728 x 90

دستاورد سازی بی‌حاصل! - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی آخرین روز دیماه ۱۴۰۰ سفر رئیسی به مسکو بیشترین عنوانها را به خود اختصاص داده. در کنار آن پاره‌یی از بحرانهای اجتماعی اقتصادی دیده می‌شود. در مورد روابط خارجی رژیم هم ضد و نقیض‌گویی در مورد رابطه با عربستان به‌طور خاص در روزنامه‌های باند مغلوب دیده می‌شود. از یک‌سو از حمله به امارات حمایت کرده‌اند از سوی دیگر به کیهان توصیه کرده‌اند خوشحالی‌اش را بروز ندهد. مطلب روزنامه دنیای اقتصاد در این زمینه شاخص است.

 

دستاورد سازی بی‌حاصل!

در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه تلاش کرده‌اند این سفر را خرج اقتدار نظام کنند. روزنامه‌های باند مغلوب در دعوای باندی واقعیتهای مختلف را گوشزد کرده‌اند. «ذوق‌زدگی دولت از توافقات طولانی مدت» عنوان یکی از چند مقالهٔ روزنامهٔ آرمان در این مورد است که از جمله نوشته: «با این‌که نظام دهها است که با روسیه در مراوده سیاسی و اقتصادی قرار دارد و تاریخ (ما) پر از اقدامات خلاف روسیه برای منافع (نظام) است ولی باز هم توافق ۲۰ساله با این کشور دولت را ذوق‌زده کرده و دلیل اصلی آن هم این است که دولت است که دولت بیش از این‌که به‌دنبال بهبود وضعیت روابط خارجی باشد به‌دنبال دستاوردسازی است و در حقیقت غش کردن به طرف روسیه و چین در منظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی خیلی برای (نظام) منافع نخواهد داشت!‌».

«سفر به روسیه، ظرفیتها و دغدغه‌ها» عنوان مطلبی در جهان صنعت به قلم فلاحت‌پیشه رئیس پیشین کمیسیون امنیت مجلس رژیم است که به نظام گوشزد کرده: «(نظام) سعی دارد که در حوزه‌های مختلف روابط راهبردی با روسیه داشته باشد اما تنها گذاشتن (نظام) در زمان تحریم و نوع رفتاری که روس‌ها در سوریه یا در حوزه رژیم حقوقی دریای خزر انجام می‌دهند، نشان می‌دهد که فضای فکری آنها متفاوت است. البته این مسأله ناشی از نوعی ساده‌اندیشی در سیاست خارجی (نظام) و زرنگی روس‌ها در این حوزه است». این مقاله در ادامه تأکید کرده: « رابطه راهبردی آن‌طور که مسئولان (نظام) انتظار دارند شکل نخواهد گرفت زیرا اساساً اثر این‌گونه روابط، سپری شده و همه کشورها بر اساس منافع ملی خود روابط متکثری را شکل می‌دهند».

«ظرفیت خالی در مناسبات در مناسبات «نظام» و روسیه» عنوان مطلب دیگری در اعتماد است که نوشته: «ما در آستانه هر سفر یا امضای هر قرارداد، شرایط را در افکار عمومی و تبلیغات رسانه‌یی مصادره به مطلوب می‌کنیم، اما وقتی وارد اجرا می‌شویم، ادعا می‌کنیم که رقبا اجازه نمی‌دهند ما کار کنیم. می‌گویند ترکیه ما را در بازارهای روسیه از میدان به در کرده است».

 

سرخوردگی و خشم! موضوع بسیار قابل تامل

برجسته‌ترین نکات کماکان به فضای انفجاری و هشدار به نظام پرداخته‌اند. «اعتراض ناشی ناکامی، سرخوردگی و خشم» عنوان مطلبی در آفتاب یزد است که به‌نقل از یک کارشناس حکومتی نوشته است: «البته فشارهای اقتصادی اخیر ناشی از تحریم‌ها می‌توانند آخرین فشارهایی قلمداد شوند که مازاد بر ظرفیت اجتماعی برای هضم این ناکامی‌ها هستند. به‌نظر من باید مسأله خشم و احساسات منفی در جامعه ایرانی امری بسیار جدی است» در ادامه هم افزوده این خشم مردمی نسبت به نظام پیش از این تحریم‌ها هم بود و تأکید می‌کند: «این موضوع بسیار قابل تاملی است».

«نگرانی از فشار مالیاتی بر مردم» عنوان مطلب روزنامه اعتماد است که ضمن بررسی خیالی بودن منابع درآمد بودجه سال آتی نوشته: «در صورت کشف پایه‌های مالیاتی جدید باز هم به‌صورت غیرمستقیم به سفره‌های مردم فشار وارد می‌شود».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/56ac5404-f1a7-46ee-a867-ed7b4225ff3e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات