728 x 90

شکست خط سانسور و مسدودسازی اینترنت

فیلترشکن
فیلترشکن

هراس آخوندها از آگاهی مردم و تبادل اطلاعات در فضای مجازی خصوصاً در جریان اعتراضات و خیزش‌های مردمی، سال‌هاست رژیم را به این فکر انداخته تا از طریق فیلترینگ، مسدود کردن یا دست‌کم محدود کردن اینترنت و فضای مجازی، با تهدیدی که از جانب مردم خصوصاً جوانان شورشگر و نیروی برانداز مواجه است مقابله بکند.

رژیم در گذشته تلاش کرد تلگرام را فیلتر کند و حتی اگر بتواند مسدود سازد و در این رابطه سران حاکمیت هم در یک حرکت نمایشی از این رسانه اجتماعی خارج شدند.

اما پس از شکست فضاحت‌بار در این رابطه آنها خودشان نیز ناگزیر شدند مجدداً وارد تلگرام شوند و برای پیشبرد مقاصدشان از آن استفاده کنند.

حکومت آخوندی سیاست سانسور در فیس بوک، یوتیوب و... را نیز بکار برد اما نتوانست در این رابطه موفق شود و اکنون این رسانه‌ها و فضای مجازی به یکی از ابزارهای مهم ابراز مخالفت و حتی وسیله‌ای برای شورشگران و براندازان تبدیل شده ضمن این‌که مردم نیز عقاید و آرای‌شان را با سایر هموطنان به اشتراک می‌گذارند

در حال حاضر نیز به‌رغم کند کردن اینترنت، محدود کردن پهنای آن، افزایش سرسام‌آور قیمت آن و... مردم با دور زدن سانسور از راههای مختلف اخبار و اطلاعات خیزش‌ها و اعتراضات چند روز گذشته در نقاط مختلف کشور را به اطلاع سایر هموطنان می‌رسانند.

 

فعالیت شورشگران و مقاومت سازمان‌یافته در فضای مجازی آن‌چنان برجسته و تاثیر‌گذار است که در این هفته امام جمعه‌های خامنه‌ای نسبت به آن ابزار وحشت کردند؛ از جمله:

آخوندلائینی امام جمعه خامنه‌ای در جمعه‌بازار ساری فغان برآورد: «در فضای مجازی انواع کلیپ ها و پیامکها از طرف (مجاهدین)... دارد پخش می‌شود هیچکس اگر برای او یک کلیپ و یک پیام منفی آمده حق ندارد که این را باز ارسال به دیگری بکند این کلیپی که به دست شما رسیده کلیپ ضدانقلابی کلیپ منفی است» (تلویزیون رژیم ۲۴اردیبهشت ۱۴۰۱).

یکی دیگر از زمینه‌های شکست حاکمیت در زمینه سانسور اینترنت، دریافت اطلاعات از طریق ماهواره توسط کسانی است که دسترسی به اینترنت ماهواره‌یی دارند و می‌توانند در زمان قطعی اینترنت به اخبار و اطلاعات آزاد خصوصاً اخبار خیزش‌ها و قیامهای مردمی دسترسی پیدا کنند.

 

در جریان اعتراضات چند روز اخیر و خیزش مردم گرسنه که رژیم خط اینترنت بعضی از مناطق نظیر خوزستان را قطع کرد مورد اعتراض شدید ۱۹ سازمان فعال برای آزادی بیان مواجه شد.

خانم ویکتوریا کوتس، معاون مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا خواهان رساندن خدمات اینترنتی ماهواره‌یی به خوزستان شد و گفت: «اگر می‌توان به اوکراین استارلینک رساند چرا نتوانیم همان کار را برای خوزستان انجام دهیم و بگذاریم این ایرانی‌های شجاع با هم ارتباط برقرار کنند» (توئیتر ۱۷اردیبهشت ۱۴۰۱).

تجربه شکست سانسور اینترنت یاد آور شکست سیاست سرکوب مردم به‌خاطر استفاده از ماهواره در دهه‌های گذشته است، که نیروی سرکوبگر به خانه‌های مردم هجوم می‌بردند و آنتنهای ماهواره‌یی آنها را تخریب می‌کردند یا با خود می‌برند.

اما رژیم موفق نشد قانون ممنوعیت ماهواره را اعمال کند و این مردم بودند که خواست خود در زمینه دسترسی به اطلاعات آزاد از طریق ماهواره را پیش بردند.

روزنامه ستاره صبح به‌نقل از یک مهره حکومتی طرح موسوم به «صیانت» و سانسور اینترنت را با طرح قانون ممنوعیت استفاده از ماهواره تشبیه کرده است.

قانونی در دهه‌های گذشته با مخالفت گسترده مردم و در نهایت با شکست مواجه شد: «ارزیابی ما این بود که این کار (طرح صیانت) به صلاح کشور نیست و به ضرر مردم است. محدودیتها هیچ‌گاه جواب نداده است بلکه بالعکس حتی اگر بعد از مدتها هم تبدیل به قانون شود نادیده گرفته می‌شود؛ بحث ممنوعیت ماهواره که یادتان هست. این طرح‌ها در واقع به نوعی کشیدن ترمز کشور در ارتباط با تحولات جهان جدید است» (ستاره صبح ۱۱اسفند ۱۴۰۰).

 

بنابراین کند کردن اینترنت و محدودسازی آن به‌طور عام و قطع اینترنت در زمان خیزش‌ها و اعتراضات مردم و اعمال انواع و اقسام محدودیتها برای مردم در فضای مجازی، نه تنها تلاشی شکست‌خورده است، بلکه بیش‌از‌پیش نشانهٔ درماندگی حاکمیت است و آن را در معرض نفرت و خشم مردمی قرار می‌دهد که اکنون در شهرهای بپا خاسته شعار مرگ بر خامنه‌ای و مرگ بر رئیسی را فریاد می‌زنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/87c5e4be-3071-4ae0-8cf4-cedb90cfe7b4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات