728 x 90

غارت دو مرحله‌ای! شیوه جدید سرکیسه کردن مردم در بازار مسکن

اجاره مسکن در پشت بام...
اجاره مسکن در پشت بام...

رئیسی وقتی در مرداد ۱۴۰۰ توسط ولی‌فقیه در بالاترین مسند غارت نظام قرار گرفت، وعده داد: ۴میلیون مسکن می‌سازیم! و وعدهٔ مهار تورم، از جمله تورم مسکن را هم داد.

در مرداد۱۴۰۰ بر اساس آمارهای رسمی رژیم، قیمت متوسط هر متر مسکن ۳۰میلیون و ۹۷۰هزار تومان بود (خبرآنلاین-۱۹بهمن۱۴۰۱)؛ کمتر از ۳سال بعد، در اسفند۱۴۰۲ بانک مرکزی رژیم قیمت هر متر مسکن را ۸۱میلیون تومان اعلام کرد!

پس معنای «مهار تورم» توسط رئیسی افزایش ۵۰میلیونی قیمت هر متر مسکن است. فعلاً هم در سال سوم گماشته شدن، خبری از ساخت مسکن نیست و تنها یک عضو مجلس ارتجاع خبر داد «تولید ۲میلیون واحد در دستور کار» قرار گرفت (دنیالی-اسفند۱۴۰۲)؛ یعنی فقط «دستور کار»، نه حتی کلنگ زدن و...

 

در چنین شرایطی مردم فقرزده ایران هر روز بیشتر با بحران مسکن روبه‌رو می‌شوند. آنهایی که خانه داشتند، هر چند ماه باید به‌مناطق ارزان‌تر، خانه‌های کوچکتر و فرسوده‌تر مهاجرت کنند؛ آنهایی که مستاجر بودند وضع‌شان وخیم‌تر است و ضمن همین مهاجرت پیاپی، پس از چندی به‌خیل میلیونها حاشیه‌نشین، سپس بدمسکن و بعد هم بی‌مسکن می‌پیوندند. آمارها هم این وضعیت وخیم را تأیید می‌کنند که «حاشیه‌نشینی ۱۸ تا ۳۸میلیون نفر شهروند درجه صفر!» (توسعه ایرانی- ۵شهریور۱۴۰۲).

البته کار از حاشیه‌نشینی هم فراتر رفته و اکنون «زاغه نشینی در ایران در حال افزایش است» و «با افزایش جمعیت زیر خط فقر مطلق، ۲۰میلیون نفر در بافت‌های ناکارآمد شامل سکونت‌گاههای غیررسمی، بافت تاریخی و بافت فرسوده» ساکن شد‌ه‌اند (تجارت نیوز-۳ آبان۱۴۰۲).

در تمامی گزارشهای رسمی نیز هیچ خبری از کاهش قیمت مسکن نیست، به‌جایش نمودارها، تحلیل‌ها و برآوردها از ادامهٔ افزایش قیمت مسکن خبر دارد. تنها مقایسه قیمت ۸۱میلیون و ۴۴۰هزار تومانی هر متر مسکن در اسفند۱۴۰۲ با یک ماه قبل از آن (بهمن) رشدی ۳ و هشت دهم درصدی را نشان می‌دهد و اگر با اسفند ۱۴۰۱ مقایسه کنیم رشد سرسام‌آور ۲۴ و هشت دهم درصدی را می‌بینیم.

تعجب نکنید، چرا که با این‌حال کارشناسان املاک در پایان ۱۴۰۲ به‌شدت توصیه می‌کردند هر کس می‌تواند مسکن را به همین قیمت ۸۱میلیون تومانی بخرد!

چرا؟

چون «با توجه به آنچه دولت رئیسی در سیاست‌ها ارائه داده، تورم و افزایش قیمتی در خدمات، کالا و ملک و آپارتمان» حتمی است و این تورم برای همه‌چیز از جمله مسکن «بین ۳۰ تا ۴۰درصد افزایش» را نشان می‌دهد؛ «البته اگر نظام سوداگری و دلالی (بخوانید مافیای بیت خامنه‌ای و سپاه) با توجه به‌انتظارات تورمی بالا باشد، محتمل است این درصد نیز بالاتر هم برود!» (غیبی، کارشناس مسکن-خبرآنلاین-۱۲ اسفند۱۴۰۲).

به‌زبان ساده می‌گوید: «سیاست دولت رئیسی» تورم مسکن ایجاد می‌کند، این تورم «انتظار تورمی» تولید می‌کند که بستر ورود مافیای حکومتی برای غارت باز هم بیشتر جیب‌های مردم است.

یعنی یک چپاول دو مرحله‌ای با هماهنگی دولت رئیسی، بیت، سپاه.

علت بی‌سرپناهی، بدمسکنی، حاشیه و زاغه‌نشینی میلیون‌ها ایرانی، همین است!

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0e2363dc-4583-4ddb-b25f-4bd384c4581f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات