728 x 90

دومین دور اعتصاب سراسری معلمان در سال ۹۷

اعتصاب و تحضن معلمان آزاده
اعتصاب و تحضن معلمان آزاده

روز یکشنبه ۲۲مهر ۱۳۹۷دومین دور اعتصاب سراسری معلمان ایران از اولین ساعتهای صبح و با شروع کلاس‌های درس، آغاز شد. در اولین ساعت اعتصاب، خبرهای تصویری از بیش از ۵۰شهر کشور بر روی شبکه‌های خبری قرار گرفت که حکایت از اتحاد گسترده معلمان آزاده و پیروزمند بودن حرکت آنان دارد. اعتصابی رو به گسترش که لحظه به لحظه به دامنه آن افزوده می‌شود.

دور قبلی اعتصاب سراسری معلمان، روز ۲۰اردیبهشت ۹۷به‌طور همزمان در ۳۱شهر کشور انجام شده بود.

 

شهرهای معلمان اعتصابی

طبق خبرهای دریافتی دومین اعتصاب سراسری معلمان ایران تا نیمروز یکشنبه ۲۲مهر در شهرهای زیر در جریان بوده است:

سقز، یزد، کرمانشاه، شیراز، سنندج، آمل، مریوان، دیواندره، گرمه، مشهد، خرم‌آباد، فیروزکوه، مدارس استانهای کهکیلویه و بویراحمد، روانسر، بابل، اسلام‌آباد غرب، مدارس استان خراساًن رضوی، اصفهان،‌زرین شهر، بجنورد، جوانرود، ساری، کرج، ایوان غرب،همدان، یاسوج، بهارستان، پاوه، اسلام شهر، پلدختر، امیدیه، کازرون،‌ روستای کمار جلفا،‌ شاهین‌دژ، قزوین،‌ فیروزآباد،‌ مهاباد، تهران، خرم‌آباد، ایوان‌غرب، شاهین‌شهر اصفهان، رومشکان لرستان،‌ ایلام، گناباد، تربت حیدریه، تبریز، لامرد فارس، سروآباد کردستان، باینگان پاوه،‌ تاکستان،‌ زیویه کردستان،‌ قلعه حسن‌خان تهران.

 

خواسته‌های معلمان اعتصابی

مهمترین خواسته‌های معلمان اعتصابی که طی خبرهای دریافتی، روشن شده عبارتند از:

آزادی معلمان زندانی

اجرای عدالت اجتماعی

عدالت آموزشی

رفع ناهمخوانی نرخ تورم با حقوق فرهنگیان

ایجاد امنیت شغلی

لغو خصوصی‌سازی آموزش و رفع پولی سازی مدارس

لغو کاهش بودجه و سرانه مدارس

اجرای قانون خدمات کشوری

رسیدگی به وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان که غارت شده است

حمایت از دانش‌آ‌موزان کارگر

 

واکنش‌ رژیم به اعتصاب سراسری معلمان

اولین واکنش رژیم در برابر دومین دور اعتصاب سراسری معلمان ایران، به‌شدت منفعلانه بود. رژیم ابتدا تلاش کرد با تهدید و تطمیع‌ غیرمستقیم و به کار گیری مزدوران خود که به اسم معلم در صفوف معلمان وارد کرده، و با توسل به عناصر اعتصاب شکن، به مقابله با اعتصاب معلمان برخیزد، اما به سرعت شکست خورد چرا که سیل خبرهای مربوط به اعتصاب سراسری معلمان از اولین ساعتهای بامداد یکشنبه ۲۲مهر، تمامی نقشه‌های اولیه رژیم را نقش بر آب کرد.

پس از آن رژیم تلاش کرد در برخی شهرها با جلوگیری از ورود دانش‌آموزان به مدارس، از شکل‌گیری هرحرکت دانش‌آموزی در حمایت از معلمان اعتصابی، ممانعت به‌عمل آورد. به‌طور خاص در شهر کرمانشاه، پاسداران انتظامی در خیابانها آرایش گرفته و دانش‌آموزان را از رفتن به مدارسشان باز می‌داشتند. نیروهای سرکوبگر رژیم دانش‌آموزان را ناگزیر از بازگشت به منازلشان می‌کردند.

 

نگاهی به دور قبلی اعتصاب معلمان

معلمان آزاده کشور طی سال گذشته تا کنون بارها دست به اعتصاب‌های منطقه‌یی و سراسری زده‌اند.

اعتصاب اخیر، دومین دور اعتصاب سراسری معلمان است. اولین دور اعتصاب سراسری معلمان روز ۲۰اردیبهشت ۱۳۹۷در ۳۱شهر کشور جریان یافت.

اولین اعتصاب سراسری معلمان در سال ۱۳۹۷در شرایطی برگزار شد که دور دوم قیام بزرگ مردم ایران (پس از قیام دی ۹۶) در شهرهای کشور جریان داشت و قیام بزرگ کازرون هر روز به قیام سراسری، عمقی تازه می‌بخشید. اعتصاب سراسر معلمان در کنار قیام بزرگ شهرها و قیام کازرون باعث شد تا یک هفته پس از اعتصاب معلمان، اولین دور اعتصاب سراسری بازارهای کشور در سال ۹۷نیز شکل گیرد. قیامی که مانند قیام مردم قهرمان کازرون، با وارد کردن عنصر قهر به میدان، ارکان دیکتاتوری را به‌شدت لرزه در آورد و باعث تشدید خیزش‌های گسترده‌تری شد به‌نحوی‌ که یک هفته پس از قیام بازاریان و کسبه که در تهران تماماً رنگ شورشی داشت، رانندگان آزاده کامیون نیز روز اول خرداد اولین دور اعتصاب سراسری خود در سال ۹۷را برپا کردند.

کوبندگی اعتصاب معلمان آزاده و آگاه میهن در ۲۰اردیبهشت ۹۷هنگامی که در تهران به تظاهرات اعتراضی در مقابل مجلس ارتجاع کشیده شد با واکنش وحشت‌آلود آخوندها و پاسدارانشان روبه‌رو شد. وحوش پاسدار و اطلاعات آخوندی در تهران به معلمان شریف تهاجم کرده و باعث مجروح شدن شماری از معلمان شدند اما موفق به ایجاد هیچ‌گونه خللی در اعتصاب و تظاهرات آنان نشدند.

 

سخنرانی یک خانم معلم قهرمان در تظاهرات معلمان

در اولین دور اعتصاب سراسری معلمان (۲۰اردیبهشت ۹۷) یک خانم معلم شجاع و پیشتاز مشهدی پیشاپیش معلمان و پیش‌کسوتان فرهنگی مشهد در سخنانی که توسط خبرنگاران شبکه‌های اجتماعی مخابره شد از جمله گفت:

«۴۰سال است که دارند بچه‌های ما را نابود می‌کنند، تا کی و به چه قیمتی باید سکوت کرد؟ دیگر بس است!»

 

حرکت نمادین معلمان آزاده

معلمان آزاده میهن اضافه بر اعتصاب‌های سراسری، بیشمار حرکت‌های اعتراضی دیگر نیز در تمامی سال‌های اخیر داشته‌اند که باعث راهگشایی دیگر اقشار معترض کشور شده‌ است.

روز ۱۳اردیبهشت سال ۱۳۹۷شماری از معلمان و فرهنگیان آگاه حرکت اعتراضی خود را بر مزار میرزاده عشقی شاعر شهید مشروطیت و جان‌باخته به دست اوباش رضاشاه، برگزار کردند.

افشاگریهای برخی از فرهنگیان شریف کشور در خصوص توطئه‌های آخوندی برای منحرف کردن حرکت پیشروی معلمان و همچنین قیام بزرگ مردم ایران در روزها و هفته‌های اخیر را هم باید در شمار همین عزم رو به پیش معلمان گرانقدر میهن ارزیابی کرد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d000ce4f-3286-42e4-92c7-16c73e866429"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات