمن‌ماه جمعی از معلمان و فرهنگیان اردبیل در اعتراض به برآورده ‌نشدن مطالبات خود در مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل دست به تجمع اعتراضی زدند.

همچنین معلمان و فرهنگیان در استان البرز شعار می‌دادند:

تورم، گرانی، جواب بده روحانی!

و معلمان و فرهنگیان در اصفهان همچنین در اعتراض به سرقت انقلاب ایران که در همین ماه بهمن(بهمن ۵۷) صورت گرفت، شعار می‌دادند:

قرار انقلاب ما این نبود، حبس و فساد و فقر و تبعیض نبود!

فریاد،فریاد، از این‌همه بیداد!

 

تجمع اعتراضی معلمان استان البرز

تجمع اعتراضی معلمان استان البرز

 

بخشی از بیانیه پایانی تجمع فرهنگیان کرمانشاه:

به‌دنبال اقدامات گوناگون به‌ویژه تجمع بزرگ ۲۰دیماه گذشته برای مطالبات فرهنگیان استان، کماکان به هیچ‌کدام از خواسته‌های ما جوابی داده نشده است. لذا بر آن شدیم که یک بار دیگر همگام با سایر استانها و همچنین تجمع بازنشستگان، مطالبات خود را اعلام کنیم:
۱- آزادی بی‌قید و شرط تمامی معلمان زندانی و مختومه اعلام کردن همه پرونده‌های قضایی علیه معلمان

۲- احتساب استان کرمانشاه به‌عنوان منطقه جنگی و برخورداری از مزایای آن حق مسلم همه ساکنان و فرهنگیان استان است. جداسازی مناطقی از استان، از جمله مرکز استان خارج از منطقه جنگی و همچنین مستثنی کردن فرهنگیان بازنشسته از این مزایا، یک ظلم و اجحاف آشکار در حق همه فرهنگیان استان است.
۳- متوقف کردن هر گونه تهدید، ارعاب و احضار غیرقانونی فرهنگیان به‌دلیل فعالیت صنفی و حرفه‌ای
۴لغو طرح بهره‌کشانه معلم تمام‌وقت
۵- تنظیم بودجه سال ۹۸ برای آموزش و پرورش مطابق با نرخ تورم واقعی
۶افزایش حقوق فرهنگیان شاغل و بازنشسته، بالاتر از نرخ تورم واقعی
۷- برابری پرداختی فرهنگیان با سایر کارکنان دولت
۸لغو انواع بیمه‌های ناکارآمد و برقراری سیستم بیمه مؤثر برای شاغلین و بازنشستگان
۹- تأمین سرانه لازم برای مدارس و ایجاد فضای آموزشی مناسب و تحصیل رایگان مطابق با اصل ۳۰ قانون اساسی
۱۰لغو خصوصی‌سازی مدارس با بسته‌های حمایتی
۱۱به‌رسمیت شناخته شدن تشکل‌های صنفی شاغلین و بازنشستگان و رفع هر گونه محدودیت و اعمال فشار
۱۲- لغو هر گونه بی‌عدالتی آموزشی برای همه دانش‌آموزان، رسیدگی به وضع مدارس نامطلوب روستایی
۱۳- اجرای رتبه‌بندی معلمان به‌طور کامل و جامع

لازم به یادآوری است که معلمان در ماه‌های گذشته دست‌کم چند بار در اعتراض به وضعیت و شرایط خود دست به اعتصاب و اعتراض زده‌اند. آنها گفته‌اند که رژیم خواسته‌های‌شان از قبیل افزایش حقوق و بهبود وضع معیشتی، بهبود وضعیت بیمه، مقابله با کالایی‌سازی و خصوصی‌سازی آموزش و آزادی فعالان فرهنگی زندانی را هنوز برآورده نکرده است.

 

سابقه حرکت‌های اعتراضی معلمان در سال ۹۷‌

معلمان از قشرهای پیشتاز و ترقی‌خواه حرکت‌های اجتماعی در ایران هستند که چه در مقابله با دیکتاتوری سلطنتی و چه در مقاومت و ایستادگی در برابر دیکتاتوری ارتجاعی آخوندها، سابقه‌ای طولانی داشته و دارند.

گذشته از تمامی حرکات اعتراضی معلمان در سال‌های حاکمیت آخوندها، این قشر آگاه در سال ۱۳۹۷ چند رشته حرکت اعتراضی سراسری داشته که اضافه بر بازتاب خبری، تاثیر گسترده اجتماعی در صحنه سیاسی ایران داشته است. برخی حرکات اعتراضی معلمان در سال ۱۳۹۷ عبارتند از:

- ۲۰اردیبهشت سال ۱۳۹۷ اعتصاب سراسری معلمان در ۳۴شهر کشور

- ۲۲مهر سال ۱۳۹۷ اعتصاب سراسری معلمان در ۱۰۳شهر کشور(این یک اعتصاب متمرکز ۲روزه بود که بازتاب جهانی یافت)

- ۲۲آبان سال ۱۳۹۷ اعتصاب سراسری معلمان در اکثر استانهای کشور

- ۲۲آذر  ۱۳۹۷ تظاهرات اعلام‌نشده معلمان و دانش‌آموزان همدان که با حرکت مشابه معلمان کرمانشاهی نیز همراهی شد

۲۹آذر ۱۳۹۷ تظاهرات اعتراضی معلمان اصفهان و یزد؛ در اصفهان جمع پرشمار معلمان، توجه رسانه‌ها را جلب کرد و بازتاب خبری یافت. معلمان آزاده اصفهان اعتراض خود را تا هفته اول دی‌ ادامه دادند. روز ۶دی نیروهای سرکوبگر رژیم با اسپری فلفل و گاز اشک‌آور تلاش کردند تجمع اعتراضی معلمان اصفهانی را پایان دهند.

- ۲دی ۱۳۹۷ تجمع اعتراضی و تظاهرات معلمان آزاده و آگاه تبریز. این تجمع در سرمای صفر درجه و به‌رغم تلاش مأموران سرکوبگر رژیم با موفقیت برگزار شد.

 

نتیجه‌گیری:

معلمان پیشرو و آگاه ایران پس از برگزاری ۳حرکت اعتراضی متمرکز در سال ۹(در ماه‌های اردیبهشت، مهر و آبان) از ماه آذر با برگزاری حرکت‌های اعتراضی استانی و منطقه‌ای، روند حرکت‌های اعتراضی خود را تغییر دادند.

معلمان همچنین در دیماه و آ‌ذرماه نیز به اعتراضات خود به‌رغم سرکوب از سوی رژیم به اعتراضات ادامه دادند و اکنون دامنه حرکت‌های اعتراضی آنان به بهمن ۹۷ کشیده شده است.

جنبش اعتراضی معلمان یکی از جلوه‌های مقاومت بزرگ مردم ایران در برابر ارتجاع آخوندی است که ریشه در مبارزه‌ای عمیق با فساد و دیکتاتوری داشته و عقبه آن را می‌توان در مبارزات ضدسلطنتی دهه‌های گذشته آنان دید. بی‌شک جنبش معلمان، مکتب آزادگی و مقاومتی است که آموزگاران میهن برای تربیت نسل نوین ایرانیان دایر کرده‌اند. نسلی که فراتر از مبارزه با دیکتاتوری شاه و شیخ، رو به آینده‌ای تابناک دارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ee0f3ad8-cefd-4ed3-acbd-eb988643a191"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات