728 x 90

جنگ انتخابات و اوجگیری بحران درونی

سخن روز
سخن روز

رژیم آخوندی از چند سو درگیر بحرانهای شدیدی است که باعث شده «سخت‌ترین سال‌ها طی یک قرن اخیر بر نظام بگذرد» (روحانی-۲۴ آذر۹۹). بحران بین‌المللی و تحریم‌های فلج کننده امان از رژیم برده و اقتصاد فروپاشیده و تورم بی‌سابقه، خطر انفجار اجتماعی را هر لحظه در برابر رژیم قرار داده است.

در این میان بحران در رأس نظام، آن هم در آستانهٔ تغییر دولت آمریکا و انتخابات ریاست‌جمهوری رژیم، بیش‌از‌پیش شرایط را برای خامنه‌ای و تمامی نظام حاد و بحرانی کرده است.

جنگ قدرت بر سر تصاحب کرسی ریاست جمهوری

یکی از نمودهای بارز این بحران حاد، شدت یابی جنگ گرگهای درون نظام بر سر تصاحب کرسی ریاست‌جمهوری رژیم با نزدیک شدن به خرداد ۱۴۰۰ است که با توجه به نزدیک شدن تغییر دولت در آمریکا، اوج تازه‌یی یافته است.

از هم‌اکنون باند خامنه‌ای که از پیش با اهرم شورای نگهبان مجلس ارتجاع را با عناصر باند خود یکدست کرده، تلاش می‌کند شرایط حذف کاندیدای باند رقیب در انتخابات ۱۴۰۰ را هر چه هموارتر کند.

روز ۳دی، مجلس ارتجاع «معیارهای ۱۰ گانه رجال مذهبی و سیاسی برای کاندیداهای ریاست‌جمهوری» در رژیم ولایت فقیه را به‌تصویب رساند. مجلس ارتجاع هم‌چنین با پیشنهاد «حضور منصوبان خامنه‌ای برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری» موافقت کرد.

در جلسات پیشین نیز، مجلس حذف بندی از قانون انتخابات را نپذیرفت که تأکید می‌کرد سرکردگان نظامی می‌توانند برای انتخابات ریاست‌جمهوری کاندید شود؛ از این رو با ابقای این بند، راه برای حضور فرماندهان سپاه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ رژیم، نیز هموار ماند.

آخوند روحانی هم پیشاپیش حملاتش به باند خامنه‌ای را شروع کرده بود و این اقدامات آنها را «هو و جنجال و سر و صدای نزدیک انتخابات» نامیده و از ضرورت تغییر در قانون اساسی و لزوم وارد شدن حزب در ساختار نظام سخن گفته بود و این‌که «اگر سیستم حزبی نداشته باشید کار سخت می‌شود» (۱دی۹۹). روحانی هم‌چنین با پیش کشیدن موضوع اف.ای.تی.اف و تحریم‌ها و این‌که کسانی که می‌گویند «چه عجله‌یی برای رفع تحریم دارید»، شاید وضعشان خوب است!» (۳دی۹۹)، تلاش کرد در برابر حملات باند رقیب، پاتک بزند.

 

بحران اوج می‌گیرد

در مجلس ارتجاع روحانی را از زوایای مختلف شلاق‌کش می‌کنند. یکی با پیش کشیدن بحران اجتماعی به روحانی می‌تازد که: «آقای روحانی اگر از اوضاع و احوال قاطبه ملت که درگیر تنگناهای اقتصادی معیشتی هستند، خبر دارید، اگر به مسئولیت خود در قبال این وضعیت ناخوشایند پیش آمده واقف هستید، اگر قصد و نیتی برای بهبود وضعیت دشوار زندگی مردم دارید و اگر از وظایف قانونی خود مطلع هستید، دست از تقابل با مجلس شورای اسلامی بردارید» (بدری-عضو مجلس ارتجاع-۳ دی؛ و دیگری باند روحانی را نفوذی عنوان کرده و می‌گوید: «ما عمده آسیب‌ها را از نفوذ بعضی از افراد در نزدیکان رئیس‌جمهور دیده‌ایم؛ (باید جلوی این افراد) خطرناک نفوذی را بگیریم» (میرتاج‌الدینی-عضو مجلس ارتجاع-۳دی).

آخوند جنتی هم پاسخ لگد روحانی به شورای نگهبان را می‌دهد که: «چرا در این شرایط که به‌دلیل سوء تدبیری‌های مسئولان مردم با گرانی و تورم مواجهه هستند، رئیس‌جمهور اظهارات خلاف قانون اساسی علیه شورای نگهبان مطرح می‌کند؟» (۳دی).

 

در مقابل باند روحانی هم با اعتراف به این بحران، در روزنامه‌های خود تیتر می‌زنند «انتقام‌گیری انتخاباتی» و می‌نویسند: «شاهد نوعی برخورد تخریبی و تضعیف‌کننده از سوی نمایندگان مجلس و حتی ریاست مجلس نسبت به روحانی و دولت هستیم» (روزنامهٔ حکومتی جهان صنعت-۳دی)؛ بعد هم به قالیباف حمله می‌کنند که: «کلماتی که قالیباف نسبت به رئیس‌جمهوری به کار می‌برد به انتقام‌گیری از انتخابات ۹۶ و زمینه‌سازی برای تبلیغات انتخابات ۱۴۰۰ تعبیر می‌شود» (همان منبع)؛ و با اشاره به مصوبات مجلس در رابطه با انتخابات، آن را یک مهندسی از جانب باند رقیب دانسته و این‌که «مجلس در آخرین تلاش خود دکمه‌های کت ریاست‌جمهوری قالیباف را هم دوخت و اقدامات برای هموارکردن مسیر محمدباقر قالیباف برای ورود به پاستور بیش از گذشته نمایان شد» (روزنامهٔ حکومتی شرق-۳دی)؛ آن یکی هم با اشاره به ترکیب مجلس ارتجاع و تلاش آنها برای قبضهٔ کرسی ریاست جمهوری، با طعنه می‌نویسد: «از کوزه همان تراود که در اوست!» (روزنامهٔ حکومتی همدلی-۳دی).

 

ضرب شدن بحرانها

وضعیت جامعه فوق بحرانی و حاد است. «انتشار مرگبار ویروس کرونا، گرانی افسار گسیخته، بیکاری جوانان، تعطیلی کارخانه‌ها، سقوط پی‌درپی ارزش پول ملی، قیمت سرسام‌آور مسکن، فساد اقتصادی، جولان دلال‌ها، پر خوری نزدیک به انفجار مرفهان بی‌درد، حقوق‌های نجومی در کنار نان بخور و نمیر مردم» (کیهان-۳دی)؛ و پیش‌آمد تغییر دولت در آمریکا و در پی آن بحران و کشمکش بر سر دوراهی مرگ «مذاکره» یا «مقابله»، تمامیت نظام را بسیار لرزان و دچار تشنج کرده است.

در چنین شرایطی جنگ گرگها بر سر تصاحب کرسی ریاست‌جمهوری، برای قبضهٔ اهرم غارت و چپاول هم در این بحرانها ضرب شده و بدون ذره‌یی توجه به هشدار خامنه‌ای که «نظام را تکه‌تکه می‌کنید» (۲۶ آذر۹۹)، هر روز بر شدت این جنگ افزوده می‌شود.

بله، تمامی این بحرانها بسان موجی سنگین و مرگبار کشتی پوسیده نظام ولایت را بر به هر طرف می‌کوبند. بی‌جهت نیست که خودشان در آشفته‌بازار نظام، از سر استیصال و با بیهودگی هشدار می‌دهند: حواستان باشد، «همه در یک کشتی هستیم» (روزنامهٔ حکومتی مستقل-۲۵ آذر۹۹).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9a1f3c48-ff03-4f3e-b0d7-b7f1b751e2b5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات