728 x 90

خرما دانه‌ای ۴۰۰تومان

دست ما کوتاه و خرما بر نخیل!
دست ما کوتاه و خرما بر نخیل!

 

به‌رغم تخریب و نابودی نخلستانها در جنگ ضدمیهنی و نیز سیاست‌های چپاولگرانه سپاه و دولتهای ضدمردمی، ایران کماکان دومین تولیدکننده و صادر‌کننده خرمای جهان است.

از ۴۰۰نوع خرما در جهان بیش از ۳۰نوع مرغوب آن در ایران تولید می‌گردد.

با این‌همه هر حبه خرما برای مردم روزه‌دار در ماه رمضان حداقل ۴۰۰ تومان تمام می‌شود!

 

به بیش از ۷۸ کشور جهان خرما صادر می‌کنیم. در آمد خوبی هم داریم. برایمان ارز تولید کرده و وارد کشور می‌کند. به‌نوشته سایت فاشیستی خبرنگاران بسیجی (۴دی ۹۷) سود سالانه صادرات خرمای ایران ۳۲ میلیون دلار است.

خریداران اصلی خرمای ایران، کشورهای هند، اتریش، آلمان، اندونزی، انگلستان، اوکراین، بلاروس، آمریکا، ایتالیا، ترکیه،کره، چین، دانمارک، ژاپن، شیلی، عراق و فرانسه هستند.

با این پول حتی شکم بچه‌های حشدالشعبی و فاطمیون و هزار کوفت و زهر مار را هم سیر می‌کنیم. به حسن نصرالله هم می‌دهیم تا بچه‌هایش خوب و خوش زندگی‌شان را بکنند به پاسداران هم اگر شد دعایی بکنند. اما مردم خودمان در کشور خودشان اگر خواستند خرما بخورند باید برای هر حبه خرما ۴۰۰ تومان بپردازند. نماینده مجلس هم برود قیمت‌اش را در مجلس علنی اعلام کند، اینطوری بعضی باندهای آخوندی هم نان و خرمای مخالفتشان را می‌خورند، هم به جناح رقیب می‌زنند و هم به مردم می‌گویند: دیدید ما به فکر شماها هم هستیم! دیدید رفتیم در مجلس هم گفتیم و اعتراض هم کردیم. حالا هم اگر ارزان نمی‌شود، نشود ما که گفتیم.

حسن بهرام نیا نماینده مجلس ارتجاع در روز ۲۲ اردیبهشت ۹۸ گفت:

« امروز مردم ما برای تأمین مایحتاج حداقل معیشت خود حتی برای افطار روزه در عسر و حرج باشند؟ آیا سزاوار است مردم عزیز ما امروز برای افطار با خرما، خرما را دانه‌ای ۴۰۰ تومان بخرند؟ لذا اینها هیچ ربطی به تحریم نداره اینها کالاهای داخلی هستند.»[خبرگزاری مجلس(رژیم) ۲۲اردیبهشت ۹۸]

 

ایران دومین تولیدکننده خرمای جهان

گذشته از تمامی این حرفها و حتی به‌رغم نابودی بخش عظیمی از نخلستانهای کشور چه در زمان جنگ ضدمیهنی با عراق و چه پس از آن به دست سپاه پاسداران و ایادی رژیم، هنوز بعد از کشور مصر دومین کشور صادر‌کننده خرما هستیم و در واقع به‌راحتی می‌توانیم خرمای مصرفی مردم‌مان را تأمین کنیم. اما چون کسی نیست که به فکر مردم زیر خط فقر باشد قیمتها سرسام‌آور است.

به‌نوشته خبرگزاری ایسنا در ۹ اردیبهشت ۹۸: «در این شرایط بررسی‌های میدانی حکایت از آن دارد که در سطح شهر هر کیلو رطب مضافتی ۳۵ تا ۳۸ هزار تومان، خرما آلویی ۳۰ هزار تومان، خرما بیزو ۴۰ هزار تومان، خرما زاهدی ۱۸ هزار تومان، خرمای تازه ۲۳ هزار تومان، خرما خاصویی ۲۵  هزار تومان، خرما دشتستانی ۱۸ هزار تومان، خرما پیارم ۷۰  هزار تومان و چیپس خرما ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. لازم به ذکر است که قیمت خرما پیارم در میانه سال گذشته در حدود کیلویی ۵۵ هزار تومان بود که در حال حاضر به کیلویی ۷۰ هزار تومان افزایش یافته و رشد قیمت ۲۷ درصدی داشته است».

 

به بیان دقیقتر یعنی خرما دانه‌ای ۴۰۰ تومان هم بیشتر

۴۰ سال حاکمیت ننگین، ببینید چه به روز ملت آورده! به گزارش خبرگزاری حکومتی ایلنا در ۴۰ سال اخیر تعداد نخلهای خوزستان از ۶میلون به یک میلیون افت پیدا کرده است.

و یا یک گزارش دیگر حکومتی در اقتصاد آنلاین نوشته است:«آنهایی که بعد از جنگ به نخلستانهای سوخته برگشتند تا دوباره شغل آبا و اجدادی‌شان را ادامه دهند. می‌گویند وقتی که قطعنامه امضا شد و به نخلستانها برگشتند همه جا نیزار و گرازها در نخلستان‌شان ساکن شده بودند. تنه درختها را موریانه خورده بود و خیلی‌هایشان نتوانستند زمین‌هایشان را پس بگیرند. همه چیز را از صفر شروع کردند. همه‌دار و ندارشان را گذاشتند روی احیای نخلستانها و تازه ٨‌ سال بعد نخستین‌بار خرما را برداشت کردند. بنا‌ به آمار انجمن تولیدکنندگان خرمای خوزستان پیش از جنگ، ٢٦‌ هزار هکتار نخلستان و ٤،٥‌ میلیون اصله درخت داشت، اما حالا این میزان به کمتر از نصف رسیده و خوزستان تنها ۱۰‌ هزار و ۵۹۸ هکتار و ٢.٥ میلیون اصله نخل دارد، با این حال مصائب نخل‌دارها تمام‌نشدنی به‌نظر می‌رسد. مصائبی که به‌گفته نخل‌دارها سرخورده‌شان کرده است».

 

دست ما کوتاه و خرما بر نخیل!

به‌نوشته منابع داخلی، ایران سالانه حدود یک میلیون تن خرما تولید می‌کند و تنها ده درصد آن تا سال پیش صادر می‌شده است اما با این‌همه باز هم مردم خودمان دستشان به خرما نمی‌رسد.

به‌نوشته اقتصاد آنلاین (۱۴ آبان ۹۷) دبیر انجمن ملی خرمای ایران (مقداد تلکوزاده)گفت سال گذشته تنها ۲۱۰ تا ۲۱۵ هزار تن خرما از کشور صادر شد و در شش‌ماهه اول سال ۹۷ حدود ۸۰ تا ۸۵ هزار تن خرما به خارج صادر شد.

آمارها نشان می‌دهد اقشار کم‌درآمد برای سیر کردن خود به خرما روی می‌آوردند اما حالا آخوندها با صادر کردن خرما، این در را هم به روی مردم‌مان بسته‌اند.

این است حاکمیت جلادان و جباران که جز نابودی حرث و نسل ارمغانی برای ایران‌زمین نداشته‌اند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/63a301b3-0168-4c30-bf60-f3f59bb7e755"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات