728 x 90

شروط سه‌گانه، مانورتبلیغاتی برای ساکت کردن دلواپسان - مروری بر رسانه ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی هیجدهم آبان، بیشترین مطالب اختصاص دارد به موضوع حمله تروریستی به خانه نخست‌وزیر عراق و شروط سه‌گانه رژیم برای آمریکا به‌منظور ادامه مذاکرات. بحرانهای اقتصادی اجتماعی و هشدارها حول آنها با اشارات مستقیم و غیرمستقیم به تهدید قیام و خطر مجاهدین هم از جمله دیگر مطالب روزنامه‌های امروز است.

شروط سه‌گانه، مانور تبلیغاتی برای ساکت کردن دلواپسان

در روزنامه‌های باند خامنه‌ای با دود و دمهای ضداستکباری و سرهم‌بندی کردن داستانهای نفتکش ویتنامی و فراری دادن ناوگان آمریکا، برای آماده‌سازی ذهن بسیجیان برای رفتن پای میز مذاکره، ادامه دارد. این وسط حمله به باند مغلوب را هم چاشنی کرده‌اند یعنی این‌که اصل نظام سازش نمی‌پذیرد. روزنامه‌های باند مغلوب هر کدام وجهی از این شروط را همراه رویکرد نظام به مذاکره را به چالش کشیده‌اند.

«دربارهٔ شروط سه‌گانه ایران» عنوان سرمقاله آرمان است که نوشته: «شرایطی که سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرده است بیش از آن که موضوعی جدی و قابل تأمل برای مذاکره باشد و یا حتی شروع مذاکره باشد، بیشتر یک مانور تبلیغاتی است در مقابل تندروها که طرفداران را ساکت نگه دارد و به آنها بقبولاند که (نظام) از مواضع سفت، سخت و انقلابی خود در مذاکرات حاضر خواهد شد. همه ما می‌دانیم که برداشته شدن همه تحریم‌ها یکباره عملی نیست برای مانور و برای این‌که در حقیقت به طرفداران سیاسی خودشان بگویند که ما داریم مطابق خواسته شما عمل می‌کنیم، می‌خواهند مانوری بدهند و اینها را بر سر زبانها بیندازند».

«برجام و ضمانت آمریکا» عنوان مطلبی در اعتماد است که به پارادوکس مذاکره جویی رژیم با آمریکا پرداخته و نوشته: «حال که دولت رئیسی تصمیم به مذاکره در جهت احیای برجام گرفته است، ابتدا باید روشن کند که هدف غایی‌اش از این تصمیم چیست؟ آیا قرار است آمریکا هم‌چنان به‌صورت دشمنی غدار و غیرقابل‌سازش تعریف شود و تنها ضرورتی آنی برای دفع شرّی زودگذر، دولت را به وین کشانده است؟ یا این‌که با آمریکا نیز می‌توان حوزه منافع مشترکی را جست و یافت و بر مبنای آن به تعامل با یکدیگر پرداخت؟».

«چشم‌انداز شروط جدید تهران» عنوان مطلب جهان صنعت است که با اشاره به شرط سوم رژیم برای آمریکا یعنی تضمین پایبندی رؤسای جمهور بعدی به برجام نوشته است: «شرط سوم واقعاً از مقوله شروط محال است و این گمانه را تقویت می‌کند که شاید مقامات تهران در شرایط یکدست‌سازی قدرت و به جهت عدم تمایل به احیای برجام و قدرت‌یابی دوباره ترامپ به کاخ سفید، چنین شرطی را برای آمریکا در نظر گرفته‌اند».

خطرمجاهدین و قیام در کانون بحرانهای درهم تنیده

بحران‌هایی که روزنامه‌های امروز مطرح کرده‌اند ترکیبی از مسائل مختلف هست.

مثلا شرق در مطلبی با عنوان «با دشمنان مدارا» وظیفه رئیسی برای حفظ امنیت و معیشت مردم را بهش گوشزد کرده و خواسته که روی ضرورت رسیدن به تفاهم در مذاکره با آمریکا در درون نظام پافشاری کنه، بعد به سوزوگداز از دست مجاهدین پرداخته که «قطار حرکت آرام و مستمر سیاست خارجی» آخوند خاتمی را با افشاگری اتمی ازریل خارج کردند. و پرونده هسته‌یی نظام را به شورای امنیت کشاندند.

«مسیر اصلاح اقتصاد ایران از بازار سرمایه می‌گذرد» عنوان مطلبی از در روزنامه جوان، هر چند که «اصلاح» و «بازار سرمایه» به گروه خون ارگان بسیج غارتگر نمی‌خورد ولی هشدارهایش قابل توجه است که از جمله نوشته «امروز در وضعیتی قرار داریم که گلوله برفی بحران با حجم بالایی ظرف ۲۰سال گذشته جمع شده و به اینجا رسیده است و امید است این دولت راه علاج جدی و دقیق اتخاذ کند تا بحران اقتصادی به تهدید امنیتی و تهدیدی برای نظام تبدیل نشود».

«ثمرهٔ بی‌اعتمادی مردم» هم عنوان مطلبی در جهان صنعت است که نوشته: «متخصصان و صاحب‌نظران داخلی این روزها به‌شدت از رشد آسیب‌های ناشی از بروز و گسترش بی‌تفاوتی اجتماعی در جامعه ذیل سایه بی‌توجهی به نیازهای فردی و گروهی به‌ویژه در ایام شیوع بیماری منحوس کرونا ابراز نگرانی می‌کنند‌. پدیده‌یی که به عقیده آنها حاصل نبود امنیت اقتصادی، افزایش مشکلات مالی، کاهش شدید توان معیشتی افراد، رشد نابرابریها، تبعیض‌ها و بی‌اعتمادی به مسئولان دولتی در جامعه است و عواقب ناشی از رشد و گسترش آن در درازمدت فروپاشی همبستگی و انسجام ملی خواهد بود».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3c8d810c-41ec-4b49-af1e-60cc987913ff"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات