728 x 90

سراسیمگی رژیم در قبال تحریم‌ها

سخن روز
سخن روز

واکنش‌های حکومت آخوندی به‌دنبال تحریم شرکتهای هواپیمایی ایران‌ایر، ماهان‌ایر، ساها (سرویس ارتباط هوایی ارتش) و تحریم‌های دیگری که علیه این رژیم در این روزها تصویب شده، با گذشته تفاوت دارد. این واکنش‌ها بیانگر ترس و سراسیمگی رژیم در بحبوحه‌ٔ بحران منطقه و زیر ضرب بودن رژیم و هم‌چنین حاکی از درهم ریختگی و تضاد بین باندهای حکومتی است.

بلافاصله پس از اعلام تحریم‌ها، رژیم از توقف پرواز هواپیماهایش به اروپا خبر داد و دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی رژیم اعلام کرد: «با تحریم‌های اروپا دیگر پرواز مستقیم به کشورهای اروپایی نخواهیم داشت. و تمامی پروازهای ایران‌ایر به مقاصد کشورهای اروپایی کنسل شده است» (ایسنا، ۲۴مهر).

سخنگوی دولت پزشکیان ضمن حمایت از این تصمیم، گفت اگر هواپیماهای ما به کشورهای اروپایی پرواز کنند یا اجازه فرود نمی‌دهند یا اگر اجازه فرود بدهند هواپیماها را توقیف می‌کنند و اجازه پرواز بعدی را نمی‌دهند.

برخی منابع حکومتی هم روی مجموعهٔ تحریم‌های اخیر انگشت گذاشته و نوشته‌اند: «طی روزهای اخیر مجموعه‌یی از تحرکات از سوی کشورهای غربی با محوریت ایران جریان گرفته است که به نوبه خود جای تأمل دارد. اتحادیهٔ اروپا به‌علاوه انگلیس با صدور بیانیه‌یی از اعمال تحریم‌ها به‌ویژه علیه شرکتهای هواپیمایی ایران به بهانهٔ دخالت موشکی ایران در جنگ اوکراین و نیز اجرای وعده صادق۲ خبر داده‌اند. هم‌چنین انگلیس، استرالیا و خزانه‌داری آمریکا نیز بر اعمال تحریم علیه برخی افراد و شرکت‌های مرتبط با فعالیت‌های موشکی و منطقه‌یی ایران تأکید کرده‌اند» (سیاست روز ۲۶مهر).

کیهان خامنه‌ای در واکنشی غیظ آلود، کشورهای اروپایی را تهدید به بستن تنگهٔ هرمز بر روی کشتی‌های اروپایی کرده و می‌نویسد: «اروپا با شروع دور جدیدی از تحریم‌ها به بهانهٔ واهی ارسال موشک از ایران به روسیه، مسیر تقابل را به جای تعامل با ایران برگزید، حال اروپا باید منتظر تاوان این تصمیم باشد. برای ایران خیلی افت دارد که سران بی‌هویت کشورهای اروپایی و هم‌پیمان اسراییل وحشی و جنایتکار دست به تحریم هوایی کشورمان بزنند و از این سوی با هیچ واکنش پشیمان‌کننده‌یی رو‌به‌رو نشوند» (کیهان، ۲۵مهر).

از سوی دیگر روزنامهٔ حکومتی شرق (۲۵مهر) از اصلاحگران ولایت، شرایط خطرناک نظام را مطرح کرده و خواستار کنار آمدن رژیم با اروپا و دست برداشتن از این عربده‌کشیها شده است.

شرق زیرعنوان «واکاوی دلایل اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه ایران» نوشته است: «تحریم شرکتهای هواپیمایی و ایرلاین‌ها از آن دست تحریم‌هایی است که واقعاً حائز اهمیت خواهد بود که می‌تواند تبعات خاص خود را داشته باشد. باید اذعان کرد این سلسله تحریم‌ها برای تنگتر‌ کردن دایرهٔ تصمیم‌گیری جمهوری اسلامی ایران است و اگر می‌خواهیم این دایرهٔ تصمیم‌گیری تنگ‌تر نشود و حلقهٔ تحریم هم شکسته شود، باید گامهایی عملی را در بهبود مناسبات با اروپا برداشت».

آشفتگی و به‌هم ریختگی رژیم، باز هم نشان می‌دهد که تحریم همه‌جانبه دیکتاتوری آخوندها -که مقاومت ایران پیوسته بر آن تأکید کرده- تا کجا ضروری است. کما این‌که نشان می‌دهد مماشات اتحادیهٔ اروپا و به‌خصوص سرباز زدن این اتحادیه از اجرای قطعنامهٔ پارلمان اروپا مبنی بر لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران تا کجا به سود فاشیسم دینی حاکم بر ایران بوده و آن را در جنایت و تروریسم و جنگ‌افروزی جری کرده است.

یاد آوری می‌کنیم که روز ۱۶فروردین ۱۴۰۳ روزنامهٔ آلمانی دی ولت دربارهٔ افشاگری جدید شورای ملی مقاومت ایران دربارهٔ ادارهٔ شرکت هواپیمایی ملی ایران توسط سپاه پاسداران نوشت: ایران‌ایر در واقع تنها یک شرکت هواپیمایی نیست بلکه در خدمت همه‌جانبهٔ نیات شوم رژیم آخوندهاست. این شرکت هواپیمایی بخشی از عملیات تروریستی در ژنو در سال ۱۹۹۰ بود که در آن کاظم رجوی توسط رژیم به‌قتل رسید. پس از ترور دکتر کاظم رجوی این شرکت هواپیمایی پرواز یک هواپیمای خود را به تعویق انداخت تا فرماندهان عملیات را سوار کرده و از ژنو به تهران پرواز کند.

دی ولت افزود: به گفتهٔ شورای ملی مقاومت ایران شرکت هواپیمایی ایران‌ایر به‌طور سیستماتیک توسط سرویس مخفی رژیم ایران برای سازماندهی عملیات تروریستی در اروپا استفاده می‌شود از جمله حمله تروریستی برنامه‌ریزی شده رژیم ایران به گردهمایی اپوزیسیون ایران در پاریس در سال ۲۰۱۸ که پیش از انجام آن خنثی شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ec9c5c73-b5ba-479d-b28f-8aca8311ed12"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات