728 x 90

خرید مواد غذایی عراقیان از ایران

در ماه‌های اخیر ریال ارزش خود را به‌طور کیفی در مقابل دلار از دست داده است، این موضوع اثرات مخربی در جامعه داشته است، گرانی، تورم و از همه مهمتر نگرانی و اضطراب برای آینده، زندگی مردم را تلخ کرده است.

اما موضوع از بین رفتن ارزش ریال در مقابل دلار به شکل دیگری به مردم ضربه می‌زند؛ با توجه به ارزش فعلی ریال، هر دینار عراقی ۹برابر و هر افغانی ۱۳۸برابر ریال ایران است.

به همین دلیل، هم برای مردم افغانستان و هم مردم عراق به صرفه است که کالاهای مورد نیاز خود را از ایران تهیه کنند.

در عراق کارگر ساده ماهیانه ۵۰۰دلار دستمزد می‌گیرد، یعنی نزدیک به ۵برابر کارگر ایرانی، در نتیجه خرید جنس در ایران برای آنها خیلی به صرفه و جذاب است،

در این زمینه شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران، گفت: «امروز مردم شهرهای وان، سلیمانیه، زهک، نیمروز، بصره و میلک مایحتاج خود را از بازارچه‌های مرزی ایران تأمین می‌کنند در حالی‌که پیش از این تنها کالایی که برای آنها جذابیت داشت فقط سوخت بود، اما الآن هر چیزی که در بازار است می‌خرند».

به گفته این مهره‌ٔ رژیم «با عوارض سنگین خروج کالا عرضه‌ٔ جنس برای کولبران ایرانی دیگر به صرفه نیست، اما از آن سوی مرز مردم به‌صورت پیک نیک با خانواده به بازارچه مرزی می‌آیند و تمام مایحتاج خود از قبیل گوشت و مرغ را از بازارچه تأمین می‌کنند».

وی ادامه می‌دهد که: «گمرک ایران نسبت به اتباع ایرانی در خصوص ورود و خروج کالا به مراتب سختگیرانه‌تر از اتباع خارجی رفتار می‌کند».

به این ترتیب به گفته‌ٔ این کارگزار رژیم به بازار ۸۰میلیونی ایرانی چند میلیون نفر دیگر که شامل شهرهای نزدیک مرزی ما هستند نیز اضافه شده است که همه اینها به سبب کاهش ارزش پول ما در مقابل ارزهای خارجی است».(سایت حکومتی عصر ایران ۲۰مرداد ۱۳۹۷)

‌ در خبرها بود که ماهی و آبزیان در آبادان کمیاب و گران شده است، اما چرا؟

یکی از دلایل این موضوع حذف روادید برای گردشگران خارجی است. حذف روادید با استقبال گردشگران به‌ویژه اتباع عراقی مواجه شده است.
به‌دلیل پایین بودن ارزش ریال در مقابل دینار عراق، عراقی‌ها تمایل بیش از حدی برای خرید ماهی، و آبزیان، از ایران دارند که این امر، قیمت‌ها را افزایش داده است.
رشید پورنعمتی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آبادان، گفت: «حضور پرتعداد اتباع عراقی و خرید بسیار زیاد ماهی توسط آنها، سبب گرانی در بازارهای آبادان شده است».(سایت باشگاه خبرنگاران جوان ۱۴مرداد ۱۳۹۷)

هر چند که گرانی ماهی و آبزیان دلایل دیگری هم دارد، اما واقعیت این است که هزینه‌ٔ زندگی چندین میلیون عراقی و افغانی حاشیه‌ٔ مرزها باری بر دوش مردم ایران شده است که دلیل آن سیاستهای ویرانگر این رژیم در زمینه‌ٔ اقتصادی است که پول ملی ارزش خودش را از دست داده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3accde44-e59b-4c95-b91b-02dc9c76fbea"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات