728 x 90

«داشتن بودجه یا نداشتن آن چندان تفاوتی برای کشور ندارد»

بودجه سال ۱۴۰۰ آخوند روحانی!
بودجه سال ۱۴۰۰ آخوند روحانی!

با گذشت بیش از ۴۰روز از تقدیم لایحه بودجه سال۱۴۰۰ توسط دولت روحانی به مجلس ارتجاع، هم‌چنان حرف و حدیث‌های مهره‌ها و رسانه‌های هر دو باند حکومتی در نقد و رد آن ادامه دارد.

یکی از اشکالات اصلی این بودجه عدم تأمین منابع و نوسانات درآمدی آن از جمله درآمد فروش بیش از دو میلیون بشکه نفت در روز و وصول مالیاتها است.

بودجه سال۱۴۰۰ بیانگر این واقعیت است که به‌قول محسن هاشمی رفسنجانی در روزنامه شرق ۲۲آذر۹۹: «این میزان نوسان در درآمد دولت، به‌معنای آن است که داشتن بودجه سالیانه یا نداشتن آن چندان تفاوتی برای اقتصاد کشور ندارد و فعالان اقتصادی دچار سردرگمی و تلاطم شدیدی هستند».

این مهره باند مغلوب علت نوسانات شدید در درآمد و بحران بودجه را در این می‌داند که «کشور (بخوانید نظام آخوندی) دچار نوعی بلاتکلیفی شده است».

این وضعیت حرفهای علی خامنه‌ای در زمینه «تحقق اقتصاد مقاومتی، امنیت و ثبات اقتصادی و حمایت از بخش مولد اقتصاد» را به حرف‌های مفت و بی‌خاصیت تبدیل کرده است، و به جای تحقق شعارهای پرطمطراق او در زمینه اقتصاد مقاومتی، رشد تولید، و… «نا امنی در اقتصاد و بازار سرمایه‌گذاری» در کشور به‌وجود آمده است.

روزنامه اقتصاد سرآمد موضوع درآمدهای مالیاتی و درآمدهای نفتی دولت در سال۱۴۰۰ را زیر ضرب برده و نوشته است: «دولت در سال آینده به میزان ۳۱۷هزار میلیارد تومان درآمد خود را از محل درآمدهای مالیاتی، مالکیتی و نظایر آن دیده است که این درآمد هیچ تناسبی با هزینه‌های جاری ۶۳۷هزار میلیارد تومانی دولت ندارد. با توجه به تاثیرات مهیب همه‌گیری ویروس کرونا و افت فاحش رونق کسب و کار عملاً تحقق درآمدهای مالیاتی با تردید بسیاری روبه‌رو است. از سوی دیگر پیش‌بینی دولت برای فروش نفت به میزان ۱۹۹هزار میلیارد تومان، صادرات بیش از دو میلیون بشکه و در صورت نبود امکان صادرات، پیش‌فروش نفت، به‌نظر فراتر از خوش‌بینی است».

در زمینه کسری بودجه یک رسانهٔ حکومتی نیز نوشت: «کسری عملیاتی بودجه از سی درصد به پنجاه درصد رسیده که از این منظر در دو دهه اخیر نمونه نداشته است. این بدان معناست که هزینه‌های دولت از محل‌های غیرعملیاتی و غیرپایدار تأمین می‌شود». (رسالت ۲۲ آذر۹۹)

بسیار واضح است که محل‌های غیرعملیاتی و غیرپایدار مانند دهه‌ها و سالیان گذشته، دست بردن دولت ضدمردمی در جیب مردم از طریق گرانی مایحتاج زندگی آنها و چاپ اسکناس بدون پشتوانه است.

امری که باعث رشد نقدینگی و رشد تورم افسار گسیخته در کشور می‌شود و دود آن به چشم اکثریت مردم فقیر می‌رود.

کسری ۵۹۰هزار میلیارد تومانی بودجه۱۴۰۰

در زمینه کسری بودجه در سال۱۴۰۰ کیهان خامنه‌ای نوشت: «لایحه بودجه۱۴۰۰ به‌دلیل وابستگی شدید به درآمدهای موهوم نفتی با کسری بیش از ۴۰۰هزار میلیارد تومانی مواجه است» و حاجی بابایی، عضو مجلس ارتجاع نیز گفت: «کسری واقعی درآمدهای دولت ۵۹۰هزار میلیارد تومان است. حتی اگر دولت قادر به تأمین همه درآمدهای خود هم بود، باز کسری بودجه قابل توجهی خواهیم داشت».

واقعیت این است که بودجه تقدیمی دولت آخوند حسن روحانی به مجلس ارتجاع بودجه‌یی موهوم، بی‌پایه و تو خالی است.

تکیه بودجه سال۱۴۰۰ بر د‌رآمدهای توهمی حاصل از فروش نفت در شرایطی است که بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه، در ۶ماه نخست سال۹۹ تنها حدود ۱۷درصد از منابع درآمد نفتی بودجه۹۹ تأمین شده است.

در این رابطه روزنامه دنیای اقتصاد ۱۳آذر۹۹ نوشت: «بنظر نمی‌رسد فروش رسمی نفت ایران در بازارهای جهانی بتواند به ۲میلیون و ۳۰۰هزار بشکه برسد چرا که هم ظرفیت بازار بسیار محدود و شکننده است و هم از سوی دیگر لغو تحریم‌ها بی‌تردید رویدادی خلق‌الساعه نخواهد بود».

در زمینه کسری بودجه خبرگزاری نیروی تروریستی قدس (تسنیم) ۲۲آذر۹۹ نوشت: «محاسبه کسری بودجه نشان‌دهنده رقمی حدود ۴۴۵هزار میلیارد تومان است (۵۳درصد کسری ساختاری) که باید از محل فروش نفت یا استقراض از صندوق یا فروش اوراق جبران شود. بخشی از این کسری ساختاری از محل فروش نفت و استقراض پوشش داده شده که در جدول زیر قابل ملاحظه است.

با فرض تحقق میانگین ۹۰درصدی درآمدها، فروش اموال و واگذاری شرکتها، هم‌چنین فرض صادرات ۸۰۰هزار بشکه نفت و میعانات و هم‌چنین فروش کامل ۵۵هزار میلیارد تومان اسناد خزانه پیش‌بینی شده در بودجه، حدود ۵۲۲هزار میلیارد تومان منابع محقق شده و هم‌چنان ۳۲۰هزار میلیارد تومان از کسری بودجه تأمین نشده می‌ماند».

فروپاشی اقتصادی و گرانی

واقعیت این است که مشکلات موجود در بودجه سال۱۴۰۰ خصوصاً عدم تأمین منابع آن بیش از گذشته به بی‌ثباتی اقتصادی در ایران تحت حاکمیت آخوندها دامن می‌زند.

تورم و گرانی ارزاق مورد نیاز سفره‌های مردم مانند نان، گوشت، لبنیات، مرغ و… تنها بخشی از آثار مخرب وضعیت اقتصادی فضاحت‌باری است که آخوندهای حاکم در کشور به‌وجود آورده‌اند.

وضعیتی که هر روز عرصه معیشت را بر میلیونها گرسنه‌یی که کارد به استخوان‌شان رسیده تنگ‌تر از گذشته می‌کند.

مردمی که در شرایط کنونی که خط فقر به ۱۰میلیون تومان رسیده است در بهترین حالت دستمزدشان می‌تواند یک‌سوم هزینه زندگی‌شان را تأمین کند.

در زمینه گرانی سرسام‌آور آخوند احمد علم‌الهدی امام جمعه خامنه‌ای در مشهد گفت: «در گزارشی که خود وزارت صمت اخیراً منتشر کرده، در طی یک‌ساله مهرماه سال۹۸ تا سال۹۹ از سال گذشته تا امسال، در گزارشی که اینها تهیه کردند قیمت خودرو، کالای اساسی و وسایل مورد نیاز مردم تا ۳۱۴درصد افزایش پیدا کرده است! یعنی مردم گرانی نان و آب و کالاهای اساسی که رزق روزانه مردم را تأمین کند، از سال گذشته تا الآن ۴برابر روی‌هم‌رفته، ۴برابر این نرخ‌ها گران شده». (تلویزیون آستان رضوی رژیم ۲۱آذر۹۹)

حساب مردمی هم که کار و درآمدی ندارند روشن است. آنان که نان را قسطی می‌خرند و جان را در قربانگاه بی‌کاری و گرانی و کرونا به حراج گذاشته‌اند.

گرسنگان و تهیدستانی که با نخستین جرقه انفجاری را ایجاد خواهند کرد که وحشت این روزهای سردمداران و مهره‌های ریز و درشت حکومتی است و مرتب نسبت به‌وقوع آن هشدار می‌دهند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/dad93688-b215-4131-9662-35ab9eec90d0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات