728 x 90

عجز خامنه‌ای در برابر دانشگاه

سخن روز
سخن روز

خامنه‌ای به عوامل سرکوبگرش در دانشگاه چه گفت؟

روز یکشنبه ۲۰خرداد خامنه‌ای گروهی از عوامل رژیم در دانشگاهها را تحت عنوان اساتید دانشگاه به بیت خود فراخواند و در سخنرانی ای که داشت، راجع به مسائل مختلفی صحبت کرد.

خامنه‌ای در این سخنرانی بن‌بست رژیم در رابطه با دانشگاه را کاملاًً بارز کرد و از استیصال رژیمش در برخورد با دانشگاه سخن گفت.

 

دانشگاه ما غلط بنیانگذاری شده!

خامنه‌ای در دیدار با مزدورانش در دانشگاه گفت: دانشگاه ما بی‌رودربایستی غلط بنیان‌گذاری شده، از اوّل غلط بنیان‌گذاری شده؛ بنای دانشگاه به‌وسیله‌ٔ آدمهای نامطمئن و با سیاستهای نامطمئن در زمان حکومت طاغوت گذاشته شده و این بنا هم‌چنان وجود دارد: دانشگاه را مبنی بر دین‌زدایی بنیان‌گذاری کردند؛ دانشگاه را مبنی بر تقلید علمی و نه ابتکار علمی و تولید علم، بنیان‌گذاری کردند؛ دانشگاه این‌جوری بنیان‌گذاری شده و خب بعضی‌ از آثارش هم تا امروز هنوز امتداد دارد. بنابراین یک اصلاح و یک تحوّل و یک صیرورت درونی برای دانشگاه به‌طور مستمر لازم است.

 

این خامنه‌ای بود یا خمینی؟!

سخنان خامنه‌ای باز تعریف همان نکاتی است که خمینی پس از رسیدن به قدرت (ونه قبل از آن!) در مورد دانشگاه گفت و دانشگاهها را در جریان جنایتی موسوم به انقلاب فرهنگی به خون کشید و برای سالیان در دانشگاهها را تخته کرد. خمینی که تا پیش از رسیدن به قدرت پیوسته مجیز دانشگاه و دانشجویان را می‌گفت بلافاصله پس از قبضه قدرت، به دشمن شماره یک دانشگاه و دانشجویان تبدیل شد و خیلی روشن و بی‌پرده گفت: هر فسادی که بوده از دانشگاه بوده!

 

خامنه‌ای به دانشگاهیان درسی داد که خود به آن عمل نکرد!

حرفهای خامنه‌ای رو به دانشگاهیان در واقع انعکاس شکست رژیم در اعمال سیطره کامل بر دانشگاههاست. چرا که به هر حال دانشگاه کانون آگاهی و آزادی است.

چرا که در ملاقات روز یکشنبه خامنه‌ای با دانشگاهیان دست‌چین شده، در حالی که خامنه‌ای مستمراًً از این دم می‌زد که دانشگاه باید در همه مسائل کشور دخالت کند و راه‌حل بدهد و یا فی المثل ادعا می‌کرد که «دانشگاه یک مرکز بسیار مهم است، این را ما از روی باور عمیق و قلبی می‌گوییم و من استدلال دارم برای این مسأله؛ چرا؟ برای خاطر این‌که یکی از مراکز مهمّ تربیت قوه‌ٔ عاقله‌ٔ کشور، دانشگاه است»؛ اما همین خامنه‌ای خودش در صحبت دیروز مطلقاً راجع به مسائل اصلی رژیم که عبارت است از برجام و مذاکرات با اروپا و مسأله پیوستن یا نپیوستن به FATF که همان دیروز باعث آن همه غوغا در مجلس ارتجاع شد، صحبتی نکرد. تنها یک بار اشاره کرد که یکی از استادان درباره برجام صحبت کرد، یعنی با وجود این‌که حداقل یک نفر در این باره صحبت کرده، اما باز خامنه‌ای از صحبت درباره همین مسأله مطرح و عاجل کشور سکوت کرد و هیچ اشاره‌یی به آن نکرد.

 

هویت و بی‌هویتی دانشگاه در قاموس خامنه‌ای

از سوی دیگر خامنه‌ای در همان دیدار، از پیشرفتهای علمی دانشگاهها ابراز رضایت و تعریف و تمجید کرد.

ولی همزمان همین خامنه‌ای، در همان ملاقات و سخنرانی، به‌نحوی به‌شدت متناقض،‌ با توهین به جوانان و دانشگاهیان صحبت از بی‌هویتی دانشگاهیان کرد!

همگان از دیرباز می‌دانند هویت اصلی دانشگاه، همان عنصر ضددیکتاتوری و آزادیخواهی آن است؛ هویت دانشگاه همان صفتی است که اکنون بیش از ۶۰سال است ملت ایران به دانشگاه عطا کرده است: «دانشگاه، سنگر آزادی». به‌خصوص که از ۱۶آذر ۱۳۳۲که اولین خروش بر ضدحکومت برآمده از کودتای سیاه و استعماری ۲۸مرداد از دانشگاه برخاست، دانشگاه و دانشگاهی‌ها در صف مقدم مبارزه با حکومت کودتایی ۲۸مرداد بود در حالی که همان کودتای ۲۸مرداد با همدستی آخوند کاشانی که مراد خمینی بود، به موفقیت رسید.

 

درک خامنه‌ای از هویت جوانان

با نگاهی به سخنان خامنه‌ای به‌راحتی می‌توان دریافت منظور خامنه‌ای از بی‌هویتی جوانان این است که دیکتاتوری ارتجاعی ولایت فقیه نتوانسته هویت مورد نظر خودش را تحت عنوان وحدت حوزه و دانشگاه، یا به‌اصطلاح «اسلامی کردن دانشگاهها»، یا «اسلامی کردن علوم» که در واقع معنی آنها خالی کردن دانشگاه از هویت پیشرو و واقعی‌اش می‌باشد، به دانشگاه و دانشجویان غالب کند! و در این زمینه از دانشگاه و دانشجویان به سختی شکست خورده است!

و به همین علت است که در این رابطه با بی‌شرمی از اصلاح دانشگاهها صحبت کرد و گفت: « یک اصلاح و یک تحوّل و یک صیرورت درونی برای دانشگاه به‌طور مستمر لازم است».

روشن است که اصلاح مورد نظر ولی‌فقیه در دانشگاهها از چه قماشی است. ولی عنصر مهمتر در این حرف، اعتراف به شکست طرح و برنامه‌های رژیم برای تحت کنترل در آوردن دانشگاه است. از کودتای فرهنگی و کشتار دانشجویان مجاهد و انقلابی، تا تصفیه گسترده اساتید آزاده و مترقی و ضدارتجاعی، تا پر کردن دانشگاهها با سهمیه ۴۰درصدی بسیجی و پاسدار و با وارد کردن عوامل سرسپرده ارگانهای سرکوبگر تحت عنوان استاد به دانشگاهها و...

 

۴دهه تلاش ضد انقلابی نظام بر ضددانشگاه

نگاهی به ۴دهه حاکمیت آخوندها بر ایران و سلطه آنها بر دانشگاهها از سویی و نافرمانی، قیام و شورش مردم به‌ویژه دانشجویان ایرانی نشان می‌دهد رژیم برای سرکوب دانشگاه و دانشگاهی‌ها هر کاری که از دستش برمی‌آمده کرده است و در این مسیر از هیچ سرکوبی فروگذار نکرده، اما اینک همه به‌روشنی می‌بینند که آخوندها هم‌چنان آه و ناله‌شان از دانشگاه و هویت آزادیخواهانه حرکت‌های دانشگاهی بلند است، شکایت آخوندها از این‌که دانشگاهها اسلامی نشده، اینک مدتهاست که گوش همه را کر کرده اما با اینهمه، هم‌چنان دانشگاه در برابر دیکتاتوری، مهار ناپذیر می‌نماید.

کما این‌که خیزش دانشجویان و دانشگاه در ۱۸تیر ۷۸و پس از آن، نمادی از شکست رژیم در همین عرصه است.

 

پنهان کردن درونمایه ارتجاعی پشت حرف‌های غلط‌انداز خامنه‌ای

موضوع دانشگاه و علم یکی از آن موضوعاتی است که دوگانه گویی و تعارضات ماهوی رژیم خیلی در آن بارز می‌شود و رژیم هر کاری بکند نمی‌تواند آن را کتمان کند. چرا که علم و آگاهی، هویتی هم سان یا هم‌سنخ با آزادی دارند، همان‌گونه که حکایت آزادی با این رژیم هم، داستان جن و بسم‌الله است. بنابراین آخوندها هر کاری بکنند، قادر به پنهان کردن این تعارض ماهوی بین علم و دانشگاه با ماهیت ارتجاعی خودشان نیستند.

در همین زمینه خامنه‌ای گفت: این‌ همه غلط بودن یافته‌های علمی روزبه‌روز دارد اثبات می‌شود، آن‌وقت شما در علوم انسانی توقّع دارید [غلط نباشد]؟

 

عصاره ارتجاع در سخنان دیروز خامنه‌ای

خامنه‌ای در ملاقات با دانشگاهیانش! برای اثبات خطا و ناکار آمدی علم برای حل مسایل جامعه و بشریت تلاش کرد یک مثال بزند از این رو گفت:‌

«شما می‌گویید که زن، هم خانه‌دار باشد، هم مثلاًًً تحصیلات عالیه داشته باشد، اینها چطور با هم جمع است؟

خب این یک مسأله است! ببینید، این مسأله‌یابی خیلی چیز مهمّی است که ما بنشینیم مسأله‌یابی کنیم و بعد، آن مسائل را حل کنیم. بنابراین دانشگاه، هم می‌تواند در مسأله‌یابی، هم در حلّ مسائل کمک کند. »

 

معنی مسأله یابی در قاموس خامنه‌ای، سکوت است نسبت به مسایل!

اما فارغ از تمامی این سخنان سراپا متناقض و گاه بی‌سر و ته، خامنه‌ای در تمامی لحظات ملاقات روز یکشنبه‌ با مزدورانش در دانشگاه به هیچ‌یک از مسایل اصلی جامعه و دانشگاه و آنچه که این روزها در تمامی رسانه‌های ایران و جهان درباره ایران به اشتراک گذاشته می‌شود مانند: عاقبت برجام، وضعیت و نقش ایران در منطقه، مشکل کمرشکن فقر در ایران، صعود انفجاری فساد در ارکان حکومتی آخوندها، بحران آب و قیامهای پی‌درپی شهرهای ایران و.... هیچ نگفت، حتی یک کلمه! و به این ترتیب در همین نشست و برخاستش با جمعی که آنها را دانشگاهیان کشور می‌خواند، به اصلی‌ترین نکته‌یی که از هویت حق‌طلب و آزادیخواه دانشگاه در بیان و پرداختن به همین موضوع‌ها و طرح سؤال و یافتن راه‌حل برای آنهاست، حتی اشاره هم نکرد! تا عملاً نشان دهد هویت آخوندی دانشگاه یعنی چه!

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/59536e0d-4dca-4206-b4fc-561529581d02"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات