728 x 90

سالگرد ربودن انقلاب ضدسلطنتی، آینه تمام‌نمای تشتت‌ها، بحرانها و بن‌بست‌های نظام - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی در روز۲۳ بهمن بعد از یک روز تعطیلی به‌مناسبت سالگرد ربودن انقلاب ضدسلطنتی توسط خمینی، آینهٔ تمام نمای تشتت‌ها، بحرانها و بن‌بست‌های نظام هستند. حتی بیانیهٔ نمایش سالگرد ربودن انقلاب توسط خمینی هم در دعوای باندی در روزنامه‌ها اسباب بروز شکاف و تشتت شده است.

آرمان با یادآوری این‌که نام خمینی سارق بزرگ انقلاب در بیانیه پایانی نمایش ۲۲بهمن از قلم افتاده آنرا بر سر باند خامنه‌ای و به‌خصوص گماشته‌اش جنتی زده و از جمله نوشته است: «بسیجیان خمینی چرا ساکت‌اند؟ چرا یک نفر به ایشان گوشزد نمی‌کند... جنتی چرا درباره عملکرد زیرمجموعه خود در شورای هماهنگی تبلیغات ساکت است؟».

در روزنامه‌های باند مغلوب، حملات دلواپسان خامنه‌ای به روحانی در جریان نمایشهای حکومتی موضوع مطالب مختلف شده است. اکبر ترکان مشاور اسبق روحانی در آرمان ضمن حمله به چماقداران باند خامنه‌ای، به تعارض اساسی بین نظام ولایت و پدیده ناهمخوانی با نظام به نام رئیس‌جمهور اذعان کرده و از نوشته است: «توهین‌کنندگان به رئیس‌جمهور در راهپیمایی ۲۲بهمن جریانی هستند که ریشه تاریخی دارند و جدیداً به‌وجود نیامده‌اند. این جریان در دوره احمدی‌نژاد به نام دیگری فعال بود. در دولت اصلاحات همین جریان با نام لباس شخصی‌ها به فعالیت می‌پرداخت. در دوره ریاست‌جمهوری رفسنجانی حضور داشتند که اسمشان را انصار حزب‌ا... گذاشته بودند».

این روزنامه در ادامه افزوده است: «این یک موضوع تاریخی به هم متصل است که موجب شکل‌گیری این جریان شده است. اینها به نهاد انتصابی بدبین نیستند و انتقادی نمی‌کنند و برعکس به انتخابی‌ها بد و بیراه می‌گویند. اگر نگاه کنیم می‌بینیم که به همه رؤسای جمهور هجمه، تهدید و اهانت داشتند. این مسأله هم ناشی از این نیست که آن رئیس‌جمهور چگونه می‌اندیشیده است. بلکه ناشی از این است که این گروه فکر می‌کند هر آنچه به جمهوریت مربوط می‌شود اشکال دارد».

روزنامه‌های باند مغلوب ناکامی قالیباف در سفر به مسکو برای ملاقات با رئیس‌جمهور روسیه را هم‌چنان بر سر او و ولی‌فقیه‌اش می‌زنند.

«تیر خلاص شریعتمداری به محمدباقر قالیباف» عنوان مقاله مفصلی است در آفتاب یزد. این مقاله در حالی که از خامنه‌ای با عنوان «حیثیت جمهوری اسلامی» یاد کرده در مورد فضاحت دست رد پوتین بر سینهٔ قالیباف برای ملاقات، نوشته است: «این مسأله و هزینه‌سازی برای حیثیت جمهوری اسلامی آن هم در ارتباط با کشورهایی که بیشترین اشتراک مواضع را در سال‌های اخیر با ایران داشته‌اند نشان از آن دارد که محمدباقرقالیباف باید تجدیدنظر جدی در اطرافیان و نیروهای رسانه‌یی خود داشته باشد»... این مقاله گوشزد کرده است که به صحنه آمدن حسین شریعتمداری در تلویزیون رژیم برای جمع کردن این فضاحت از گردن نظام (یعنی خامنه‌ای) و ریختن آن به حساب قالیباف است.

این روزنامه نوشته است: «مهم‌ترین هدف قالیباف از این سفر دیدار با پوتین بود. او می‌خواست با این ملاقات برای خود اعتبار مضاعف سیاسی کسب کند و نشان دهد که مهم‌ترین بازیگر فعلی صحنه سیاست (نظام) است. دست رد رئیس‌جمهور روسیه به رئیس مجلس (نظام)، تمام نقشه‌های او را نقش بر آب کرد. بدین ترتیب نپذیرفتن قالیباف از سوی پوتین و صحبت‌های حسین شریعتمداری تبدیل به کابوس‌های رئیس مجلس در مسکو شده است».

شکاف در باند مغلوب را روزنامه‌های همین باند با حمله به آخوند علوی وزیر اطلاعات روحانی به‌خاطر اظهاراتش در مورد ساخت بمب اتمی و ترور پاسدار فخری زاده، به نمایش گذاشته‌اند.

«این گربهٔ اتمی» عنوان مقاله‌یی در آرمان است که از جمله نوشته است «وزیر اطلاعات، ایران را در زمینه تولید سلاحهای اتمی به گربه‌ای تشبیه کردند که در گوشه‌یی گیر افتاده و امکان انجام هر کاری را برای دفاع از خود دارد... بیان این نکته آن‌هم از سوی بالاترین مقام امنیتی و اطلاعاتی کشور، بهانه مناسبی به‌دست دشمنان قسم خورده ایران می‌دهد تا نگذارند از کنج فشار خلاص شویم. نکته مهم‌تر این‌که از ساعت پس از سخنرانی، ایشان سوژه دشمنان و رسانه‌های معاند قرار گرفته». همین مقاله در واکنش به اظهارات آخوند علوی در مورد کشته شدن پاسدار فخری‌زاده نوشته است: «از ایشان استدعا دارم برای روشن کردن چهره نفوذی‌ها و خائنان نام آن فرد و سازمانش را اعلام کرده و جامعه را از شک، تردید و سوءظن خارج کند».

روزنامهٔ آرمان در گفتگو با یک دیپلمات سابق رژیم آخوند علوی را به‌خاطر بیان رفتن رژیم به سوی ساخت بمب اتمی، مورد حمله قرار داده و از جمله نوشته است: « ما نباید بهانه به دست آنها دهیم... ما نباید به‌گونه‌یی رفتار کنیم که دیگران این برداشت را کنند که قصد ساخت بمب اتمی را داریم». در پایان هم هشدار داده: «اگر این‌بار یک اجماع جهانی علیه ایران ایجاد شود کار به‌مراتب سخت‌تر خواهد بود».

هشدار به نظام در عرصه‌های دیگر هم در روزنامه‌های هر دو باند دیده می‌شود. روزنامهٔ وطن امروز از باند دلواپسان خامنه‌ای در مقاله‌یی بسیار بلند و پر دود و دم به‌مناسبت سالگرد ربوده شدن انقلاب ضدسلطنتی مردم توسط خمینی، ناگزیر شده اذعان کند: « در باب اقتصاد، علاوه بر مشکلات عمده مشهود، باید اذعان کنیم که نمره مطلوبی در باب عدالت به دست نیاورده‌ایم». در ادامه هم به شکست نمایشهای مبارزه با فساد در درون نظام ناگزیر به اعتراف شده است که «واقعیت آن است که بسیاری از تلاش‌هایی که در سال‌های گذشته برای کارآمدسازی نهادها در پیش گرفته شده، تلاش‌های محدود به خروجی نهادها بوده و عمدتاً این‌گونه تصور شده که با ایجاد تغییر در رأس یک نهاد می‌توان برون‌داد آن را نیز متحول کرد، در حالی که اساساً علت اصلی ناکارآمدی سیستم در نظم نهادی و الگوی فعالیتش بوده است».

چشم انداز تشدید تحریم‌ها و اجماع جهانی علیه نظام موضوع جنگ باندی بین روزنامه‌های حکومتی است. که مثل روزهای قبل هر یک دیگری را مسبب بحران اقتصادی و تیره روزی وضعیت معیشت مردم معرفی کرده است.

روزنامه شرق هم گزارشی از برملا شدن نوار صوتی ظریف وزیر خارجه روحانی در مورد سقوط هواپیمایی اوکراینی دارد که در رسانه‌های خارجی انعکاس وسیعی داشته است. طبق گزارش شرق رسانه‌های خارجی در مورد اظهارات ظریف نوشته‌اند: « ظریف در این جلسه می‌گوید هزار احتمال برای توضیح علت ساقط‌کردن این هواپیما وجود دارد؛ طبق این گزارش (ظریف) هم‌چنین چندین بار به مسأله پرداخت غرامت به‌عنوان راهی برای بستن پرونده اشاره می‌کند و می‌گوید ایران می‌خواهد به خانواده‌ها غرامت بدهد تا نگذارد دیگر کشورها این فاجعه را به یک «جرم بین‌الملل» تبدیل کنند».

مقامات امنیتی کانادا مشغول بررسی نوار صوتی ظریف هستند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ddc955bc-135b-42cc-a7a6-5df37182b14d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات