728 x 90

ضدونقیض‌گویی‌های رژیم در مورد چهارشنبه‌ سوری چرا؟

ترس آخوندها از چهارشنبه سوری
ترس آخوندها از چهارشنبه سوری

کمتر از یک هفته مانده به چهارشنبه‌ سوری دستگاه تبلیغاتی رژیم در برخورد با این موضوع دچار سردرگمی و ضدونقیض‌گویی شده است. از یک طرف پاسدار رحیمی سرکرده نیروی انتظامی تهران بزرگ در تلویزیون به صحنه آمد و ادعا کرد که اقدامات به گفته او هنجارشکنانه سال‌به‌سال کمتر شده و امسال خیلی کمتر از سالهای گذشته است، اما در خلال اظهاراتش، حرفهایی زد که با ادعایش در تناقض بود.

وی گفت:‌ «وقتی نگاه می‌کنیم به سنوات گذشته، خب الآن وضعیتمون در شهر خیلی خوب است. معلوم است که ملت بزرگ ما، مردم بافرهنگ ما باهوش ما و جوانان عزیز ما انصافاً بیشتر رعایت می‌کنند. ما کمتر داریم می‌بینیم آن رفتارهایی که ما در سنوات گذشته شاهدش بودیم».

وی بعد از این مقدمه اقتدارمآبانه آن‌روی وحشت‌زده رژیم را به شکل متناقضی به نمایش گذاشت و از اعتراف کرد و گفت: «ما برای چهارشنبه پایان سال برنامه‌ریزی بسیار مفصلی را کردیم از ساعت 2بعدازظهر روز سه‌شنبه هفته آینده پلیس به‌صورت آماده‌باش صددرصد در تمام نقاط، در تمام خیابانها کوی و برزن و تفرج‌گاهها و پارکها و خیابانهای مختلف شهر انشاالله حضور خواهد داشت، کسانی که حالا بخواهند خارج از عرف دست به اقداماتی بزنند که توضیح دادم قطعاً اینها باهاشون برخورد قانونی و بدون اغماض خواهد شد یا به خودروهایی که می‌آیند خیابان را می‌بندند یا رفتار خارج از عرف از خودشان نشان می‌دهند یا خدای نکرده مثلاًًً مواد محترقه را از داخل خودرو به داخل خیابان... پرتاب می‌کنند، هم خود فرد و هم خودرواش انشاالله با هماهنگی که ما با مقامات محترم قضایی داشتیم انشاالله در ایام نوروز مهمان ما خواهند بود». (تلویزیون رژیم - ۱۶اسفند).

کدوم را باید باور کرد، این را که به‌اصطلاح رفتارهای ناهنجار نسبت به گذشته خیلی کمتر شده یا این‌که نیروی انتظامی برای امسال در زمینهٴ اقدامات کنترلی و سرکوبگرانه «برنامه‌ریزی بسیار مفصلی» کرده و حتی ساعت شروع آماده‌باش را که خود همین پاسدار رحیمی که قبلاً ساعت 3بعدازظهر اعلام کرده بود، یک ساعت هم جلو کشیده و از ساعت 2شروع می‌کند. البته از این ضدونقیض‌گویی‌ها زیاد است از جمله این‌که «ما با این سنت هیچ مخالفتی نداریم»، اما در عین‌حال بردن نام چهارشنبه‌ سوری هم در قاموسش ممنوع است و به‌طور مسخره‌یی از عبارت «چهارشنبه آخر سال» استفاده می‌کنند. اما در مورد این ادعا که گویا امسال چهارشنبه‌ سوری خیلی آرام‌تر است، نگاهی به خبرهای به‌اصطلاح اکتشافات مواد محترقه طی فقط ۲روز ۱۵و ۱۶اسفند که خود تلویزیون رژیم با لحن فاتحانه اعلام کرده است، کافی است تا به میزان «آرامش» در پیش، کمی شک کنیم و بگوییم این آرامش قبل از توفان است.

 

و اگر به راستی سرکرده انتظامی تهران بزرگ چنین اعتقادی دارد چرا سخنگوی ناجا را در همان روز ۱۶اسفند به صحنه می‌فرستد تا برای مردم، جوانان و کسانی که «مخل نظم و امنیت» نظام می‌شوند خط‌ و نشان بکشد؟

اما واقعیت حال نزار نظام از همین تناقض‌گویی‌های سرکرده‌های نیروی سرکوبگر و روحیه‌باخته نظام بیرون می‌زند. پاسدار رحیمی سرکرده انتظامی تهران بزرگ از یک‌سو مدعی می‌شود: «پلیس با هر چه که در واقع باعث شادی و نشاط! مردم بشود، صله رحم باشد ما که با این مخالف نیستم» و سپس درد بی‌درمان نظام یعنی وحشت از «خارج از عرف» شدن جوان را برملا کرده و می‌گوید: «این‌که بخواهیم رفتار خارج از عرف انجام بدهیم، که این رفتار اولاً باعث به‌هم‌زدن نظم و انضباط و امنیت عمومی بشود، در ثانی زمینه اذیت و آزار همسایگان و شهروندان و سایر افرادی که دارند تو این شهر زندگی می‌کنند رو فراهم بکنند و... اینها دیگه خط قرمز ماست، هر آنچه که باعث بشه آرامش و آسایش جامعه به‌هم بخوره این خط قرمز پلیس است. و پلیس به‌عنوان نماینده مردم باید با این قبیل موارد برخورد بکند».

در این عبارات کافی است جای کلمات «جامعه» و «مردم» را با «نظام ولایت فقیه» عوض کنیم تا علت وحشت و تنافض‌گویی سرکرده‌های نیروهای سرکوبگر روشن شود.

ولی جای یک سؤال باقی است این‌که پاسدار رحیمی مدعی می‌شود نظام در سالهای قبل با کمترین خسارت چهارشنبه ‌سوری را مدیریت کرده است چه شده که امسال به چنین وضعی افتاده است که به قول خودش «از چند ماه قبل به شکل نامحسوس از نقطه صفر مرزی تا دروازهٴ شهرها را رصد» کرده است؟ و برای چهارشنبه ‌سوری به «تمامی نیروهای ناجا» آماده‌باش داده است.

پاسخ را بدون شک باید در قیام مردم ایران و استمرار آن جستجو کرد. به‌خصوص که امسال ستاد فرماندهی مجاهدین در داخل کشور با فراخوان تبدیل این جشن ملی به قیام سراسری علیه رژیم به وحشت لایزال نظام دامن زده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0c1b8a69-9b03-45c8-b92e-3bf710eaf124"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات