728 x 90

دزدی۱۵۰۰میلیارد دلاری از جیب و سفره مردم

سخن روز
سخن روز

سایت حکومتی رویداد۲۴ (۲۷مرداد ۱۴۰۲) نوشت: «علی سعدوندی کارشناس اقتصادی می‌گوید: در ۲۰سال گذشته چیزی در حدود ۱۵۰۰میلیارد دلار منابع ارزی داشتیم و آنها را هدر داده‌ایم. ۱۵۰۰میلیارد دلار منابع خیلی سنگینی است و اگر فقط یک چهارم آن را در زیرساختها هزینه می‌کردیم، از نظر زیرساختی در رده کشور‌هایی مانند ژاپن قرار می‌گرفتیم».

کارشناس اقتصادی خامنه‌ای به‌روشنی می‌گوید طی ۲۰سال ۱۵۰۰میلیارد از جیب و سفره‌های مردم ربودیم.

اگر این عدد را به‌تعداد خانواده‌های ایران تقسیم کنیم، (با فرض ۲۴میلیون خانواده)، از صندوق و سفرهٔ هر خانواده در ایران رقمی معادل ۶۲۵۰۰دلار (بیش از ۳میلیارد تومان برای هر خانواده) دزدیده شده است. با این پول صورت مسألهٔ مشکلاتی مانند مسکن، اشتغال و گرانی جمع می‌شد و دیگر خبری از بام‌خوابی و گورخوابی و کودکان کار و زباله‌گردی و ترک‌تحصیل و حاشیه‌نشینی و اندام فروشی نبود. اگر این پول به‌صاحبش برمی‌گشت دیگر موضوع «از نان نصفه تا نان نسیه» تیتر روزنامه‌ها نمی‌شد و هیچ مادری نوزادش را به‌فروش نمی‌رساند.

اما این‌که ۱۵۰۰میلیارد دلار طی ۲۰سال چگونه و در کجا هدر شد را خود خامنه‌ای به‌روشنی پاسخ داده است. وی ۹اردیبهشت ۱۴۰۲ گفت: «بنده ۲۰سال پیش گفتم که با اژدهای هفت‌سر فساد باید همه‌جانبه مبارزه کرد».

البته اژدهای هفت سر فساد یک واقعیت است و این‌که «باید همه‌جانبه مبارزه کرد» یک فریبکاری برای کمرنگ کردن آن است. واقعیتی که در جریان جنگ گرگها از پرده بیرون افتاده و به‌یک جریان عادی تبدیل شده است. در همین هفته، خبرگزاری حکومتی اقتصاد آنلاین (۷شهریور ۱۴۰۲)، خبر از یک اختلاس ۳هزار میلیارد تومانی توسط یکی از بانک‌های دولتی داد.

وقتی «اژدهای هفت سر» فساد و تباهی، ثروت و سرمایه‌های ملی را می‌بلعد، آثار ویرانگرش در یک نقطه نمی‌ماند، خیلی زود گسترش می‌یابد و مسیر انحطاط را به‌سرعت طی می‌کند. روزنامهٔ حکومتی فرهیختگان (۷شهریور ۱۴۰۲) ضمن اشاره به‌انهدام اقتصاد ایران و مقایسهٔ وضعیت سرانه تولید ناخالص داخلی [بر مبنای قدرت خرید] ایران با کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان و اردن و عراق از سال۲۰۰۰ تا ۲۰۲۲ نوشت: «رئیس صندوق توسعه ملی با ذکر این موضوع که ممکن است در آینده به‌واردکننده گاز، گندم، خدمات پزشکی، لجستیک و... تبدیل شویم، گفت: مردم نگرانند که به‌زودی تبدیل به‌عمله کشورهای همسایه شویم».

بخشی از موارد مصرف پولهایی که به‌قول سعدوندی «هدر شد»، در جنگ باندهای حکومتی برملا گردیده است. از کلان سپرده‌هایی که در بانک‌های خارجی واریز شده و ریخت و پاش‌های میلیاردی سپاه و آقازاده‌ها و... تا هزینه‌های سنگین بمب‌سازی و موشک‌سازی و پهپاد سازی و جنگ‌افروزی و دخالت در کشورها.

روزنامهٔ حکومتی رسالت (۱۰دی ۱۳۹۹) در پاسخ به‌خبر ارسال چمدانهای دلار به‌سوریه و لبنان و حل مشکل مسکن ۲۰۰هزار خانوادهٔ لبنانی نوشت: «آیا این خبر جدید است؟ خیر بارها صریح‌تر از این را از بالاترین مقامات کشور شنیدیم. رهبری فرمود کمک ما به‌محور مقاومت از اوجب واجبات است. ایشان فرمودند: کمک می‌کنیم و هیچ ابایی هم از گفتن آن نداریم. سیدحسن نصرالله هم گفت: بی‌پرده می‌گوییم! هزینه و خرج و خورد و خوراک و سلاح و موشکهای حزب‌الله از جمهوری اسلامی ایران می‌رسد! تمام».

اما پولها، آن‌چنان‌که حسن نصرالله ادعا می‌کند صرف «خورد و خوراک» و «خانه‌سازی» نشده، بلکه خرج ویران کردن لبنان شده است. لبنان که روزی مرفه‌ترین کشور منطقه بود بر اثر دخالت‌های رژیم و حزب‌الله دست‌نشانده‌اش به‌خاک سیاه نشسته است. هم‌چنان که طبق اسنادی که کانال تلگرامی «قیام تا سرنگونی» از داخل رژیم منتشر کرده است، رژیم آخوندی بیش از ۵۰میلیارد دلار به سوریه کمک کرده است. پولهایی که خامنه‌ای برای نگه‌داشتن دیکتاتور خون‌ریز سوریه صرف کرد، هزینهٔ کشتار بیش از ۵۰۰هزار مردم سوریه و میلیونها آواره گردیده است.

به این ترتیب هر جا که پای رژیم و پولهای به‌سرقت رفتهٔ ایران در منطقه و کشوری باز شده، ارمغانش کشتار و ویرانی و فساد و مواد مخدر و آوارگی و... بوده است. البته قربانی اصلی مردم ایران هستند که بیش از ۴دهه در چنگالهای این اژدهای هفت‌سر اسیرند.

به همین علت مردم ایران در برابر سیاست تروریزم، جنگ‌افروزی و ایران فروشی خلیفهٔ ارتجاع، شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» را سردادند و با فریاد «مرگ بر اصل ولایت فقیه» اصل و فرع رژیم فاسد و غارتگر را نشانه رفته‌اند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/33fbca8a-e1db-4a1d-a441-90cfaedd99a6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات