728 x 90

دروغ‌های رئیسی و توهمات خامنه‌ای؛ بلای جان اقتصاد ایران

سقوط و انهدام اقتصاد
سقوط و انهدام اقتصاد

قیمت دلار از ۶۴ هزار تومان و قیمت سکه طلا از ۴۶میلیون تومان هم گذشت. این رکود شکنی‌ها روزانه شده است، اما خامنه‌ای نه تنها از جنگ‌افروزی‌هایش در باتلاق خودساخته دست برنمی‌دارد بلکه مجبور است به دروغ‌های اقتصادی آخوند رئیسی نیز مهر تأیید بزند تا حامیان و نیروهای سرکوبگرش در نشئه خودفریبی، کوک باشند. در دیداری که گماشته خامنه‌ای در قوه مجریه با وی داشت، رئیسی یکسری آمار اقتصادی داد که گرچه خودش بنا به شواهد پیشین درکی از آنها نداشت و روخوانی می‌کرد ولی به هرحال از زبان یک مقام رسمی تراوش می‌شد و خامنه‌ای نمی‌توانست تأیید نکند. از تعارفات چهل من یک غاز که بگذریم، رشد بیش از ۶ درصدی و تحقق بودجه تراز (عدم کسری بودجه) و از همه مهمتر کاهش تورم در سال گذشته از دروغهای خنده‌دار رئیسی بود که قابل بررسی است.

از متناسب سازی دستمزدها چیزی گفته نشود بهتر است چرا که میلیون‌ها کارگر و خانواده‌هایشان داغشان تازه می‌شود. «حمایت از دهک‌های پایین درآمدی» را هم می‌توان در کنار منابع زباله و هموطنانی که مشاهده کرد که هر شب گرسنه می‌خوابند.

خامنه‌ای در پاسخ به یاوه‌های رئیسی به واقعیات تلخ و شیرین اقتصادی پرداخت: «گرانی‌ها، بی‌ثباتی بازار، تنزل ارزش پول ملی و فاصله طبقاتی از جمله واقعیت تلخ اقتصادی است». و این‌که اگر حرفهای گماشته صحیح است پس چرا مردم «اثر ملموس» و آشکاری در سفره‌های خود نمی‌بینند؟! سپس به شیرینی‌ها پرداخت: «زیرساخت‌های وسیع در دست انجام، (!) راه‌اندازی تعداد قابل توجهی بنگاههای نیمه تعطیل یا تعطیل، (!) شرکت‌های دانش‌بنیان و شکل‌گیری بنگاههای توانایی بخش خصوصی (!)...» و در انتها هم شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» را تکرار کرد... .

 

«رشد اقتصادی» نفتی و قمپزهای آخوندی

از هشدارهای هر روزه اقتصاددانان از قبیل انزوای بین‌المللی و کنار گذاشتن رژیم آخوندی از معادلات جهانی که بگذریم، اکنون آنان انذار می‌دهند «اولین گام در حل مساله، مواجهه واقعی و به دور از توهم با واقعیت است... تقریباً مبانی رشد اقتصادی، متوقف شده است. علاوه بر این طی ده سال گذشته انباشت سرمایه در کشور بسیار کاهش پیدا کرده و حدود ۴۰ درصد منفی شده است. فرار مغزها نیز در نتیجه چنین شرایطی رخ داده است. بنابراین تنها عاملی که در کشور می‌تواند رشدهای کوتاه‌مدت ایجاد کند نفت است. اگر وضعیت به شکل فعلی باقی بماند، طی ده سال آینده نه تنها رشدی نخواهیم داشت، بلکه ممکن است رشد اقتصادی کشور منفی شود» (جهان صنعت۱۶فروردین۱۴۰۳)

از نیمه سال۱۴۰۲ و اعلام رشد۶ درصدی توسط دولت، اخطار کارشناسان نیز آغاز شد. گفته شد اگر رشدی هم اتفاق افتاده، به‌دلیل تحریک بخش نفت بوده و از آن‌جایی که ظرفیت‌های تولید نفت در اقتصاد ایران افزایش پیدا نکرده، به‌محض این‌که به سقف تولید در بخش نفت برسیم، این رشد متوقف خواهد شد. تا زمانی که رشد تورم کنترل نشود و نرخ بهره حقیقی نیز منفی باشد، به‌طور قطع تأثیر رشد اقتصادی برای مردم محسوس نخواهد بود. «الان عمده رشد اقتصادی ناشی از این است که بخش نفت توانسته از ظرفیت بالقوه استفاده کند. این رشد اقتصادی پایدار نیست. رشد پایدار، رشدی است که با اصلاحات نهادی و زیرساختی همراه باشد» (خبرآنلاین۱۲ مهر۱۴۰۲)

حال ببینیم رشد۶ درصدی در چه بخش‌هایی صورت گرفت. آمارهای رسمی نشان می‌دهند رشد تولید کشاورزی منفی است. این رشد طی ۸ فصل گذشته همواره منفی بوده است. «تولید کشاورزی در پاییز سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۱۲‌درصد کمتر شده، گر چه قیمت محصولات آن خیلی بالاتر رفته است. رشد صنعت بدون نفت نیز منفی است. در مقابل رشد اصلی مربوط به تولید و استخراج نفت و گاز است. در نهایت رشد تولید ناخالص داخلی ۱.۵ درصد است که بدون نفت، ۵.۲ درصد است و آن نیز در دو بخش اصلی کشاورزی و صنعت منفی است» (مردم‌سالاری۱۴فروردین۱۴۰۳)

این به‌اصطلاح رشد، بیش از ۷۰۰هزار میلیارد تومان کسری روی دست ملت گذاشته است: «جامساز اقتصاددان در خصوص چالشهای اقتصادی پیش روی کشور در سال آینده گفت: بودجه امسال (۱۴۰۲) ما حدود هفتصد هزار میلیارد تومان کسری داشته است. یکی از آثار مهم این کسر بودجه تورم بین ۴۰ تا ۵۰ درصدی است» (آخرین خبر۲۹اسفند۱۴۰۲).

 

تورم‌های کمرشکن آخوندرئیسی

اکنون به سراغ تورم برویم. کارشناسان نشان داده‌اند در ۵ سال گذشته سطح عمومی قیمتها بیش از ۵ برابر افزایش یافته است. چنین تورم مستمری که سالانه نزدیک به ۴۰ درصد و بالاتر است هیچ‌گاه مسبوق به سابقه نبوده و به‌طور کلی زندگی مردم را فلج کرده است. «وضعیت تورم در سال ۱۴۰۲ هنوز بالاتر از تورم سال ۱۳۹۹ یعنی بدترین سال دولت روحانی است و این مغایر با وعده‌های داده شده است به‌علاوه مهار تورم به‌معنای تثبیت آن روی عدد ۴۰ درصد نیست که اگر چنین باشد باید نسبت به‌معنای همه وعده‌ها و شعارها شک کرد» (اعتماد۱۴فروردین۱۴۰۳)

بنابراین حتی اگر افزایش تولید ناخالص داخلی ۵‌درصد باشد ولی چون اغلب آن ریشه در صدور نفت دارد در عمل پول این نفت به کشور بازنگشته است، یا خرج صدور تروریسم و نیروهای نیابتی شده و یا به‌صورت فرار سرمایه از کشور خارج شده است و مردم ستمدیده از این رشد بی نصیب بوده‌اند.

 

کارنامه ۱۴۰۲ تجارت خارجی رژیم

آخرین دروغ‌پراکنی دست‌نشانده خامنه‌ای هم رشد صادرات است. گمرک ایران در این باره گزارش آب شسته‌ای ارائه داده است اما باز هم افشاگر است. «در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ بدون احتساب صادرات نفت خام، خدمات فنی مهندسی و برق حدود ۱۶.۸۷ میلیارد دلار کسری تجارت خارجی و با احتساب صادرات نفت خام، خدمات فنی مهندسی و برق شاهد ۲۰.۶ میلیارد دلار با مازاد تجارت خارجی روبه‌رو بودیم» (فردای اقتصاد۱۴فروردین۱۴۰۳).

بنابراین اساس همه ادعاهای تو خالی رژیم آخوندی نشستن بر سر چاه‌های نفت و گاز و دیگر مشتقات مربوطه است. هر زمان امکان این ثروت فروشی به همراه مماشات استکبار جهانی مهیا شود، آمارهای پوشالی روانه سخنرانی‌های حاکمان غارتگر می‌گردد و تا آخرین موجودی سرمایه‌های ملت اسیر و به زنجیر کشیده شده در دستان دجالان باشد، دروغ ها، توهمات و رویا فروشی‌هایشان نیز تداوم دارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2b926a73-738c-42aa-9eb3-e6b60114ac2a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات