728 x 90

طرح مسدودسازی اینترنت و پیامدهای آن

سانسور اینترنت در ایران
سانسور اینترنت در ایران

طرح محدود کردن مردم از دسترسی به اینترنت تحت عنوان «طرح صیانت از فضای مجازی» بیش از ۶ماه است که در دستور کار رژیم و مجلس آخوندی است، اما هنوز تعیین‌تکلیف نشده و به یکی از موارد اختلاف و جدل در میان باندهای حاکمیت تبدیل شده است.

روزنامه حکومتی مردم‌سالاری وابسته به باند مغلوب نوشت: «آنچه که برآیند نگرانی‌های امروز جامعه ایران پیرامون تصویب طرح صیانت است، مشخص می‌کند که این طرح هیچ نسبت معناداری با ارادهٔ جامعه ایرانی نداشته و ندارد».

این روزنامه حکومتی در ادامه به پیآمد تصویب و اجرای این طرح اشاره کرده که باعث نفرت «بخش عظیمی از جامعه» می‌شود و برای نظام نیز «پیآمد مطلوبی» در برنخواهد داشت (مردم‌سالاری ۸ اسفند ۱۴۰۰).

 

بر اساس نظرات کارشناسان و نوشته رسانه‌های حکومتی اجرای این طرح ضدمردمی بر کسب و کارهای مردم تأثیر مخرب می‌گذارد و یکی از بازندگان این طرح صاحبان مشاغل و کسب و کارهای کوچک است. سایت حکومتی خبرآنلاین نوشت: «کمر کسب و کارهای کوچک و متوسط را خواهد شکست» (خبرآنلاین ۷ اسفند ۱۴۰۰).

جلال رشیدی کوچی عضو مجلس ارتجاع نیز گفت: «امروز کسب و کارهای حاضر در فضای مجازی دغدغه‌مند هستند. ما حدود ۲میلیون شغل مستقیم و ۹میلیون شغل غیرمستقیم مرتبط با این فضا داریم. اگر این طرح تصویب شود و یک پلتفرم مانند اینستاگرام فیلتر شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟» (خبرگزاری حکومتی ایسنا ۶ اسفند ۱۴۰۰).

بعضی از امام جمعه‌های خامنه‌ای هم مانند امام جمعه شهر امید نگران واکنش منفی مردم و شکست تصویب آن مشابه طرح ممنوعیت استفاده از ماهواره به‌رغم همه بگیر و ببندها است.

 

روزنامه حکومتی شرق به‌نقل از این امام جمعه خامنه‌ای نوشت: «مبادا آقایان متولی و پیشنهاددهنده طرح صیانت شبیه آن تجربه‌ای را که در گذشته درباره ویدئو و ماهواره انجام شد، تکرار کنند. نگذارید این تصویر تقویت شود که مردم راه خود را می‌روند و ما راه خود را» (روزنامه شرق ۷ اسفند۱۴۰۰).

البته او می‌داند که متولی اصلی این طرح خامنه‌ای است که بارها نسبت به فضای مجازی ابراز وحشت کرد و گفت: «فضای مجازی ول است» و «فضای مجازی را بایستی مدیریت کرد».

با وجود چنین نگرانی‌ها و وحشت از خشم مردم است که مجلس نه تنها تاکنون نتوانسته نگرانی خامنه‌ای را در زمینه «ول» بودن فضای مجازی برطرف کند بلکه همین طرح تبدیل به یک استخوان لای زخم برای آنها شده است.

مجلس ارتجاع به نفرت اجتماعی از این طرح اعتراف کرد و گفت: «این طرح را جامعه پس زد افکار عمومی پس زد کاربران پس زدند بابا این مال چندین ماهه این‌قدر نامه مطالبه هست همه‌اش من را متهم می‌کنید» (تلویزیون شبکه خبر ۵ اسفند ۱۴۰۰).

 

واقعیت این است که در عصر ارتباطات رژیم آخوندی نمی‌تواند از طریق فیلترینگ، کند کردن سرعت اینترنت، کم کردن پهنای باند آن و... مطامع ارتجاعی‌اش را پیش ببرد، و هر تلاشی هم که در این رابطه بکند به نتیجه نخواهد رسید.

به این واقعیت آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت روحانی که خودش ید طولایی در محدودسازی فضای مجازی و فیلترینگ داشته، اذعان کرد و گفت: «تمام چوب‌هایی که لای چرخ استارت آپ‌های ایرانی به هر بهانه‌یی گذاشته شد و می‌شود؛ خدمتی خواهد بود به استارت آپ‌های بین‌المللی. تمام محدودیتهای غیرمعقول بر اینترنت، بازاریابی مستقیم برای نسل آینده اینترنت‌های ماهواره‌یی است. تاوان سیاست گذاریهای اشتباه، سنگین است. حکمرانی غلط، ابزارهای حکمرانی و تنظیم گیری را برای همیشه از بین می‌برد» (سایت انتخاب ۸ اسفند ۱۴۰۰).

 

اما با این وجود وحشت از فضای مجازی و قیام، خامنه‌ای را بر آن داشته تا چنین طرحی را روانه دولت و مجلس‌اش کند، طرحی که به جای گره‌گشایی، تبدیل به «شقاقلوسی» برای رژیم شده، ضمن این‌که به اعتراف خودشان اثرات براندازانه نیز برای نظام دارد.

غلامعلی جعفرزاده عضو سابق مجلس ارتجاع گفت: «چنین طرح‌هایی را در مجلس تقریباً براندازانه می‌دانم و معتقدم در صورت عملی شدن چنین طرح‌هایی نظام با چالشهای جدی مواجه خواهد شد. مهم‌ترین پیامـــد این طـــرح افزایش نارضایتی‌های اجتماعــــی و سیاسی است» (روزنامه حکومتی آرمان ۵ اسفند ۱۴۰۰).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d83dff56-bd9d-460f-bbcb-124560f0024a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات