728 x 90

فشار رکود تورمی بر مردم و ادامهٔ چپاولهای نهادینه

فشار رکود تورمی بر مردم
فشار رکود تورمی بر مردم

در حالی که تورم و گرانی افسار‌گسیخته هر روز بیش از قبل بر مردم محروم فشار می‌آورد باندهای حاکم به چپاول خود بر سر سفرهٔ مردم ادامه می‌دهند.

به‌رغم ادعاهای روحانی و معاونش جهانگیری برای مهار فشار معیشت بر مردم تلویزیون رژیم بار دیگر از افزایش نرخ تورم خبر داد: «مرکز آمار اعلام کرد نرخ تورم در ۱۲ماه منتهی به بهمن‌ماه امسال به ۹/۲۳درصد رسید که نسبت به دیماه ۹/۲درصد افزایش نشان می‌دهد».(تلویزیون شبکه خبر ۲اسفند ۹۷)

رسانه‌های حکومتی هم به‌ نقل از مرکز آمار نوشتند: «تورم بهمن‌ماه به ۴۲.۳درصد رسید. در آمارهای رسمی مرکز آمار، این نخستین بار است که در سال جاری، تورم نقطه به نقطه آستانه حساس ۴۰درصدی را پشت سر می‌گذارد».

روزنامهٔ مردم‌سالاری نوشت: «ورود تورم به این کانال، مهم ارزیابی می‌شود، چرا که بانک مرکزی درست زمانی که تورم نقطه به نقطه به بالاتر از ۴۰درصد رسید، انتشار آمار تورم خود را متوقف کرد».(مردم‌سالاری ۲اسفند ۹۷)

این روزنامه افزوده آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار حاکی است بیشترین فشار بر معیشت مردم بوده و خوراکیها و آشامیدنیها نسبت به ماه مشابه در سال گذشته، ۶۲.۸درصد افزایش یافته. یا بهتر است گفته شود ۶۲.۸درصد سفرهٔ مردم را کوچکتر کرده است.

 

دخیل بودن باندها و عناصر رژیم

مقامات رژیم که تاکنون تلاش می‌کردند وضعیت وخیم اقتصادی را منحصر به تنگ‌تر شدن حلقهٔ تحریم‌ها کنند، اما در وحشت از فضای انفجاری جامعه هر یک چپاولها و ناکارآمدی‌های باند رقیب را مسبب اوضاع معرفی می‌کند.

کیهان خامنه‌ای ۲اسفند ۹۷ نوشت: «گوشت قرمز بالای ۱۰۰هزار تومانی و گوشت مرغ ۱۴هزار تومانی، این مواد پروتئینی را به کالایی لوکس و دست‌نیافتنی برای اقشار ضعیف و متوسط اقتصادی تبدیل کرده است».

نویسنده کیهان این وضعیت را به باند روحانی نسبت داده و نوشته است: «این ماجرا داستان تلخی است که هر بخش آن به گروهی از مسئولان بازمی‌گردد، اما در مجموع نوک پیکان انتقادات کارشناسی، بیش از همه، بی‌تدبیری دولت را نشانه رفته است... سرنخ بسیاری از نابسامانی‌ها به دولت بازمی‌گردد، اما ظاهراً دولت می‌کوشد موضوعات دیگری را به‌عنوان عوامل اصلی نوسانات بازار مطرح نماید».(کیهان ۱اسفند)

صادق زیباکلام مهرهٔ باند روحانی هم متقابلاً روی سهم باند خامنه‌ای در چپاول دست گذاشته می‌نویسد: «روحانی مجبور می‌شود که در دفاع از خود یکسری واقعیتها را بیان کند. یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید توسط رئیس‌جمهور بیان شود این است که به‌عنوان دومین شخصیت کشور طبق اصل ۱۱۳قانون اساسی که می‌گوید پس از مقام معظم رهبری بالاترین مقام کشور رئیس‌جمهور است شفاف بگوید که اختیاراتش چقدر است... و معلوم می‌شود که در این مشکلات و مسائل کشور مثل گوشت ۱۲۰هزار تومانی، مرغ ۱۵هزار تومانی و پراید ۴۷میلیونی چه میزان دولت مقصر است و چه قدر سایرین قصور دارند».(آرمان ۲اسفند ۹۷)

 

بیمار صعب‌العلاج

در این حال یک مهرهٔ حکومتی هم‌سو با روحانی به باندهای حاکم هشدار داده: « قاچاق ارز و کالا، تورم و گرانی و افزایش لجام‌گسیخته و سرسام‌آور قیمت کالاها، مردم ایران به‌ویژه اقشار کم‌درآمد جامعه را تحت فشار فزاینده و فرسایشی قرار داده و مردم را بیش از هر زمان دیگری مستأصل و درمانده نموده است».

او ضمن ابراز نگرانی از «شکاف ملت – حاکمیت» نوشته است: «ضرورت دارد که به اصلاح اساسی و زیربنایی و تغییر و تحول بنیادین و بهبودخواهانه‌ای دست زد. این اقدام ضروری حکم جراحی یک بیمار صعب‌العلاج را دارد، ممکن است تلخ و آزاردهنده باشد، اما برای زنده‌ماندن و بازگشت به زندگی بیمار چاره‌ای جز عمل جراحی نیست».(سایت شفقنا ۲اسفند ۹۷)

رسانه‌ها و مهره‌های هر باند تلاش دارند باند مقابل را نسبت به وضعیت فاجعه‌بار اقتصادی گرانی سرسام‌آور به‌خصوص گرانی اقلام خوارکی و غذایی و بار گران بر سفره مردم معرفی کنند، اما واقعیت این است که در زمینه چپاول و غارت اموال مردم و وضعیت فاجعه‌بار کنونی این تمامیت نظام فاسد ولایت فقیه است که مقصر اوضاع و احوال کنونی است.

 

حذف گوشت و مرغ از سفره بسیاری از مردم

در این اظهارات در ۲مورد به وضعیت گرانی گوشت اشاره شده است، در شرایط کنونی قیمت گوشت مرغ و گوشت قرمز آن‌چنان سرسام‌آور و قدرت خرید مردم آن‌چنان پایین است که رسانه‌هایی از هر دو باند تیترهای طنزآلود اما دردآور «مرغ از سفره مردم پرید» و «به‌دنبال مرغ، گوشت هم از سفره مردم پرید» را بکار می‌برند.

گرانی مواد غذایی و پایین آمدن قدرت خرید مردم در شرایطی است که بیکاری بیداد می‌کند و اکثریت ۹۶درصدی مردم نیز به زیر خط فقر و در شرایط بسیار سخت به سر می‌برند.

وضعیت فقر مردم به جایی رسیده است که عده زیادی از آنها مواد غذایی مورد نیاز خود را از داخل سطل‌های زباله تهیه می‌کنند.

 

رشد سرسام‌آور قیمت مواد غذایی

بر اساس گزارش و آمار بانک مرکزی در مهرماه گذشته سایت مشرق میانگین گرانی مواد غذایی پرمصرف در یک ساله منتهی به هفته اول مهرماه را ۴۷درصد اعلام کرد و در این رابطه جدول زیر را درج نمود:

 

نام کالا

درصد گرانی

گوجه فرنگی

۱۵۱

موز

۱۴۰

سیب زرد

۹۰

گلابی

۸۵

سیب زمینی

۸۳

خربزه

۷۷

سیب قرمز

۷۵

تخم مرغ

۷۰

هندوانه

۶۸

ماست پاستوریزه

۶۶

گوشت گوساله

۵۹

برنج وارداتی

۵۰

لیموشیرین

۴۸

هلو

۴۵

کدو سبز

۴۳

پنیر پاستوریزه

۴۲

گوشت گوسفند

۴۱

کره پاستوریزه

۴۱

انگور

۴۱

بادنجان

۳۵

خیار

۳۴

قند

۳۳

روغن نباتی جامد

۳۰

انار

۲۹

شکر

۲۸

ماست غیرپاستوریزه

۲۸

لوبیا سفید

۲۷

مرغ تازه

۲۴

چای خارجی

۲۳

پنیر غیرپاستوریزه

۲۰

سبزیهای برگی

۲۰

نارنگی

۲۰

لوبیا سبز

۱۹

روغن نباتی مایع

۱۸

شیر پاستوریزه

۱۷

برنج ایرانی درجه دو

۱۴

لوبیا قرمز

۱۴

میانگین

۴۷

 

 

 

در میان این اقلام گوجه فرنگی، تخم‌مرغ و سیب‌زمینی یکی از اقلام پرمصرف مردم فقیر است که با گرانی سرسام‌آور ۸۳درصدی گوجه‌فرنگی، ۷۰درصدی تخم‌مرغ و ۱۵۱درصدی سیب زمینی، بسیاری از خانوارها حتی از درست کردن غذای ساده املت نیز محروم هستند.

 

افزایش صددرصدی قیمت‌ها

با توجه به شرایط بحرانی اقتصاد و با توجه به سیاست‌های ضدمردمی حاکمیت در آینده نیز قطعاً قیمتها افزایش می‌یابد.

پیش از این یک مهره وابسته به رژیم به نام کاوه زرگران دبیرکل کانون انجمنهای صنایع غذایی از افزایش حداقل صددرصدی قیمت محصولات غذایی خبر داد.(سایت ۹۰ اقتصادی ۱۲مرداد ۹۷)

وضعیت فقر مردم و کاهش قدرت خرید آنها در زمینه تهیه مواد غذایی در شرایطی است که به اعتراف رسانه‌ها و مهره‌های حکومتی باندهای مافیای وابسته به هر دو باند در افزایش قیمتها دخیل هستند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/801cabdf-275e-4c1c-aa30-ea2c96b485de"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات