728 x 90

جیرفت پرآوازه و زرخیز، پرپر شده در دستان آخوندها

جیرفت پرآوازه و زرخیز، پرپر شده در دستان آخوندها
جیرفت پرآوازه و زرخیز، پرپر شده در دستان آخوندها

باستان‌شناسان می‌گویند جیرفت یکی از کهن‌ترین تمدنهای بشری را در خود جای داده است. این شهر با قدمتی پنج هزار ساله در فلات ایران قرار دارد و آثار خطی به دست آمده از آن قدیمی‌تر از خط میخی بین‌النهرین است. در گذشته به «هند کوچک» و در سال‌های اخیر به «کالیفرنیای ایران» معروف بوده است.

اما آنچه این شهر را به یادماندنی کرده، عنوان دیگر آن یعنی «دقیانوس» است که به دوره سلجوقیان برمی‌گردد. جیرفت، در کنار هلیل‌رود، روزگاری یکی از بزرگ‌ترین، مهم‌ترین و ثروتمندترین شهرهای ایران بوده است.

این بهشت پر آوازه و زرخیز با قدمت تاریخی و شکوه خود، که حتی مارکوپولو، جهانگرد ایتالیایی نیز در مورد عظمت آن توصیفاتی ارائه کرده است، در نظام ولایت مطلقه فقیه با شرایطی تلخ و ناگوار روبه‌رو شده است. امروز، جیرفت درگیر ویرانی‌های ناشی از سیل، از دست دادن سرمایه‌های تاریخی، مادی و انسانی خود است. به‌محض این‌که باران می‌بارد، که نویدبخش آغاز فصل کشت و کار است، به‌دلیل نبود زیرساخت‌ها، امکانات، تجهیزات، و فقدان پیشگیری و رسیدگی لازم، سیل و آبگرفتگی‌های گسترده‌یی در شهر ایجاد می‌شود و اندوخته‌ها و جانهای ارزشمندی را از دست می‌رود‌. در فروردین سال گذشته، بر اثر شکست سیل‌بند و طغیان رودخانه، خسارات فراوانی به اموال مردم وارد شد و تعدادی از اهالی شهر جان باختند.

 

سیل ویرانگر و جان‌باختگان معصوم

در عصر روز نهم مهر، تعدادی از کودکان در حال آب‌تنی در رودخانه بودند که به‌علت بارندگی در ۳۰ کیلومتری جیرفت و طغیان رودخانه، دچار حادثه شدند. اهالی به کمک آمدند، اما متأسفانه ۱۴ تن از اتباع افغان و یک ایرانی جان خود را از دست دادند. «فرماندار جیرفت با بیان این‌که پیکر آخرین مفقودی ناشی از طغیان هلیل‌رود پیدا شد، گفت: ۱۵ نفر در این حادثه جان خود را از دست دادند» (ایرنا ۱۰ مهر ۱۴۰۳).

این بار، قربانیان سیل، اتباع افغان بودند که به‌صورت خانوادگی در باغی کار می‌کردند و کودکانشان برای آب‌تنی به رودخانه رفته بودند که بر اثر بارندگی در بالادست، سیلاب ایجاد شد و این کودکان معصوم را با خود برد.

 

تشکیل پرونده قضایی برای حادثه سیل جیرفت!

از روزگار نکبت‌بار فاشیسم مذهبی حاکم بر ایران، می‌توان کتاب‌ها نوشت. حاکمان تشنه به خون مردم و غارت‌کنندگان منابع ملی و سرمایه‌های کشور، در مواجهه با هر فاجعه‌یی با ساده‌سازی و درپوش بی‌کفایتی، پرونده قضایی تشکیل می‌دهند تا بانیان اصلی را مخفی کنند. «دادستان عمومی و انقلاب جیرفت از تشکیل پرونده قضایی در خصوص سیل جیرفت که منجر به فوت ۱۵ نفر شد خبر داد و گفت: با ترک فعل‌ها و قصورهای صورت‌گرفته برخورد قضایی خواهد شد» (ایمنا۱۰ مهر ۱۴۰۳).

اگر راست می‌گویید، برگه بازداشت برای خامنه‌ای و دیگر سران مافیای چپاولگر صادر کنید؛ کسانی که چهل سال است ملت ایران را از آبادانی، رفاه و آینده‌ای روشن محروم کرده و جیب آخوندهای دین‌فروش و پاسداران جنایتکار را پر کرده‌اند. آن‌هایی که چوبه‌های اعدامشان همواره برقرار است و صدور بنیادگرایی و تروریسم را لحظه‌ای متوقف نمی‌کنند. برای پنهان کردن تبهکاران، حتی هواشناسی را مقصر می‌دانند که گویا اطلاع‌رسانی لازم درباره وضعیت جوی نکرده است! «دادستان جیرفت گفت: در بحران سیلاب، قصور ادارات متولی، از جمله اداره هواشناسی استان بررسی خواهد شد. اداره کل هواشناسی هیچ‌گونه هشداری در خصوص وضعیت آب و هوا، رعد و برق و سیل‌های ناگهانی به جیرفت اعلام نکرده است».

 

عقب‌ماندگی تاریخی جیرفت

جیرفت، مانند بسیاری از شهرهای ایران، در حاکمیت آخوندی از رشد و پیشرفت بازمانده است. حتی شهردار حکومتی جیرفت ناگزیر اعتراف می‌کند: «جیرفت دچار عقب‌ماندگی تاریخی است. اقتصاد ما بیمار و غیرقابل پیش‌بینی است و نمی‌توان با قطعیت گفت سال آینده به کجا می‌رسیم. سرمای ناگهانی یا یک آفت می‌تواند همه چیز را نابود کند. هم‌چنین منابع مالی قابل برنامه‌ریزی نداریم؛ بودجه صرفاً پیشنهادی است و نه برنامه‌ریزی شده و دقیق» (کرمان نو۱۷ اسفند ۱۴۰۰).

 

تأثیر مشکلات اقتصادی بر مسائل امنیتی

جالب است که نماینده انتصابی جیرفت در مجلس، نگران مسائل امنیتی است، نه شرایط مردم محروم جنوب کرمان: «بهنام سعیدی، در جمع اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: وقتی کشاورزان با چالشهای اقتصادی روبه‌رو باشند، این موضوع می‌تواند بر مسائل امنیتی تأثیر بگذارد» (مهر۲۲ شهریور۱۴۰۳).

 

پرونده‌های کلان زمین‌خواری در جیرفت

سال‌هاست که زمین‌خواری در مناطق ارزشمند جیرفت مطرح شده، اما رژیم آخوندی نمی‌تواند و نمی‌خواهد دست کارگزاران غارتگرش را رو کند. یکی از نمونه‌های زمین‌خواری مربوط به مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره شرکت احیای اراضی زیر سد جیرفت است که افشا شده است. دادستان جیرفت گفته است که عمده تخلفات و واگذاریهای غیرقانونی در این پرونده مربوط به دهه ۶۰ و ۷۰ هستند. هم‌چنین، پرونده رسیدگی به دو مورد زمین‌خواری، یکی به میزان ۲۵۰ هکتار در قالب چند شهرک و دیگری به میزان ۳۲۰۰ هکتار از اراضی زیر سد جیرفت به ارزش هزار میلیارد تومان در دست بررسی است» (اعتماد۲۳ شهریور۱۳۹۹).

از سیل و ویرانی و خانه‌خرابی جیرفت و دیگر شهرهای غارت‌شده تا پرونده‌های زمین‌خواری، کارگزاران فاشیسم مذهبی تنها نگران امنیت و حفظ قدرت نامشروع خود هستند ولی به‌زودی خواهند دید که سیل نهایی، اندوخته‌هایشان را با خود خواهد برد.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ec558b91-c029-4335-97f4-728378c6d7c0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات