728 x 90

فاشیسم مذهبی؛ بیداد فقر در داخل، جنگ‌افروزی در خارج

فاشیسم مذهبی؛ بیداد فقر در داخل، جنگ‌افروزی در خارج
فاشیسم مذهبی؛ بیداد فقر در داخل، جنگ‌افروزی در خارج

فاشیسم مذهبی حاکم بر ایران، که تبارش به خمینی ملعون می‌رسد، از الگوی فاشیست‌های آلمانی کپی‌برداری کرده و در سرکوب مردم و نیروهای ترقی‌خواه به اصل خود وفادار مانده است. جنگ‌افروزی، صدور تروریسم و وحشی‌گری‌اش نیز کم از نسخه اصلی ندارد، اما در کشاندن مردم ایران به فقر و فلاکت، از نیاکان عقیدتی‌اش بسیار فراتر رفته است. هیتلر در آلمان نازی، با تدابیر اقتصادی توانسته بود طبقات پایین جامعه را از حداقل نیازهای حیاتی بهره‌مند کند و ماشین جنگی‌اش را بر پایه صنایع قدرتمند آلمانی بنا کند. ولی خامنه‌ای با شقاوت و بی‌رحمی، خون میلیون‌ها تهیدست جامعه ایران را در شیشه کرده و دامنه فقر و بی‌نوایی را به طبقه متوسط نیز گسترش داده است.

 

شکست جنگ‌افروزان خامنه‌ای عیان شد

صدور بنیادگرایی، تروریسم و نیروهای نیابتی خامنه‌ای پس از سال‌ها هزینه‌های میلیاردی از دارایی‌های مردم ستمدیده ایران، در جنگ‌افروزیهای اخیر در خاورمیانه شکست مفتضحانه‌ای را متحمل شد. این شکست باعث شده که سال‌ها طول بکشد تا رژیم بتواند با هزینه‌های سرسام‌آور، «عمق استراتژیک» خود را بازسازی کند و بازدارندگی کذایی‌اش را به‌دست آورد. یک کارشناس رژیم آخوندی می‌گوید: «ورود حزب‌الله به جنگ با اسراییل معادلات منطقه را تغییر داد. اساساً هدف این بود که این بازدارندگی مانع شکل‌گیری جنگ شود، چرا که بازدارندگی زمانی مؤثر است که از آن استفاده نشود. در غیاب اتکای دبیرکل حزب‌الله و تضعیف مقاومت فلسطینی، ایران دو بال قدرت خود در منطقه را از دست داده است و این قدرت مانور ایران را در معادلات کنونی منطقه کاهش می‌دهد و ابزار فشار ایران در مذاکرات سیاسی را نیز تضعیف می‌کند» (اعتماد۱۶ مهر۱۴۰۳).

از این منظر، می‌توان عاقبت هیتلر پس از شکست‌های جنگی در جبهه‌های مختلف را درسی برای سرنوشت خامنه‌ای دانست.

 

سنگدل‌تر از پیشوا

تفاوت هیتلر با خامنه‌ای در حوزه اقتصاد آن‌چنان آشکار است که مردم مصیبت‌زده ایران هر لحظه آرزوی مرگ نماد ارتجاع مذهبی را دارند. هیتلر در ابتدای راه خود، کارنامه اقتصادی نسبتاً قابل قبولی برای آلمانی‌ها داشت. او توانست در مدت سه سال، بیکاری را کاهش داده و اقتصاد آلمان را رونق بخشد.

«سرمایه‌گذاری عمومی و خصوصی آلمان نازی به‌دلیل تمرکز بر برنامه‌های بلندمدت افزایش یافت. موفقیت اصلی حزب نازی در حذف بیکاری بود؛ کشوری که با ۶ میلیون بیکار مواجه بود، در آغاز سال ۱۹۳۹ با کمبود یک میلیون کارگر در صنایع خود روبه‌رو شد. دولت نازی با ایجاد سیستم همه‌جانبه کنترل دستمزد و قیمت، توانست اهداف اقتصادی خود را در بالا بردن سطح مصرف و تولیدات صنعتی و تسلیحات نظامی محقق کند» (انسان‌شناسی و فرهنگ۳۱ اردیبهشت۱۴۰۱).

با این حال، در پایان جنگ جهانی دوم، نازیهای آلمان به‌دلیل مشکلات خودساخته، از پس هزینه جنگ‌افروزی‌هایشان برنیامدند و اقتصادشان فروپاشید و کشور را با بدبختی تمام‌عیار رها کردند.

 

عمیق‌تر شدن شکاف طبقاتی

حال به ایران غرق در بحران بنگریم. مرکز آمار اعلام کرده است که ضریب جینی (شاخص اختلاف طبقاتی) کشور در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است. این افزایش در مناطق شهری و در سراسر کشور رخ داده است. «داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که ضریب جینی کل کشور از ۳۸.۷۷ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۳۹.۷۹ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است، که نشان‌دهنده افزایش شکاف طبقاتی است» (اعتماد۷ مهر۱۴۰۳).

مرکز پژوهش‌های مجلس اردیبهشت امسال در گزارشی عنوان کرده بود که «بعد از سال ۱۳۹۶ حدود ۵۰درصد نسبت به گذشته به جمعیت فقرای کشور افزوده شده است، به‌طوری که دامنه آن نیز غیرفقرا یعنی طبقه متوسط را نیز در برگرفته است. داده‌ها نشان می‌دهند که نرخ خط فقر در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ با رشد بیش از ۶۸درصدی مواجه شده و تأمین درآمد برای طبقه متوسط و کارگر را سخت کرده است». با این‌حال وضعیت فاجعه‌بار اقتصادی سیستان و بلوچستان، بسا از میانگین کشوری بالاتر است و «محروم‌ترین استان کشور» نام گرفته است. در مقیاسی دیگر اتاق بازرگانی تهران اعلام کرده است «اندازه طبقه متوسط ایران از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۸ به طور سالانه ۱۱درصد کوچک‌تر شده است».

 

سقوط جامعه به ورطه فقر

مرکز پژوهش‌ها تأکید کرده است: «درآمد سرانه طی یک دهه اخیر کاهش یافته است و مردم ایران فقیرتر شده‌اند. درآمد سرانه از ۴.۷ میلیون تومان در سال ۱۳۹۰ به ۲.۵ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است. هم‌چنین دهک‌های پایین درآمدی به‌شدت بیشتر از سایرین از تورم آسیب دیده‌اند و قدرت خرید آنها مداوماً کاهش یافته است» (سایت ۲۴- ۱۵ مهر۱۴۰۳).

در نهایت، معاون پارلمانی پزشکیان می‌گوید: «بودجه در ۵ ماه اول سال به‌طور کامل محقق نشده و با ناترازی روبه‌رو است. ما به‌سختی می‌توانیم بودجه موجود را محقق کنیم» (ایلنا۱۵ مهر۱۴۰۳).

 

سرنوشت فاشیستها یکسان است

از نظامهای سلطنتی با طینت سرکوبگرانه، تا فاشیسم ایتالیایی و نازیهای آلمانی، همگی پس از جنگ‌افروزی‌ها و شکست‌های مکرر، دچار فروپاشی شدند. اکنون، پس از حدود نیم قرن خون مردم ایران را در شیشه کردن، زمان پایان کار نظام ولایت مطلقه فقیه فرا رسیده است؛ این بار، با درخشش نبرد جوانان آگاه و دلیر خلق.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f24d6ee7-2b6c-4327-b132-ae1819dddc9f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات