728 x 90

جهنم هورالعظیم را چه کسی درست کرد؟

آتش‌سوزی غیرقابل کنترل و خشک‌شدن هورالعظیم
آتش‌سوزی غیرقابل کنترل و خشک‌شدن هورالعظیم

۱۲تیر ماه ۹۷ هور‌العظیم در خوزستان آتش گرفت و دود ناشی از آن بسیاری از شهرهای خوزستان را فراگرفت.

افزایش غلظت دود حاصل از این آتش‌سوزی به حدی بود که فرمانداری‌های رژیم در شهرهای حمیدیه، هویزه و دشت آزادگان تمامی ادارات این ۳شهرستان را در روزهای اوایل مردادماه تعطیل اعلام کردند.

آتش‌سوزی هورالعظیم برای مردم منطقه و شهرهای نزدیک به آن مشکلات بسیاری زیادی به‌وجود آورده است. در این رابطه یک نفر از اهالی منطقه می‌گوید‌: «متأسفانه دود غلیظی کل شهرستان و شهرهای مختلف خوزستان را فراگرفته و نای نفس‌کشیدن را از کودکان و پیرمردان و پیرزنان و بیماران و مخصوصاً آنهایی که بیماری تنفسی دارند گرفته است».

آتش‌سوزی هورالعظیم از آن تاریخ تاکنون هم‌چنان ادامه دارد و نهادهای ذیربط حکومت آخوندی عاجز از خاموش کردن آتش آن هستند.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به این ناتوانی این‌چنین اعتراف می‌کند: «احتمالا هلیکوپترهای آبپاش دیگر نتوانند این آتش‌سوزی را مهار کنند».(خبرگزاری ایسنا ۱۴مرداد ۹۷)

این ناتوانی از این واقعیت ناشی می‌شود که دستگاه‌ها و امکانات امدادرسانی از دور خارج هستند که این خود ریشه در غارت بودجه‌های تخصیصی دارد.

واقعیتی که مردم آن را در حوادثی نظیر آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو، انفجار معدن زمستان یورت گرگان، زلزله سرپل‌ ذهاب و... به‌عینه دیدند و لمس کردند.

در حالی‌که رسانه‌های حکومتی و فرماندار رژیم در هویزه علت گسترش آتش‌سوزی در هورالعظیم را به کشور عراق احاله می‌دهند، کارشناسان حکومتی در دعواهای باندی اعتراف می‌کنند که این گسترش در خاک ایران، ناشی از خشکاندن هورالعظیم برای استخراج چاه‌های نفت می‌باشد.

روزنامه حکومتی قانون ۲مرداد ۹۷ می‌نویسد‌: «بر اساس آمار در سال ۶۱ مساحت هورالعظیم بیش از ۹۰هزار هکتار بوده‌ اما پس از روی کار آمدن دولت‌های نهم و دهم، شرکت نفت تا آزادگان امتداد پیدا کرد که عامل اساسی خشک‌شدن هورالعظیم است».

این روزنامه حکومتی در ادامه در مورد تاثیرات این آتش‌سوزی می‌نویسد: «ریشه تمام تنش‌های کنونی در استان به پروژه‌های غیرکارشناسی انتقال آب بازمی‌گردد. متأسفانه در چند روز گذشته حیات وحش نیز به خطر افتاده است... تنها راه‌حل نجات هور از این بحران، اختصاص کامل حقابه تالاب است. یک فعال محیط می‌افزاید وضعیت کرخه نیز نگران‌کننده است. سرشاخه‌های آن به سوی هورالعظیم خشک شده‌اند».

همین رسانه حکومتی در مطلبی با عنوان «هوری که دیگر عظیم نیست» ۲۷فروردین ۹۷ نوشت:

«به‌گفته مشاور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت​‌خیز جنوب، ۴۲چاه و ۱۰دکل برای استخراج نفت در میدان نفتی آزادگان وجود دارند. برای استخراج نفت ابتدا باید زمین آن بخش از هور را خشکاند و پس از آن اقدام به استخراج کرد. این در حالی است که تکنولوژی‌های جدید امکان استخراج نفت بدون خشک کردن تالاب را می‌دهد».

 

در زمینه خشک‌شدن هورالعظیم خبرگزاری حکومتی ایلنا ۴مرداد ۹۷ از قول رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی رژیم در دشت آزادگان می‌نویسد: «سابقا آب هورالعظیم به‌قدری بود که تا پای روستاها می‌رسید. اما اکنون آب بسیار عقب‌نشینی کرده و فاصله چندین کیلومتری بین روستاها و تالاب ایجاد شده است».

این کارگزار رژیم توضیح نداد که چرا ارگانهای حکومتی که اختلاس‌های ۳هزار میلیارد تومانی و هزار میلیاردی در پرونده دارند و آنان که ۹میلیارد دلار ارز دولتی را شبانه غیب می‌کنند برای امدادرسانی به مردم عاجزند.

همچنین او و دیگر ارگان‌های ذیربط و چپاول‌گر نگفتند که سپاه پاسداران که خاک هورالعظیم را به توبره کشیده و از آنجا چپاول نجومی می‌کند برای مهار آتش چه کرده است!

به نظر می‌رسد سپاه و باندهای سیاه حکومتی از این آتش استقبال هم کردند زیرا اهالی مجبور به ترک منطقه شده و دستشان برای چپاول بیشتر بازتر شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/62b0f7eb-5c1a-4957-bf58-ad2441256795"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات