728 x 90

سقوط ارزش‌ها؛ زنگ پایان دیکتاتورها

سقوط ارزش پول
سقوط ارزش پول

بعد از سقوط رژیم‌های استبدادی و دیکتاتوریهای خون‌ریز و تبهکار، سیلی از اسناد و مدارک، شواهد و نشانه برملا می‌شود و همگان اذعان می‌کنند سرنگونی و فروپاشی آن نظام که در بی‌نظامی و بی‌هنجاری غوطه‌ور بوده، طبیعی است. طبیعت و سرشت نظام‌هایی که با دانش و حکمت بشریت ضدیت دارند و با سرکوب و جنایت روزگار را سپری می‌کنند و با غارت و چپاول سرمایه‌ها و ثروت مردم، لذت جنون‌آسایی کسب می‌کنند، یک‌باره و یک روزه ساخته نشده است، بلکه چون فاشیسم دینی حاکم بر ایران، پیشینه‌ای دراز دارد.

انقلاب در کشور رومانی یک نمونه از این قاعده عمومی است. سرکوب سیاسی، فقر و فاقه مردم، فساد نهادینه شده و بی‌رحمی‌های ساواک‌گونه و... همه و همه باعث شد نیکلای چائوشسکو سقوط رژیمش را در سال ۱۳۶۸ به چشم ببیند.

چائوشسکو در آخرین روزهای حیاتش و برای اثبات محبوبیت خود به جهان، تظاهراتی ترتیب داد تا درباره «جهاد» و «حماسه» شرکت مردم در ارکان نظامش سخنرانی کند. این سخنرانی به ده دقیقه نرسید که شعار مردم را به گوش شنید: «مرگ بر دیکتاتور...» چند روز بعد در انزوا و بدون پشتیبانی حامیانش، محاکمه و اعدام شد.

پس از آن بود که اسناد و مدارک ورشکستگی‌های اقتصادی، فجایع ناشی از شکنجه و سرکوب مخالفان و بحرانهای متعدد اجتماعی و سیاسی منتشر گردید. یک نمونه آن سیاست‌های افزایش جمعیت چائوشسکو بود. کودکان در این پروژه رنج بسیاری کشیدند: «کودکان بسیاری بودند که به‌علت ناتوانی والدین در نگهداری آنها سر از یتیم‌خانه‌ها درآوردند. بخش عمده کودکانی که در یتیم‌خانه‌ها زندگی می‌کردند واقعاً یتیم نبودند، بلکه تنها فرزندان والدینی بودند که از نگهداری آنها ناتوان بودند...» (انقلاب رومانی۱۹۸۹)

 

ایران بر لبه پرتگاه طبقاتی

چند روز پس از نمایش انتخابات در نظام ولایت مطلقه فقیه، شاهد انبوهی اسناد و مدارک از قهر و تحریم مردم از رژیم آخوندی هستیم. هم‌چنان‌که سیل در بلوچستان و نبود کمترین امکانات غذایی و بهداشتی در این خطه ستمزده، نشانگر تحقیر عامدانه این مردمان شریف است، در طول و عرض سایر بخش‌های جامعه نیز شاهد ورشکستگی و فروپاشی و ابر بحرانها هستیم.

مرکز آمار ایران اعلام کرده است «گوشت قرمز» در بهمن‌۱۴۰۲ با تورم «۹۳ درصدی»، بین ۱۰ مواد غذایی اساسی که قیمت آنها بررسی شده، رکورددار بوده است. تورم کالاهای اساسی چنان است که «موجب کاهش خرید آنها از سوی شهروندان و خارج شدن یا کاستن قابل توجه این دست کالاها از سبد معمول خرید ماهانه اکثر خانوارهای ایرانی شده است» (تجارت نیوز۱۵اسفند۱۴۰۲).

حتی رسانه‌های حکومتی دیگر ابایی ندارند که بگویند «به پرتگاه طبقاتی گسترده در ایران نزدیک شده‌ایم. نیمی از جمعیت ایران زیر خط فقر مطلق هستند» (اقتصاد۲۴-۱۲اسفند۱۴۰۲).

 

سقوط ارزش پول ملی در دولت رئیسی

این امری کم‌سابقه است که در عرض دو سال شاهد سقوط وحشتناک پول ملی هستیم. «قیمت دلار از ابتدای دولت رئیسی بیش از ۲.۵ برابر شده است. زمانی که دولت سیزدهم آغاز به کار کرد، قیمت دلار حدود ۲۷ هزار تومان بود اما حالا و در روزهای آخر اسفند ۱۴۰۲، دلار به ۶۱ هزار تومان رسیده است» (تجارت۱۷اسفند۱۴۰۲).

 

آسیب‌های اجتماعی مهمترین خطر نظام است!

در نظامی که شبانه روز دم از حریم خانواده می‌زند و برای حفظ بنیان آن چه بنیادها و قوانین و دکان و حجره‌ای که باز نکرده است، حالا عمود شکسته همین رژیم چه وحشتی از محصولات و تولیدات کارخانه جهل و جنونش پیدا کرده است که اعتراف می‌کند «آسیب‌های اجتماعی مهمترین خطر نظام است» (تسنیم۱۷اسفند۱۴۰۲)

 

دلیل کاهش مشارکت در انتخابات چیست؟

اکنون که تشت رسوایی نمایش انتخابات و شکست فاحش خامنه‌ای در این پروژه عالمگیر شده است، کارگزاران خودی و نخودی رژیم آخوندی به بررسی این افتضاح می‌پردازند. تا آنجا که رسانه‌های باند غالب نظام که به پیامدهای شیوه حکمرانی جاهلانه، جنایتکارانه و مردم‌ستیزانه حاکمیت اعتراف می‌کنند: «برای ریشه‌یابی تداوم کاهش آمار مشارکت انتخاباتی در سال‌های اخیر، نباید به بیراهه رفت. باید دلایلی را که موجب نارضایتی‌های فراوان و اکراه جامعه برای کنش سیاسی شده واکاوی کرد... علت اصلی کاهش مشارکت را باید در افزایش شکاف‌های اقتصادی، تورم فراگیر، فقیرتر شدن مردم و فشارهای معیشتی وارده در سال‌های متمادی و جهت‌گیریهای غلط اقتصادی و متعاقباً بدبینی به ساختار سیاسی کشور در جهت حل مشکلات موجود عنوان کرد...» (الف۱۵ اسفند۱۴۰۲)

حالا این باندهای غارتگر هم اذعان می‌کنند «عمده دلیل تداوم مشارکت پایین، فشار معیشتی به مستضعفین و دل‌چرکینی آنان نسبت به وضعیت موجود است. باید زنگ هشدارها را شنید و درک کرد که اگر مستضعفین و فرودستان از کانون توجهات کنار روند، آن زمان است که نظام سیاسی با بحران مشروعیت مواجه می‌شود».

 

سقوط دیکتاتور در بهت و ناباوری

در حین انقلاب مردم رومانی، چائوشسکو و همسرش، در حیرت و شگفتی از شتاب فروپاشی نظام، اقدام به فرار از پشت‌بام دفترش کرد. او دستگیر شد و در یک محاکمه سریع به اتهام گردآوری غیرقانونی ثروت و نسل‌کشی، به اعدام محکوم گردید و حکم اجرا شد! همه این اقدامات چنان سریع بود که تصویربرداران تلویزیون دولتی نتوانسته بودند به موقع به صحنه اعدام برسند! چائوشسکو پنج روز پس از دیدارش از ایران و ملاقات با رفسنجانی به خاک سپرده شد! و کارنامه ۲۵ سال حکومت استبدادی را به چشم دید.

حرکت انقلاب‌ها در ابتدا کند و بطیء است اما یک‌باره شتاب می‌گیرد. بهترین فرزندان خلق از ابتدا تا انتهای مسیر انقلاب با رنج و خون بسیار، مردمشان را به آزادی و دموکراسی رهنمون می‌سازند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1e71b708-6563-409c-82b7-c25225160157"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات