728 x 90

زاینده رود را خشک کردند

خشک شدن زاینده رود
خشک شدن زاینده رود

وقتی آب زاینده رود باز می‌شود مردمانی که جانشان به رودخانه شهرشان بسته است، جمع می‌شوند تا جاری شدن دوبارهٔ خون در رگ رودخانه‌ٔ خود را ببینند.

آبی که قرنها در این رگ خروشان جریان داشت اکنون چه شده است؟

تاریخ می‌گوید: زاینده رود، زنده رود بود. رود زندگی‌بخش بود. بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران بود. از یکی از بلندترین قله‌های ایران سرچشمه می‌گرفت.

رودخانه‌ٔ پرآبی که از زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود ۲۰۰کیلومتر پیش می‌رفت و در نهایت به ماندآب گاوخونی می‌ریخت.

اکنون مردم اصفهان و شهرهای اطراف آن باید برای جاری شدن آب در بستر خشک آن بر خاک رودخانه سجده کنند و آه حسرت بکشند و گاهی فریاد بکشند: مسئول بی‌لیاقت، خجالت! خجالت!

یک علت این وضعیت سودجویی شرکتها و ارگانهای وابسته به حکومت آخوندی است. همانها که صنایع آب‌بر را بدون محاسبهٔ دقیق احداث کرده‌اند و آب زاینده رود را با ایجاد سدهای بسیار می‌برند.

علت دوم، انتقال آب زاینده رود به استانهای دیگر هم‌چون یزد است. طرحی که باعث خشک شدن زاینده رود و نابودی زمینهای کشاورزی شرق اصفهان شد و اعتراض‌های شدید کشاورزان را برانگیخت.
در یک نمونه از اعتراضات، کشاورزان محروم و خشمگین حتی به ترکاندن لوله‌های آبی که از زاینده رود به نقاط دیگر می‌رود اقدام کرده‌اند.
خشکی زاینده رود همچنین موجب تخریب پل‌هایی است که بر رود ساخته شده. پایه‌ریزی سی‌وسه‌پل به‌گونه‌ای طراحی شده که استحکام آن تنها در رطوبت است و خشکی درازمدت رودخانه خطر تخریب سی‌وسه‌پل را افزایش می‌دهد.

مردم اصفهان گاه حتی شبها نیز برای زنده نگه‌داشتن زاینده رود دست به اعتراض و افشاگری زده‌اند.

پنجشنبه ۱۸بهمن ۹۷ تجمع شبانه‌ٔ مردم اصفهان برای زنده نگه‌داشتن زاینده رود در کنار تجمع فرهنگیان شکل گرفت.

 

تجمع شبانه‌ٔ مردم اصفهان برای زنده نگه‌داشتن زاینده رود

تجمع شبانه‌ٔ مردم اصفهان برای زنده نگه‌داشتن زاینده رود

یکی از علت‌های مهم خشک شدن زاینده رود را رئیس کمیسون امنیت ملی رژیم اخیراً بیان کرد.

خبرگزاری حکومتی ایسنا ۳۰دی ۹۷ گزارش داد رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس آخوندها گفته است اصل اعتراض کشاورزان اصفهان به موضوع حقابه به وزارت نیرو برمی‌گردد که پ۵برابر آورده آب حوزه زاینده رود را واگذار کرده و به حقابه‌های مختلف فروخته است.
یعنی اگر یک میلیارد متر‌مکعب پیش‌بینی آب شده است وزارت نیرو پ۵میلیارد آب فروخته است و وزارت نیرو به جای حل آن موضوع حقابه‌ها را به استانها واگذار کرده حال این‌که باید مشکل در سطح وزارت نیرو حل شود.

روشن است که زنده شدن زاینده رود هم بسته به تحول اساسی در سرزمین ماست.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b07453bf-a6b7-45aa-a68b-b74287f1d63e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات