728 x 90

زهر شقه و شکاف در ولایت سوراخ سوراخ

سخن روز
سخن روز

در حالی که چند روز بیشتر از درآمدن پزشکیان از صندوق شعبدهٔ انتخابات نمی‌گذرد و نامبرده هنوز بر صندلی ریاست ننشسته، شقه و شکاف ناشی از این رویداد، در دستگاه ولایت فقیه، با اولین مکاتبهٔ اداری پزشکیان به‌ظهور رسید.

پزشکیان در نامه‌یی به مخبر با سربرگ «رئیس‌جمهور منتخب» دستوراتی صادر کرد و از جمله خواستار آن شد که تا استقرار دولت خودش، هیچ‌یک از وزارتخانه‌ها یا مؤسسات وابسته به‌دولت، حق ندارند قرارداد جدید ببندند یا افراد جدید استخدام کنند یا تعهداتی با بار مالی به‌عهده بگیرند.

رقبای پزشکیان از این اقدام گاف گرفتند و نامهٔ او را «نامهٔ عجیب» و «دو گاف در اولین مکاتبه اداری» نامیدند و نوشتند: «این نامه نشان می‌دهد که او با اولیات اداره کشور هم آشنا نیست؛ چرا که رئیس‌جمهور منتخب تا زمان تنفیذ، جایگاه حقوقی و قدرت قانونی ندارد...».

سخنگوی شورای نگهبان ارتجاع هم وارد صحنه شد تا به‌نحوی «رئیس‌جمهور منتخب» را سر جای خود بنشاند!

‍از سوی دیگر اطرافیان پزشکیان شکوه می‌کنند که دولت باقی مانده از رئیسی، به‌سرعت دارد در سطوح مختلف دولت مهره‌چینی می‌کند و با نقل و انتقال‌های نامتعارف، شرکت‌های بزرگ دولتی را به‌این و آن واگذار می‌کند، تا پیشاپیش دولت پزشکیان را به‌راهی سنگلاخ و پر دست‌انداز بکشاند.

سعید جلیلی در یک سخنرانی در جمع دار و دستهٔ خود اعلام کرد در ملاقاتی که پزشکیان داشته به‌او گفته است که خود را موظف به‌کمک به‌او می‌داند، اما نامبرده «کمک» را این‌چنین معنی نمود و رندانه به‌پزشکیان گوشزد کرده که «اگر جایی یک کار ناقص ادامه پیدا کند، این توجه نشود، ما وظیفه خودمان می‌دانیم که متذکر شویم و خدای ناکرده اگر یک جایی ببینیم کار دارد خطا شکل می‌گیرد با قدرت سعی می‌کنیم کمک کنیم به‌این که آن خطا تصحیح شود».

به‌این ترتیب قرار گرفتن پزشکیان در کاست هرم قدرت تنش و تلاطم پردامنه‌یی را در دیکتاتوری فرتوت ولایت فقیه به‌وجود آورده است. اگر چه پزشکیان به‌تعبیر اطلاعیهٔ دبیرخانهٔ شورای ملی مقاومت (۱۷تیر) «پشهٔ لاغری» است که خط در میان تکرار می‌کند که «ذوب در رهبر» و مجری برنامه او هستم، اما بیرون زدن همین «نامهٔ عجیب» و کشمکش مفتضح گرگهای چنگ انداخته بر حاکمیت، نشان دهندهٔ این واقعیت است که هلاکت رئیسی و پتکهای تحریم چگونه دستگاه ولایت ارتجاع را درهم کوبیده است.

واقعیت این است که تلاقی و تعارض منافع باندهای قدرت و غارت، به‌دلیل تضاد و تعارض غیرقابل حل در ساختار نظام استبداد قرون‌وسطایی ولایت فقیه و مهمتر از همه، به‌دلیل شرایط فوق‌العاده حساس سیاسی ـ اجتماعی، جامعهٔ انفجاری و قیامهای در تقدیر، می‌تواند موجب عمیق‌تر شدن شکافهای موجود در رژیم شود و تضادها و بحرانهای گریبانگیر خامنه‌ای را در ابعادی غیرقابل مقایسه با آنچه تاکنون بوده، تشدید کند.

رهبر مقاومت در اولین موضع‌گیری خود پس از اعلام نتایج دور دوم نمایش انتخابات (در تاریخ ۱۶تیر) گفت: «آثار ضربه بر گیجگاه خلیفهٔ وارفته و فرتوت ارکان نظام را به‌لرزه درآورده، دستگاه از درون سوراخ سوراخ شده و گرگها یکدیگر را از هم می‌درند». سپس با یادآوری از پیام قبلی خود (به تاریخ ۱۳تیر)، افزود: «گفته بودیم که به‌غایت استقبال می‌کنیم که خامنه‌ای با تقلبات میلیونی هم که شده بگذارد سگ زرد به‌جای شغال بر کرسی ریاست‌جمهوری ولایت بنشیند. این شقه و شکاف در راستای قیام و گسستن بند از بند نظام است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b9761bd6-32ae-47af-8571-19e0e3f1a32a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات