728 x 90

درباره کنفرانس ورشو

کنفرانس لهستان
کنفرانس لهستان

روز ۲۱دی ۹۷ وزارت‌خارجه آمریکا خبر از برگزاری کنفرانس ورشو داد.

روز ۲۳دی ۹۷ رژیم، جانشین سفیر لهستان در تهران را برای اعتراض به وزارت‌خارجه احضار کرد.

همزمان آخوندها هفته فیلم لهستان در تهران را منتفی کردند.

و از آن پس سلسله‌ای از موضع‌گیری‌ها در این‌باره از جوانب مختلف ابراز شد.

در روزهای ۲۴ و ۲۵بهمن و در کنار برگزاری آن کنفرانس در ورشو، مقاومت ایران(شورای ملی مقاومت) چند آکسیون و تظاهرات و پنل سیاسی در ورشو برگزار می‌کند که در آن‌ها، از جمله رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک، سناتور توریسلی و نخست‌وزیر اسبق الجزایر، سیداحمد غزالی، شرکت دارند.

روز چهارشنبه ۲۴بهمن ۹۷ مایک پمپئو و وزیر خارجه لهستان اعلام کردند بیش از ۶۰کشور جهان در کنفرانس ورشو شرکت می‌کنند.

پیش از گمانه‌زنی درباره پیامدهای کنفرانس، تشدید انزوای رژیم و اقدام جهانی برای مقابله عملی با آخوندهاست که اهمیت دارد.

 

اعلام برگزاری کنفرانس ورشو در قاهره!

روز ۲۱دی ۱۳۹۷ سایت وزیر خارجه آمریکا تشکیل یک کنفرانس بین‌المللی را در لهستان برای بررسی مسائل خاورمیانه اعلام کرد.

بنا بر مطالب منتشره در سایت وزارت‌خارجه،‌ آمریکا و لهستان برپایی اجلاس ورشو را برای ارتقای آینده صلح و امنیت در خاورمیانه با تمرکز بر مقابله با دخالت‌های حکومت آخوندی نامیدند.

در آن بیانیه آمده بود: «ما خشنودیم که آمریکا و جمهوری لهستان به‌طور مشترک میزبان اجلاس وزیران برای ارتقای آینده صلح و امنیت در خاورمیانه در ورشو هستیم. کنفرانسی که در ۱۳ و ۱۴فوریه(۲۴ و ۲۵بهمن) برگزار می‌شود. ما(آمریکا و لهستان) در ایجاد یک خاورمیانه صلح‌آمیز و باثبات‌تر منافع مشترک داریم. این اجلاس وزیران، مجمعی از کشورهایی خواهد بود که نسبت به بی‌ثباتی در این منطقه نگرانند و ارزیابی‌ها و ایده‌های خود برای یک راه به جلو ارائه می‌کنند».

بیانیه مشترک آمریکا و لهستان در مورد اجلاس صلح و امنیت خاورمیانه افزوده بود: «این اجلاس به طیفی از مسائل شامل تروریسم و افراط‌گرایی، توسعه موشکی و تکثیر سلاحهای کشتار جمعی و تهدیدات گروه‌های دست‌نشانده در سراسر این منطقه و همچنین به امنیت و تجارت دریانوردی می‌پردازد».

 

سیاست خاورمیانه‌ای جدید آمریکا

وزیر خارجه آمریکا در همان‌ روز در قاهره رو به اعراب و با اشاره به اختلافات بین‌العربی، به آنان توصیه کرد برای مقابله با تهران، دشمنی‌های دیرینه کنار گذاشته شود.

همان‌ روز خبرنگار فاکس‌ نیوز پس از یک مصاحبه با وزیر خارجه آمریکا در قاهره اعلام کرد: «پنتاگون اکنون تأیید می‌کند آمریکا دست به خروج حساب شده نیروها به خارج از سوریه زده است و وزیر خارجه مایک پمپئو در منطقه سفر می‌کند و این جزئیات را با متحدان آمریکا هماهنگ می‌کند... وزیر همچنین فاز بعدی کارزار مبارزه با نفوذ رژیم ایران در این منطقه را اعلام کرد که آمریکا و لهستان میزبان این اجلاس در ماه آینده در ورشو خواهند بود. وزیر خارجه می‌گوید دهها کشور از سراسر جهان در آنجا خواهند بود.

مایک پمپئو گفت: از آسیا، از آفریقا، از کشورهای نیم‌کره غربی، همچنین اروپا و البته از خاورمیانه، تمامی کشورها گرد هم می‌آیند تا که در مورد صلح و ثبات خاورمیانه و امنیت این منطقه تمرکز کنند و این شامل این عنصر مهم است که اطمینان یابند رژیم ایران نفوذ بی‌ثبات‌کننده نداشته باشد».(تلویزیون فاکس‌نیوز ۲۱دی ۹۷).

 

تور سیاسی عربی پمپئو

یک روز پیش از این، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در بحرین و همان روز صدور بیانیه(۲۱دی ۹۷) در مصر با رهبر مصر مباحثاتی پیرامون سیاست‌های رژیم حاکم بر ایران انجام داد که مرتبط با موضوع کنفرانس لهستان بود.

به گزارش وزارت‌خارجه آمریکا، پمپئو در دیدار با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، بر تعهد آمریکا به شراکت استراتژیک با مصر و در جنگ این کشور علیه تهدیدات امنیتی مشترک و از جمله علیه تروریسم و دخالت‌های شرورانه رژیم آخوندی تأکید کرده است.(سایت وزارت‌خارجه آمریکا ۲۰دی ۹۷)

یک روز بعد سایت وزرات‌خارجه آمریکا درباره دیدارهای مایک پمپئو در بحرین با پادشاه، ولیعهد و وزیر خارجه این کشور نوشت در این دیدارها، پیرامون فعالیت‌های خطرناک رژیم ایران و پیمان استراتژیک خاورمیانه با محوریت شورای همکاری خلیج‌فارس برای مقابله با دخالت‌های شرورانه رژیم ایران گفتگو شده است.(سایت وزارت‌خارجه آمریکا ۲۱دی ۹۷)

 

کانال تلگرامی وزارت‌خارجه آمریکا لیست مباحث مربوط به رژیم را منتشر کرد

کانال تلگرامی وزارت‌خارجه آمریکا لیست مباحث مربوط به رژیم را منتشر کرد

 

اولین واکنش‌های رژیم

اجماع جهانی برای اقدام علیه رژیم در لهستان به‌دنبال سفر خاورمیانه‌ای وزیر امور خارجهٔ آمریکا موجی از واکنش‌های هسیتریک و هراس‌آلود در رژیم برانگیخت. به‌دنبال اعلام مشترک آمریکا و لهستان برای برگزاری نشستی در بیست‌وچهار و بیست‌وپنجم بهمن در ورشو، تلویزیون رژیم روز ۲۲دی ۹۷ در بخش‌های مختلف خبری اظهارات سراسیمه ظریف، وزیر خارجه روحانی را پخش کرد.

بنا‌ به آنچه که شبکه خبر تلویزیون حکومتی آخوندها روز ۲۲دی ۹۷ پخش کرد، وزیر امور خارجه(ظریف) تلاش آمریکا برای برگزاری نشستی علیه ایران را سیرک ضدایرانی ناامیدکننده توصیف کرد.

ظریف با انتقاد از همراهی لهستان با دولت آمریکا افزود: «در حالی که ایران در زمان جنگ جهانی دوم لهستانی‌ها را نجات داد، این کشور حالا میزبان سیرک ضدایرانی شده است».

شبکه خبر رژیم اضافه کرد: «وزارت‌خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مشترک با لهستان اعلام کرد: نشست ورشو با اولویت مسائل خاورمیانه به‌ویژه‌ ایران برگزار می‌شود. گفته می‌شود وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از کشورهای عربی برای حضور در نشست ضدایرانی دعوت کرده است».

از سوی دیگر عراقچی، معاون ظریف هم در واکنشی سخیف تلویحاً تهدید کرد که مزار لهستانی‌های پناهنده از ۱۹۴۲ در ایران ممکن است جایگزین شود. وی گفت: «قبرستان‌ها در ایران بعد از ۳۰سال قابل جایگزینی هستند، اما مردم تهران ۷۷سال است که احترام مهمانان خود را نگاه داشته‌اند».(سایت حکومتی نامه نیوز ۲۲دی ۹۷)

 

سایت عصر ایران ۲۲دی ۹۷ نوشت: «آماده شدن یک کشور تقریباً مهم و پرجمعیت اتحادیه اروپا برای میزبانی از یک کنفرانس ضدایرانی در حالی که هنوز ظاهراً اروپایی‌ها درباره کشور میزبان «سازوکار مراودات اقتصادی با ایران»(SPV) به تفاهم نرسیده‌اند، در نوع خود جالب توجه است»!

روز اول بهمن ۹۷ معاون وزیر امور خا رجه لهستان با جمعی از مسئولان وزارت‌خارجه آن‌ کشور، در تهران با مقامات رژیم ملاقات کرد تا سوءتفاهم‌های بین دو کشور را برطرف کند.

همان‌ روز وزیر خارجه لهستان در بروکسل اعلام کرد رژیم ایران به ورشو دعوت نشده است! این عملیات تحقیرآمیز، نشانه‌های ناگواری برای رژیم تلقی می‌شد.

 

فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع نیز خواستار «برخورد قاطع» نظام با لهستان شد. وی در توضیح معنی «برخورد قاطع با لهستان» گفت: «چیزی فراتر از گلایهٔ ساده»(باید باشد)!(ایسنا ۲۲دی ۹۷)

همزمان یک رسانه حکومتی به اسم عصر ایران در همان تاریخ(۲۲دی ۹۷) با ابراز نگرانی نوشت:

«آماده شدن یک کشور تقریباً مهم و پرجمعیت اتحادیه اروپا برای میزبانی از یک کنفرانس ضد (نظام ایران) در حالی که هنوز ظاهراً اروپایی‌ها درباره کشور میزبان سازوکار مراودات اقتصادی با ایران (SPV) به تفاهم نرسیده‌اند، در نوع خود جالب توجه است»!

این منبع حکومتی با اشاره به بن‌بست رژیم در انزوای فزایندهٔ جهانی نوشته‌ است: «دولتمردان جمهوری اسلامی نیز در واکنش به خبر برگزاری کنفرانس لهستان در ماه آینده موضوع را تنها از زاویه روابط دوجانبه بین نظام و لهستان از سویی و روابط خصمانه واشنگتن ـ تهران دیدند و سعی نکردند موضوع را اروپایی ـ جمهوری اسلامی کنند، آن هم در شرایطی که تحریم‌های جدیدی از سوی اتحادیه اروپا علیه دستگاه اطلاعاتی نظام تصویب شده است».

 

اطلاعیه دبیرخانه شورای ملی مقاومت

دبیرخانه شورای ملی مقاومت در روز ۲۲دی ۹۷ اطلاعیه صادر کرد که در آن اطلاعیه آمده است: «مریم رجوی گفت:

دستیابی به سلاحهای کشتار جمعی،

نقض حقوق‌بشر،

صدور بنیادگرایی

و تروریسم،

۴ستون تئوکراسی حاکم بر ایران است. راه‌حل قطعی برای خلاصی از فاشیسم دینی، تغییر این رژیم نامشروع به دست مردم و مقاومت ایران است».

همچنین در این اطلاعیه در ادامه تأکید شده است:

«رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت برای دوران انتقال حاکمیت به مردم ایران، از جانب مقاومتی که از سال ۱۳۶۰ خواهان تحریم تسلیحاتی و نفتی دیکتاتوری دینی بوده است، ضرورت موارد زیر را مجدداً مورد تأکید قرار داد:

۱- به‌رسمیت شناختن حق مقاومت مردم ایران برای سرنگونی فاشیسم دینی و دست‌یابی به آزادی

۲- قرار دادن تمامیت سپاه و وزارت اطلاعات آخوندها در لیست تروریستی وزارت‌خارجه آمریکا و اتحادیه اروپا

۳- اخراج مزدوران اطلاعات آخوندها و نیروی تروریستی قدس از آمریکا و اروپا

۴- ارجاع پرونده نقض حقوق‌بشر در ایران به شورای امنیت پس از ۶۵بار محکومیت در ملل متحد

۵- حمایت از ارجاع پرونده قتل‌عام زندانیان سیاسی به دادگاه بین‌المللی

۶- اخراج رژیم نامشروع ملایان از ملل ‌متحد و به‌رسمیت شناختن نمایندگی مقاومت عادلانه مردم ایران

۷- اخراج قاطعانهٔ فاشیسم دینی حاکم بر ایران و نیروهای آن از سوریه، عراق، یمن، لبنان و افغانستان

۸- وادار کردن حکومت عراق به پرداخت مابه‌ازای دارایی‌ها، تجهیزات و تسلیحات و قرارگاههای سازمان مجاهدین و ارتش آزادیبخش ملی ایران که تماماً با هزینه خود آنها تهیه شده و اسناد آن موجود است.

 

داستان نسبتاً کامل «ناتوی عربی»

روز ۲۲دی ۹۷ فاکس‌ نیوز یک گزارش مفصل از خبرنگار خود «اریک شاون» پخش کرد که حاوی نکات مهمی بود و نشان می‌داد نوک تیز حمله دیپلماسی آمریکا و آنچه که قرار است در کنفرانس لهستان بررسی شود، سیاست‌های رژیم حاکم بر ایران است. معضلی که ظاهراً برای حل آن قرار است یک «ناتوی عربی» تأسیس گردد.

 

مصاحبه فاکس‌ نیوز با پمپئو 

اریک شاون: «وزیر خارجه مایک پمپئو به سفر خود به ۹کشور خاورمیانه‌ای ادامه می‌دهد و امروز در واقع در ابوظبی توقف دارد. او در آنجا با فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان ملاقات کرد. پنتاگون طرح‌های خود را برای خروج از سوریه تعیین کرده ولی وزیر خارجه متحدانمان را در مورد طرح پرزیدنت و افزایش فشار دولت بر ایران مطمئن می‌سازد».

مایک پمپئو: «ما فعالیت‌های شرورانه جمهوری اسلامی ایران و نیروی (‌افراطی) آن را بررسی می‌کنیم. رژیم ایران بی‌ثباتی بسیاری در این منطقه ایجاد کرده است لذا بخشی از این کار به‌خاطر آن است که رژیم ایران، سوریه را بی‌ثبات نکند یا به بی‌ثبات کردن آن ادامه ندهد. لذا، بله ما از تمامی قدرت آمریکا برای رسیدن به نتیجه، استفاده خواهیم کرد».

اریک شاون: «وزیر خارجه اعلام کرد آمریکا میزبان اجلاسی جهانی در مورد رژیم ایران در ماه آینده می‌باشد که در لهستان خواهد بود. کنفرانسی که تمرکز نهایی‌اش بر روی مهار نفوذ فزاینده این رژیم در منطقه می‌باشد. همان‌طور که ممکن است بدانید اخیراً مطلع شدیم رژیم یک سرباز قدیمی نیروی دریایی آمریکا را در بازداشت دارد که مادر او اخیراً خواستار آزادی او شده است رژیم ایران در رأس لیست حکومتهای حامی تروریسم در جهان است».

 

تعیین‌تکلیف سیاست مماشات اروپایی‌ها 

اریک شاون: در این جا مارک دوبوویتس، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسیها در برنامه ما شرکت دارد.

س: این اجلاس که در ۱۳فوریه در لهستان شروع می‌شود و به ایجاد یک ناتو عربی کمک می‌کند آیا فکر می‌کنید کشورهای خلیج‌فارس و متحدان سنی و عرب و کشورهای اروپایی که اخیراً تحریم‌های بیشتری را علیه رژیم ایران اعمال کردند همگی علیه آن رژیم متحد می‌شوند؟

مارک دوبوویتس: این احساس را از کشور های خلیج (فارس) و کشورهای سراسر جهان می‌گیرید که نگرانی عمیقی نسبت به آنچه که به‌درستی وزیر خارجه پمپئو به آن فعالیت‌های ویرانگر و شرورانه جمهوری اسلامی می‌نامد، دارند. برای همین من انتظار دارم که دهها کشور در لهستان حاضر شوند و در مورد این اعمال نابودکننده گفتگو کنند.

فکر می‌کنم این چیزی است که ضروریست و فکر می‌کنم حتی اروپایی‌ها که با خروج پرزیدنت ترامپ از توافق اتمی مخالف بودند می‌فهمند که رژیم جمهوری اسلامی را باید متوقف کرد.

س: انتظاری که از این اجلاس دارید چیست اگر که اروپاییان نخواهند دست بردارند؟

مارک دوبوویتس: فکر می‌کنم اروپاییان هم واقعیت را تشخیص می‌دهند که گزینه کمی دارند فکر می‌کنم تنها نیاز به یک درک مشترک است که جدای از موضع آنها بر سر توافق اتمی فکر می‌کنم دهها کشور از جمله اروپاییان درک می‌کنند رژیم ایران درگیر سوءقصدها و حمایت از تروریسم و ساختن موشک‌های بالستیکی است که قادر به حمل کلاهک‌های اتمی از جمله موشک‌های آی.سی.بی.ام برای هدف قرار دادن آمریکا و سایر کشور‌ها می‌باشد، علاوه بر نقض وحشیانه حقوق‌بشر که در درون ایران انجام می‌شود.

برای همین فکر می‌کنم درک جامع تری در میان دهها کشور از جمله اروپاییها وجود دارد که به آن جنبه از فعالیت‌های شرورانه ایران باید به فوریت پاسخ داده شود.

 

تروریسم آخوندها، بلای جانشان 

اریک شاون: اجازه بدهید فیلمی برایتان از اجلاس بزرگترین گروه اپوزیسیون شورای ملی مقاومت ایران نشان دهم آنها این گردهمایی عظیم را برگزار کردند که خانم مریم رجوی رهبر آنهاست.

آنها این گردهمایی عظیم را هر ساله در خارج پاریس برگزار می‌کنند و مقامات در بلژیک و فرانسه ۳نفر را دستگیر کردند که در میان آنها یک دیپلمات رژیم ایران در طرح توطئه‌ای برای بمب‌گذاری بود.

 

تمرکز جهان بر تروریسم آخوندها

همان روز ۲۲دی ۹۷ مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در مصاحبه‌ای با تلویزیون العربیه روی چند نکته کلیدی تأکید کرد و گفت:

« پرزیدنت ترامپ مقابله با رژیم ایران به‌عنوان بزرگترین حامی تروریسم در جهان را یکی از بالاترین اولویتهای خود تعیین کرده است و ما برای انجام آن مصمم هستیم».

«برگزاری اجلاس ورشو به جهان نشان خواهد داد که عزمی گسترده برای به زیر کشیدن رژیمهای تروریستی در منطقه وجود دارد».

«جلسه وزرا در ورشو یک ائتلاف گسترده با هدف ثبات در خاورمیانه خواهد بود ما در مورد مقابله با تروریسم مذاکره خواهیم کرد و روی رژیم ایران متمرکز خواهیم بود».

 

واکنش‌های مقامات فاشیسم مذهبی حاکم بر ایران

روز ۲۳دی ۹۷ در اقدامی شتاب‌زده وزیر خارجه خامنه‌ای بنا‌ به‌ نوشته فارس، خبرگزاری حکومتی متعلق به پاسداران، «برای خنثی‌سازی فتنه مایک پمپئو وارد عراق شد»!

ظریف در حالی به عراق رفت که ۳روز پیش از آن بغداد میزبان وزیر خارجه آمریکا بود. پمپئو که بدون اطلاع قبلی برای چند ساعت به عراق سفر کرده بود، در دیدار با عادل عبدالمهدی،‌ نخست‌وزیر این کشور، از او خواست که فعالیت‌های شرکتهای متعلق به جمهوری اسلامی در عراق را کاهش دهد.(خبرگزاری حکومتی شبستان ۲۲دی ۹۷)

همان روز پاسدار دانایی‌فر، سفیر سابق رژیم در عراق، گفت: «در شرایطی که آمریکاییها و برخی از بدخواهان جمهوری اسلامی اصرار دارند روابط اقتصادی کشورها از جمله دولت بغداد با جمهوری اسلامی کاهش یافته یا قطع شود، سفر ظریف از اهمیت به‌سزایی برخوردار است».

بخش دیگری از واکنش‌های رژیم نیز به‌صورت ابراز وحشت از مجاهدین و مقاومت ایران به زبانهای مختلف ابراز شد.

 

آنچه تحلیل‌گران حکومتی گفتند 

مهدی محمدی، تحلیل‌گر وابسته به باند خامنه‌ای نیز در همان روز ۲۳دی ۹۷ در توئیتر خود نوشت:

«در دو سه ماه آینده پیوندها میان پروژه‌های ناتوی عربی، معامله قرن و «آشوب‌های سراسری در ایران» و همه اینها با «برجام منطقه‌ای» و انتخابات مجلس یازدهم، شفاف خواهد شد»!

علی خرم، دیپلمات پیشین رژیم، گفت: «کنفرانس لهستان را نباید شوخی گرفت». این دیپلمات رژیم توصیه به «غلط‌کردم‌گویی» و عقب‌نشینی کرد و گفت: «متأسفأنه ما نه تنها برای جدا کردن این مجمع‌الجزایر از هم کاری نمی‌کنیم بلکه اقداماتی هم انجام می‌دهیم که جزایر به همدیگر بپیوندند. در حالی که کشوری که تحت این شرایط قرار می‌گیرد باید از یک سری خواسته‌های خود چشم‌پوشی کند و این زنجیره را بشکند».(سایت جماران ۲۲دی ۹۷)

فرجی راد سفیر پیشین رژیم در نروژ و مجارستان هم ابراز نگرانی کرد و گفت: «آمریکا به‌دنبال این است که مسأله ایران را به‌خاطر اختلافاتی که با اروپا دارد، تبدیل به یک مسأله بین‌المللی کند». وی افزود: «لهستان به این دلیل برای این نشست ضدایرانی انتخاب شده که شکاف در اتحادیه اروپا دامن زده شود».(سایت دیپلوماسی ایرانی ۲۲دی ۹۷)

 

تظاهرات بزرگ ورشو

مقاومت ایران همزمان با کنفرانس ورشو یک گردهمایی بزرگ را در همان شهر برگزار می‌کند تا صدای مردم ایران برای آزادی و دموکراسی و حمایت از جایگزین دموکراتیک رژیم آخوندی، شورای ملی مقاومت ایران را به گوش کنفرانس و جهانیان برساند و بر خواست مردم برای نامگذاری تروریستی سپاه و اطلاعات آخوندی و اخراج مزدوران آن از کشورهای اروپایی و به پای میز محاکمه کشاندن مسئولان جنایتها و قتل‌عام زندانیان سیاسی، پا فشاری کند.

 

تظاهرات ایرانیان در ورشو پایتخت لهستان در روز ۲۴بهمن ۹۷

تظاهرات ایرانیان در ورشو پایتخت لهستان در روز ۲۴بهمن ۹۷

 

از سوی دیگر ولید فارس و بسیاری از سیاستمداران نزدیک به مقاومت ایران، خواهان شنیده شدن صدای مقاومت ایران در کنفرانس ورشو شدند.

ولید‌ فارس گفت: «کنفرانس ورشو باید با رهبران اپوزیسیون دموکراتیک ایران رابطه برقرار کند... ضروریست که تمام کنفرانسهای بین‌المللی مرتبط با ایران با اپوزیسیون ایران تعامل داشته باشد... من امیدوار هستم بعد از ورشو، تهران نسیم تغییر را حس کند که شروع به وزیدن می‌کند... آمریکا و لهستان در این هفته یک اجلاس وزیران را به‌طور مشترک برگزار می‌کنند و روی نقش بی‌ثبات‌کننده رژیم ایران در منطقه متمرکز خواهند بود... این اولین اجلاس در نوع خود است که رژیم ایران و تمامی جهادگراها در این منطقه را هدف قرار داده است، از این جهت مهم و ضروریست که موفق شود».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d1914d47-959f-488d-86ff-e0e8a1b85697"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات